Jeg har et dilemma.

Vores trappe føles som om den ikke er helt stabil mod væggen, hvor den er fastgjort. Problemet er, at trappen ikke kan tages af, og at den sidder på en betonvæg eller en ret løs cementvæg, måske er det en bedre beskrivelse.

Er der nogen fornuftig måde at bore igennem trappen, sætte en rawplug i væggen og fastgøre det ordentligt bagefter uden at skulle flytte trappen, hvilket ikke er en mulighed?

Jeg havde også samme problem med min nye trappe. Anskaffede låååånga letbetonpløkke fra Fischer. Endte med at jeg udskiftede dem med gennemgående maskingevind bolt i kvalitet 12.9. Mine vægge er i Ytong/Siporex og selvom pløkkene var beregnet til det materiale, så sad de ikke helt godt. Har du mulighed for at fæstne fra bagsiden, så gør det!

Ellers findes der ankermasse beregnet til letbeton osv., er dog ikke noget jeg har erfaring med.

Tak... gevindbolt - betyder det, at du skal sætte en møtrik et sted på bagsiden? Det er ikke en mulighed for mig, eller har du fastgjort bolten på en måde i væggen bag trappen og fastgør trappen med en møtrik på den del af bolten, der stikker ud?

Jeg ville bare gerne bore et hul, indsætte en slags rawplugs i hullet og fastgøre en bolt i pluggen. Problemet med det er, at ofte er borehullet, der kræves til pluggen, grovere end selve skruen, der skal fastgøres, hvilket i praksis betyder, at trappen alligevel kan bevæge sig lidt. Findes der ikke en fornuftig løsning til dette? en bolt, der begynder at have gevind først 3 cm ned, og som er lige så grov som boret, der kræves til pluggen indtil da, måske?

Ja præcis, gennemgående bolt = maskintrådet bolt som går igennem trappen, væggen og som strammes med en møtrik på den anden side af væggen. Der sad desuden en kompaktlaminatskive på bagsiden for at fordele belastningen lidt mere.

Hvordan er selve trappen konstrueret? Sidder vangen tæt mod væggen eller med afstandsstykker/fritsvævende? Hvad består væggen præcis af?

Kig på Fischer sortiment, har set at blandt andre Beijer er begyndt at tage mere og mere af deres produkter ind. Jeg begyndte med en af Facadepluggerne FUR, SXS eller SXR, det holdt ikke for min trappe hvor vangstykkene sidder med afstandsstykker fra væggen.

Facadeplugg FUR:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24514

Injektionsforankring, letbeton:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24340

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.