Ja så bliver det nok til at finde en mexibalk som er lignende, og du skal lave en afveksling i den bærende del af væggen (mexin bærer jo intet uden er kun for syns skyld)
Den bærende del er nok lettere end murstensbalken, mexi er jo ikke så enkelt altid at arbejde med...

Den rødmarkerede væg er den eneste del af den bærende midtkonstruktion, der er udført som en væg. Ellers er det bjælker, der hviler på søjler. Grundpladen er forstærket med voter under søjlefæstningerne og under den rødmarkerede væg for at klare den øgede belastning. Hvis du ønsker at erstatte den røde væg med en bjælke, skal søjlerne på hver side sandsynligvis fordobles. At fjerne en af disse søjler er urealistisk, da det øgede spænd vil kræve en meget høj bjælke, omtrentligt 215x585 mm i limtræ. Når jeg ser på plantegningen, har jeg svært ved at se, at det ville blive bedre.

J justusandersson sagde:
Den rødmarkerede væg er den eneste del af den bærende midtkonstruktion, der er udført som en væg. Ellers er det bjælker, der hviler på søjler. Grundpladen er forstærket med voter under søjlebeslagene og under den rødmarkerede væg for at klare den øgede belastning. Hvis du vil erstatte den røde væg med en bjælke, skal søjlerne på begge sider sandsynligvis fordobles. At fjerne nogen af disse søjler er urealistisk, fordi den øgede spændvidde vil kræve en meget høj bjælke, overslagsmæssigt 215x585 mm i limtræ. Når jeg ser på plantegningen, har jeg svært ved at se, at det ville blive bedre.
Ok, så hvis jeg beholder alle de nuværende bjælker og sætter 1 tilsvarende bjælke lige ved siden af de 2 bjælker på hver side af den røde væg, klarer jeg mig så med en stålbjælke af en mindre dimension imellem? Altså ca. 3600 mm.

Og hvad mener du om indgangsåbningen?
Kan jeg bygge den nuværende op og bare mure ydervæggen op for senere at åbne det nuværende vindue op til 1400 mm og sætte entrédøren der uden en overligger et sted? Eller hvordan bør jeg gribe det an?

Ja, det drejer sig om HEA 160-HEA 180. Til spørgsmål to svarer jeg: det afhænger. Jeg antager, at huset har en træregelkonstruktion med facadebeklædning udvendigt? I så fald er der sikkert allerede i dag en aflastning over vinduet. Det afhænger så af, hvordan den er udført, og i hvilken højde den er placeret. Men der er ingen principielle problemer, kun praktiske. Du skal blot blotlægge vægbeklædningen på indersiden og tilpasse efter situationen. Det er så korte spændvidder, at der ikke kræves nogle store bjælker. At reparere i facadebeklædningen, så det bliver pænt, er en anden udfordring.

J justusandersson sagde:
Ja, det rör sig om HEA 160-HEA 180. På fråga två svarar jag: det beror på. Jag antar att huset har en träregelstomme med fasadsten udvendigt? I så fald findes der sikkert allerede i dag en afveksling ovenover vinduet. Da afhænger det af, hvordan den er udført og i hvilken højde den findes. Men nogle principielle problemer findes ikke, kun praktiske. Du skal frilægge vægbeklædningen på indersiden og reparere efter forholdene. Det er så korte spændvidder, at der ikke kræves nogle store bjælker. At reparere i facadestenen så det bliver pænt, er en anden udfordring.
Så jeg bør tage en HEA 180 for at være på den sikre side?
Bare for at præcisere, disse nye søjler sættes på betonpladen? På en form for plade eller direkte på betonen?

Bør jeg alligevel tage en konstruktør med for at se på det, eller er det nok med en tømrer der kan sit kram?

Hvad menes der med at frilægge vægbeklædningen på indersiden og reparere efter forholdene?

At reparere i facadestenen er kun en visuel udfordring, som jeg bør kunne klare, og facaden skal også males.
Men jeg undrer mig over, om der virkelig er behov for en murbjælke?

Man skal beregne mere nøjagtigt på det hele ved hjælp af fuldstændige tegninger. HEA 160-180 er kun et skøn ud fra den tegning, som du har lagt op i tråden. Alle stålstolper har brug for en fodplade til at fordele trykket. Hvordan du skal gøre, afhænger af hvordan de eksisterende stolper ser ud. Jeg synes absolut, at du skal få en konstruktør til at kigge på stedet. Det er spørgsmål, som tømrere normalt ikke har kompetence til. At opføre en ny dør tror jeg derimod, at de kan klare. Du skal fjerne gipsplader og hvad der ellers måtte være, sådan at regelrammen blottes. Afhængigt af hvordan det ser ud, skal du med tømrerens hjælp beslutte, hvordan døråbningen skal sikres. En form for armering bør du have over åbningen i murværket. Fordelen med en teglbjælke er, at armeringen ligger inde i stenene, ellers skal du lægge armering i fugen mellem første og andet skifte.

Jeg har "klædt af" væggen, der skal rives ned, og jeg ved ikke, hvad I synes, men ser den virkelig ud til at være af bærende konstruktion?
45×70 reglar med en 45×22 spikad udenpå på hver side.
Ingen bjælke mod loftet, kun en 45×95 regel.
Væg med eksponeret træstruktur, reglar 45×70 og 45×22, uden bærende bjælke mod loftet, isolering synlig. Væg blottet for konstruktion i træ, viser 45x70 og 45x22 reglar uden bærende bjælker i loftet, med synlig isolering og ledninger. Væg uden beklædning med træramme og isolering, ingen bjælke mod loftet, blot en 45x95 regel. Byggvæg under nedrivning med træreglar og målebånd der viser 45 mm bredde, diskussion om væggen er bærende.

Bjælkerne ligger nok indbygget i etagedækket, så de ikke er synlige. At undersøge konstruktionen, når du har fjernet gipspladerne, bør gøres af en teknisk kompetent person. Fortæl hvor dine fotos er taget.

Spar IKKE, når du skal lave et sådant indgreb! Få en konstruktør, der kender sine ting og kan regne på det. Der er risiko for, at du ødelægger hele huset, hvis du gør det forkert, så hele taget svigter ind eller i værste fald tager livet af jer, når det hele falder ned.

Prøv ikke at gætte selv, som at det nok holder, eller stole på nogle personer på et forum. Som gør-det-selv-person kan man prøve mange ting. Et badeværelse er for eksempel en del at tænke på, men det værste, der kan ske, er, at du kan få vandskader på store dele af huset.

Men et sådant indgreb er noget, du SKAL have en konstruktør til. Få ikke bare en tømrer, der lurer dig til at tro, at han løser det. Det her lyder som et hus, der kan ende i Fuskbyggarna, hvis du fortsætter på den vej.

Så tænker du også male huset. Tænk bare på hvilket arbejde du giver dig selv der, med al den maling der vil kræves bagefter. Nu har du jo en malingsfri facade.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Bjælkerne ligger nok indbygget i bjælkelaget, så de ses ikke. At undersøge konstruktionen, når du har fjernet gipsskiverne, bør gøres af en teknisk kompetent person. Fortæl, hvor dine fotos er taget.
Når du siger, at bjælkerne nok ligger indbygget i bjælkelaget, mener du da som i resten af huset? Og at væggen i sig selv ikke er bærende?
Billederne er taget på ydersiden af den "røde væg" mod WC. Plantegning af hus med markeret væg i rødt og gul pil ved WC, diskuterer bærestruktur og bjælkernes indbyggelse.

Hvis man skal tro tegningen, er den røde væg bærende. Trædimensionerne i væggen er tilstrækkelige til det. Hvis gulvbjælkerne i etageadskillelsen ovenfor ligger midt for en stående stolpe i væggen, er der ikke behov for en bjælke.

Ifølge konstruktøren er det den blå væg og alle andre vertikale vægge, der er bærende, da det på en tegning står "brædrives under bærende I-vægge" og at det er forstærket under disse vægge.
Det ødelagde jo hele min plan, da jeg først og fremmest gerne ville rive den blå væg for at forstørre køkkenet og flytte entréen.
Han sagde dog, at alt kan lade sig gøre, men at man skal forstærke under søjlerne, da der vil blive en stor punktbelastning.
(Tilføjes skal det, at jeg har ryggåstag på overetagen og søjlerne går jo direkte op til en limtræsbjælke.)
Jeg valgte ikke at fortsætte med dette i øjeblikket, så ingen grundigere analyse blev lavet.

Hvis jeg skulle ønske at rive den "blå" væg, hvordan laver jeg så en forstærkning under søjlerne, og hvor meget arbejde kan dette tænkes at være?
Huset står på grus (0,5-2,2 m til bjerg)

Bør tilføjes, at det er en isoleret plade fra 1981.

At den blå væg skulle være bærende har jeg meget svært ved at tro på med hensyn til, hvordan tegningen ser ud. Kan du lægge en sektionsoptegning ud?

J justusandersson sagde:
At den blå væg skulle være bærende har jeg meget svært ved at tro på med hensyn til, hvordan tegningen ser ud. Kan du lægge et sektionssnit ud?
Tegning af en bygningsfundamentplade med målinger og detaljer, set på et bord.
Mener du denne? Bundpladen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.