Købte for en tid siden en skånelænge, som har visse behov for renovering. Den tidligere ejer har bl.a. monteret en dør på den ene gavl, men af en eller anden grund aldrig afsluttet monteringen. Hele huset er pudset, ydervægge af tegl i to lag med luftspalte og derefter et lag letklinker indenfor. Puds både inde og ude.
Fastgørelsen ser i dag ud som på billederne. Drevningen synlig fra indersiden, på ydersiden er der pudset rundt om frem til karmen, men dette er revnet. Der er ca. 35 og 55 mm mellem karm og væg. Karmen er ikke skruet med kamskruer, men almindelige lidt længere skruer, som nogle gange hænger med døre.
Jeg vil altså lave dette om og har fundet en metode, men vil gerne verificere her først, så man ikke har lavet en tankefejl.
Ned med dør og karm.
Skrue en regel op mod ydervæggen for at mindske mellemrummet, pap mellem disse.
Nye rigtige kamskruer, kile og derefter fugeskum rundt om.
Beklæd ud- og indvendigt med en liste i passende farve.
Jeg havde helst haft det pudset som det er i dag (det er sådan bl.a. rundt om alle vinduer osv.), men tror ikke det holder omkring en dørkarm, som udsættes for lidt andre belastninger.
Eller er det eventuelt nok med fugeskummet og bedre kamskruer for at kunne køre med puds frem til karmen?
Er fugeskummet nok som isolering og fugtspærre, eller skal jeg supplere?
Døren vender mod nord.
Afslutter her mit første indlæg og takker for at I har orket at læse hele beskeden.
Fastgørelsen ser i dag ud som på billederne. Drevningen synlig fra indersiden, på ydersiden er der pudset rundt om frem til karmen, men dette er revnet. Der er ca. 35 og 55 mm mellem karm og væg. Karmen er ikke skruet med kamskruer, men almindelige lidt længere skruer, som nogle gange hænger med døre.
Jeg vil altså lave dette om og har fundet en metode, men vil gerne verificere her først, så man ikke har lavet en tankefejl.
Ned med dør og karm.
Skrue en regel op mod ydervæggen for at mindske mellemrummet, pap mellem disse.
Nye rigtige kamskruer, kile og derefter fugeskum rundt om.
Beklæd ud- og indvendigt med en liste i passende farve.
Jeg havde helst haft det pudset som det er i dag (det er sådan bl.a. rundt om alle vinduer osv.), men tror ikke det holder omkring en dørkarm, som udsættes for lidt andre belastninger.
Eller er det eventuelt nok med fugeskummet og bedre kamskruer for at kunne køre med puds frem til karmen?
Er fugeskummet nok som isolering og fugtspærre, eller skal jeg supplere?
Døren vender mod nord.
Afslutter her mit første indlæg og takker for at I har orket at læse hele beskeden.
Ingen der kan tænkes at tage sig lidt tid og hjælpe mig her?
Koldere tider er rundt om hjørnet, og der vil jeg gerne have løst problemet med ødelagt puds
Koldere tider er rundt om hjørnet, og der vil jeg gerne have løst problemet med ødelagt puds
Kom igen nu. Trodde forumet var for sådanne spørgsmål.
Læner nu mod at det bliver at montere en regel i passende størrelse så gabet mindskes. Bottningslist, drevning og diffusionstætning. Papir under trøskel og til regel.
Puds frem til karmen er vel desværre ikke holdbart i længden.
Læner nu mod at det bliver at montere en regel i passende størrelse så gabet mindskes. Bottningslist, drevning og diffusionstætning. Papir under trøskel og til regel.
Puds frem til karmen er vel desværre ikke holdbart i længden.
Afslutter selv denne med at det blev at "såsa" på karmen, fugemasse, bottningslist og til sidst drevning rundt om karmen. Derefter skal dette beklædes. Blink nedtil på tærskel.
Klik her for at svare