Hej! Jeg skal rive dele af en bærende væg mellem køkken og stue som I kan se markeret med rødt på det første billede nedenfor, ca. 3,4m. Jeg har læst at reglerne ikke bør hvile i døråbninger på etagen nedenunder, hvorfor jeg også har markeret med rødt dér hvor væggen på etagen ovenfor vil blive taget ned.
Så vidt jeg har forstået består væggen af 240mm letbetonblokke, og mange i rækkehusområdet har tidligere fjernet dele/hele væggen. Er der nogen der kan guide mig om jeg tænker forkert med afstivningen, er der noget andet jeg bør tænke på, og hvordan ved jeg hvilken størrelse bjælke jeg bør have? Jeg ved selvfølgelig at jeg kan hyre en konstruktør, men det er sjovt at lære lidt herinde først!
Tak for alle tips og svar!
Antag at det er et suterrænhus, hvor det kun er et tag, der skal afveksles? Du har ikke adgang til sektionstegninger og ingen information om, hvordan huset er funderet eller hvilken type jord huset står på?
Skulle det være sådan, at de nye søjler ville ende over en døråbning etagen nedenunder, må man lave yderligere afveksling over denne.
Afhængigt af hvilke laster der er, kan man stille de nye søjler på letbetonvæggen, ellers må man også forstærke denne.
Jeg anbefaler at hyre en konstruktør og ikke give sig i kast med disse operationer selv, da der er meget at tage hensyn til, som man desværre ikke tænker på som lægmand.
Tak, ja det er et suterrængehus og kun taget der skal væksles af. Jeg har alle tegninger fra kommunen og også beregninger for afveksling men eftersom det er græsk tænkte jeg at det måske findes professionelle her som kan hjælpe! Men måske bedst at ansætte konstruktør alligevel