Hej alle,
Selvfølgelig skal jeg kunne liste op en væg og bygge en hems
Lang historie kort, vi har en enorm stue, som vi vil dele op. Der er meget højt til loftet, så tanken er et ekstra rum med en sovehems.
Jeg har en del bygget erfaring, men vil ikke dumme mig, så jeg spørger ekspertpanelet.
Til højre på billedet er der en lille væg, der stikker ud, som blev bygget i forbindelse med, at huset blev rejst. Tanken er at fortsætte den væg, så den møder væggen på den anden side, en dør skal ind til venstre. Det i lyserød skal illustrere væggen.
Jeg skal også lave en hems, der skal bære sin egen vægt + teenager + seng og evt. nogle venner.
Spændvidden på hemsen bliver 4m og vil strække sig ca. 2m ind i rummet (i grønt).
Mine spørgsmål:
* Hvordan fortsætter jeg den væg, der er der, og får den helt lige? Jeg måler midten af væggen på gulvet, sætter en metalskinne, men loftet er ikke så enkelt, da det er virkelig højt?
* Hvor stor åbning skal jeg efterlade i metalskinnen på gulvet for en standard indvendig dør?
* 4 meters spændvidde kræver sikkert sine regler. Er der en smart måde at beregne, hvor tykke de skal være?
* Sætter jeg en 4m lang regel, og flere kortere 2m på tværs med cc60, eller flere langsgående, som er 4m?
* Sidst men ikke mindst, jeg sætter selvfølgelig en bærelinje på de tre bærende vægge for at fastgøre hemsen, men skal jeg forstærke den nye væg på nogen måde, eller er cc60 tilstrækkeligt?
Mange spørgsmål, og dem, der gider, kan svare på det, de orker
tak på forhånd!
Selvfølgelig skal jeg kunne liste op en væg og bygge en hems
Lang historie kort, vi har en enorm stue, som vi vil dele op. Der er meget højt til loftet, så tanken er et ekstra rum med en sovehems.
Jeg har en del bygget erfaring, men vil ikke dumme mig, så jeg spørger ekspertpanelet.
Til højre på billedet er der en lille væg, der stikker ud, som blev bygget i forbindelse med, at huset blev rejst. Tanken er at fortsætte den væg, så den møder væggen på den anden side, en dør skal ind til venstre. Det i lyserød skal illustrere væggen.
Jeg skal også lave en hems, der skal bære sin egen vægt + teenager + seng og evt. nogle venner.
Spændvidden på hemsen bliver 4m og vil strække sig ca. 2m ind i rummet (i grønt).
Mine spørgsmål:
* Hvordan fortsætter jeg den væg, der er der, og får den helt lige? Jeg måler midten af væggen på gulvet, sætter en metalskinne, men loftet er ikke så enkelt, da det er virkelig højt?
* Hvor stor åbning skal jeg efterlade i metalskinnen på gulvet for en standard indvendig dør?
* 4 meters spændvidde kræver sikkert sine regler. Er der en smart måde at beregne, hvor tykke de skal være?
* Sætter jeg en 4m lang regel, og flere kortere 2m på tværs med cc60, eller flere langsgående, som er 4m?
* Sidst men ikke mindst, jeg sætter selvfølgelig en bærelinje på de tre bærende vægge for at fastgøre hemsen, men skal jeg forstærke den nye væg på nogen måde, eller er cc60 tilstrækkeligt?
Mange spørgsmål, og dem, der gider, kan svare på det, de orker
tak på forhånd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
4 metersbjælken skal være i limtræ (eller tilsvarende materiale). 90x225 er tilstrækkeligt. Til 2 meters bjælker med c/c 600 mm er 45x120 C 24 nok. I væggen fastgør du passende en bærende lægte i reglstolpen. Den kan også være 45x120. Limtræsbjælken bør hvile på en søjle i hver ende. Disse søjlers underlag skal kunne bære de punktlaster, der opstår. Det er ikke muligt at se ud fra billedet, hvordan søjlernes fastgørelse skal udføres, men det er noget, du skal tage dig af.
Tak for dette, alt lyder rimeligt.J justusandersson sagde:4 meters balken skal være i limtræ (eller tilsvarende materiale). 90x225 er tilstrækkeligt. Til 2 meters bjælker på c/c 600 mm er 45x120 C 24 nok. I væggen fastgør du passende en bærende bjælke i stolpekonstruktionen. Den kan også være 45x120. Limtræsbalken bør hvile i hver ende på en søjle. Disse søjlers understøttelse skal kunne bære de punktbelastninger, der opstår. Det er ikke muligt at se på billedet, hvordan søjlernes fastgørelse skal udføres, men det er noget, du må tage dig af.
Den ene side af balken vil hvile i den nye væg, der burde jeg kunne arrangere noget, der kan bære punktbelastningen.
I den anden ende af væggen, ved vinduet, er der en træplade til ydervæg, hvordan jeg løser den fastgørelse ved jeg ikke.
Jeg tror det bliver en lidt "indelukket" følelse af at gå ind under loftet..I ByggareSam sagde:
Den følelse slipper man for, hvis døren sidder på den anden side..
Svensk træs Lathund er altid godt at have installeret til at beregne dimensioner.
At have sovehemsen længdegående vil stjæle meget lys fra rummet. Hvis det i stedet placeres langs den nye væg, kan dagslyset nå hele rummet. Et sovehems behøver ikke og bør ikke være større end den seng, der skal stå der. Antag en højde på sovehems på 2300mm får du et normalt indtryk af rumfornemmelsen derunder.
At have sovehemsen længdegående vil stjæle meget lys fra rummet. Hvis det i stedet placeres langs den nye væg, kan dagslyset nå hele rummet. Et sovehems behøver ikke og bør ikke være større end den seng, der skal stå der. Antag en højde på sovehems på 2300mm får du et normalt indtryk af rumfornemmelsen derunder.
Klik her for at svare


