3,782 læst ·
8 svar
4k læst
8 svar
Afstand mellem stolper til hus og terrasse
Jeg skal bygge en terrasse ved sommerhuset og har et konstruktionsspørgsmål. Jeg tænkte at sætte bærelinjen til terrassen på sokler så tæt på huset som muligt. Nu står selve huset også på sokler, og jeg undrer mig over, hvor tæt på disse jeg kan sætte terrassesoklerne?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger nok primært af hvilken type jord du har. Også hvor i landet huset ligger, kan have betydning.
Huset findes uden for Nykøbing i Sörmland. Jeg tænkte på at placere terrassen på 700 mm stolper. Stolperne til huset står på jord, der er fyldt oppe på ret leret jord. Uden at have gravet og kigget, ville jeg sige, at stolperne, som er tættest på terrasse-stolperne, for det meste står i jord/grus og eventuelt, at de nederst står i lerjord.
Senest redigeret:
Huset findes udenfor Nyköping i Sörmland. Tænkte at stille terrassen på 700 mm fundamenter. Fundamenterne for huset står på jord, der er fyldt ovenpå ret leret jord. Uden at grave og kigge ville jeg sige, at fundamenterne, der kommer tættest på terrassefundamenterne, for det meste står i jord/grus og eventuelt, at de nederst står i lerjord.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det gælder om at passe på, så du ikke underminerer husets plinter. Som du beskriver forholdene, er den risiko nok ret lille. 700 mm plinter synes jeg er overkill til en terrasse. Det bliver meget arbejde. Jeg ville nøjes med 500 mm plinter. Terrassens plinter behøver ikke sidde nærmere facaden end en halv meter.
J justusandersson sagde:Det gælder om at se op, så du ikke underminerer husets plinter. Som du beskriver forholdene, er den risiko nok ret lille. 700 mm plinter synes jeg er overkill for en terrasse. Det bliver meget arbejde. Jeg ville nøjes med 500 mm plinter. Terrassens plinter behøver ikke sidde nærmere facaden end en halv meter.
Tak for råd! Flytter plinterne lidt væk fra husvæggen.raveper sagde:
Planlægger at køre med 145x45 bjælker og cc60. Må tjekke op og måske gå op til 170 bjælker.raveper sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er OK med 45x145 gulvbjælker, hvis spændvidden er højst 2,1 meter.
Klik her for at svare