Hej jeg er i gang med at renovere et århundredeskiftehus og planlægger at indsætte en ældre støbejernskamin af cylindermodel i et rum.

På den tiltænkte plads har der tidligere stået en kakkelovn mur og niche er tilbage. Til den ene side har jeg sat gips tættest og jeg planlægger at sætte tapet på begge sider.

Kan jeg gøre det? Forstår at jeg selvfølgelig skal sætte noget ikke-brændbart på gulvet, men jeg undrer mig mest over tapet og træ på siderne. Vil helst ikke skulle lave det om, når jeg har tapetseret osv.
Se billeder for bedre forklaring

Kaminen på billedet er fra qvesarums hjemmeside og ikke sikkert præcis den, der vil blive indsat. Håber det er ok, at jeg har stjålet billedet derfra, ellers fjerner jeg det.

MVH
Samuel

• Ældre cylindrisk støbejernsovn med udsmykninger, placeret på gulvoverflade, med murstensvægbaggrund. Sandsynligvis brugt til opvarmning i ældre hjem.
  • Hjørne af et rum med trægulv og hvide vægge, gipsplader ses til højre. Klargøring til installation af en gammel støbejernskamin.
  • En hvid væg med en åben murstensbølge og ujævn pudset overflade, muligvis resterne af en fjernet kamin i et gammelt hus.
  • Hjørne af rum i gammel bygning med delvist færdige gipsvægge og nish, forberedt til installation af en cylindrisk støbejernsovn.
Senest redigeret:
Tak for dit hurtige svar, kiggede på linket og så, at det var 500mm præcis som du sagde.

Overkant af kaminen vil ende 1000mm fra loftet som er pudset(ca 20mm). Det bliver dog røgrøret som vil gå op lidt kritisk og ind, hvor ventilationskanalen er. Et alternativ kunne måske være at fjerne trælisten der sidder på nichen og erstatte den med en falsk i puds.

Findes der ellers isolerede røgrør som ikke er alt for tykke og grimme at få fat i?

/Samuel

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.