3,505 læst ·
24 svar
4k læst
24 svar
Afvekslet overetage, spørgsmål
Tak for svar, så måske bliver det en lille mellemting mellem at tilføje væg og yderligere en afveksling med skruelimmet krydsfiner på siderne mellem den nye og gamle afveksling.J justusandersson sagde:
Hvis det rakte med at skruelimme k-krydsfiner på 50x50-reglen. Kan det række at sætte en 45x90 op som yderligere afveksling, eller bør der sættes en yderligere tykkere dimension? Jeg tænker måske en limtræ på 45x90 i så fald...
Okej, @justusandersson, nu har jeg her på nytårsaften gravet lidt mere og fjernet dekoren foran bæringen, så jeg kan se, hvordan det faktisk ser ud. Blev lidt paf her..
Under dekoren sidder der en 95x95-regel, som ikke ser særlig ny ud. Hverken søm eller regel.. Fin stand dog.
Så hvis jeg tolker det her rigtigt, ser det altså ud til at sidde en 95x95-regel nederst, så en eller anden 45x-noget eller 50xnoget op til hanebåndet, som forbinder til reglerne på overetagen.
Dette kan da ikke være godt, eller?
Fra gulvet i køkkenet til bæringen er der 2,48 meter, så jeg har ingen problemer med at smække en ordentlig regel ind under denne 95x95-bæring..
Skal man satse på en 95x230 limtræsbjælke eller kan jeg komme udenom med mindre?
Eller spiller det nogen rolle, om det er 45x eller 95x?
Under dekoren sidder der en 95x95-regel, som ikke ser særlig ny ud. Hverken søm eller regel.. Fin stand dog.
Så hvis jeg tolker det her rigtigt, ser det altså ud til at sidde en 95x95-regel nederst, så en eller anden 45x-noget eller 50xnoget op til hanebåndet, som forbinder til reglerne på overetagen.
Dette kan da ikke være godt, eller?
Fra gulvet i køkkenet til bæringen er der 2,48 meter, så jeg har ingen problemer med at smække en ordentlig regel ind under denne 95x95-bæring..
Skal man satse på en 95x230 limtræsbjælke eller kan jeg komme udenom med mindre?
Eller spiller det nogen rolle, om det er 45x eller 95x?
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kan du få ind en limtrbalk 90x225 så ville det være super. 90x180 er også OK. 95x230 tror jeg ikke er en standarddimension når det gælder limtræ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det har sikkert effekt, spørgsmålet er bare hvor stor? Det vil optræde som gammeldags bladfjedre. Jeg forsøger at holde mig til råd som jeg kan stå for, det behøver ikke at udelukke andre løsninger.
En limträbalk på 90x225 er intet problem at få ind. Da flugter det ganske godt med en anden åbning, som omtrent har samme højde som denne i så fald vil få.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er et ret almindeligt problem, synes jeg, at forsøge at finde en beregningsbar løsning. Nogle gange fører det til krampagtige situationer.
Vil indkøbe en limtræbjælke i ugen. Men nu kommer næste spørgsmål… I kælderen befinder sig en væg, hvor den gamle væg har stået, som nu er afvekslet. Lige der, hvor den nuværende stolpe for afveksling står, begynder en kælderdør i kælderen. Ifølge tegningerne har den tidligere væg stået her, og døren mellem rummene i køkkenet har stået i den anden ende af køkkenet, så dør i kælderen og i køkkenet står altså ikke på samme sted. Kan jeg alligevel placere en stolpe ved siden af den nuværende afvekslingsstolpe uden at det bliver tungt for bjælkelaget? (Her har der altså tidligere været plankevæg). Vi taler altså om et støbt bjælkelag på 15 cm i bunden, som så har træregler ovenpå. Præcist hvordan det ser ud ved jeg ikke.J justusandersson sagde:
Lidt uklart om væggen i kælderen er bærende, da den ikke føles lige så robust som andre bærende vægge i kælderen, som er muret op. Den er i det mindste ikke lige så tyk som de andre bærende vægge.
Opdatering: kældervæggen er meget tynd sammenlignet med andre vægge i kælderen, som jeg ved er bærende. Vi taler om dørkarmstykkelse på den væg. Bærende vægge i kælderen er 21 cm, mens denne væg er 11 cm tyk. Lyder også lidt hul.
Senest redigeret:
Kan jo opdatere tråden med, at vi til sidst satte en 90x270 limtræsbjælke under 95x95-bjælken og udskiftede de eksisterende stolper, der holdt den gamle bjælke, med kortere, så vi fik indpasset limtræsbjælken. Naturligvis med opunderstøttet tag. Det gik perfekt, da vi har så højt til loftet, og rummet på førstesalen holdt op med at svaje helt. I rummet ovenpå brugte vi også skrue-limet gulvspån, hvilket i sig selv også hjælper mod svaj. 😊
Det blev meget stabilt. 😊
Det blev måske yderligere lettere ved, at vi skiftede ud savsmuldet blandet med letbetonknus, der lå i etageadskillelsen og vejede sikkert et halvt ton, imod moderne isolering, der kun vejede en brøkdel af hvad den tidligere gjorde.
Det blev meget stabilt. 😊
Det blev måske yderligere lettere ved, at vi skiftede ud savsmuldet blandet med letbetonknus, der lå i etageadskillelsen og vejede sikkert et halvt ton, imod moderne isolering, der kun vejede en brøkdel af hvad den tidligere gjorde.
Klik her for at svare