Hej
Jeg håber at kunne få hjælp med et spørgsmål om aflastning. Jeg vil hyre en konstruktør til den endelige dimensionering, men ville sætte pris på jeres input for at kunne vurdere et forslag til køkkendesign.

Forudsætninger:
- Villa i Nacka (snezone 2)
- Bygget i 1923
- Fire plan, hvor den øverste etage er en uindrettet loft og den nederste etage er kælder i surreräng
- Plankerstel

I 2004 blev der gennemført en køkkenrenovering i vores hus, hvor man delvist tog en (sandsynligvis bærende) væg ned mellem to rum og satte en aflastning i limtræ op. Køkkenet ligger på den nederste beboelsesplan og har indrettet kælder under og to soveværelser ovenpå.

Den eksisterende limtræsbjælke (gul markering) har dimensionerne 90*300*3730. Den hviler på stående bjælker i hver ende. På den ene side indbygget mod ydervæg, på den anden side står den stående bjælke mod en murstensvæg/mure (på køkkensiden af mure er den ikke i brug). Muren (blå markering) kommer ud 760 mm fra væggen.

Jeg undrer over, hvordan forudsætningerne ser ud for at tage endnu en del af muren ned og erstatte den eksisterende limtræsbjælke med en ny, længere limtræsbjælke (rød markering). Den nye længde på bjælken ville da blive ca. 4100 mm (dvs. omkring 37 cm længere). Loftshøjden til det nuværende indvendige loft er 253 cm.

Mine spørgsmål:
- Ser I nogle problemer med dette, forudsat at den nye limtræsbjælke dimensioneres på den rette måde?
- Hvilken dimension bør den nye limtræsbjælke have?
- Hvis den skal være kraftigere end den gamle, betyder det automatisk en højere bjælke, eller kan man styrke den på bredden?

• Køkken i bolig med synligt limtræsbjælke, markeret væg for mulig udvidelse, deler køkken og tom væg. Rum med flisebeklædning over komfur.
  • Gulvplaner over køkkenrenovering fra 2004 med ændring af bærende bjælke og ønsket forlængelse af bjælke (rød markering) i 2023.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.