Jeg er ved at gøre kælderen i stand, og første skridt er at renovere trappen ned. Der er en væg, hvor jeg har fjernet pudset, og mine overvejelser går nu på døråbningen. Se billederne.
Døråbning i en kælder med rå murstensvæg, brun dør med hvid maling, grøn rørledning og exponerede ledninger over døråbningen. Kig ind i en kælder med synlige mursten, en grøn rørledning og en gul lampe på stativ. Vaskerummet er bag døråbningen.

Trappeopgangen er gået fra grøn og brun til at væggene males hvide, dørene males grå, selve trappen males lys grå, stammen males grå, og teglvæggen frilægges så (elsystemet skal flyttes, men det bliver i en senere fase, maler nok den grå også imens). Belysningen vil blive påmonterede spotlights, og den utrolig smukke linoleum vil blive erstattet af sorte klinker på et tidspunkt, det samme som der vil blive i vaskerummet.

Så kommer spørgsmålet: Hvordan skal jeg gøre med døråbningen (og den tilhørende dør, der ikke er synlig på billedet)? Mit ønske er at fjerne karmen helt, men jeg er usikker på, om teglet vil blive siddende uden noget at hvile på. Er der nogen med erfaringer omkring dette?
Eller skal man gøre det nemt for sig selv og bare male den grå? Jeg vil have gulvet til at fortsætte ind i vaskerumsområdet, når det først lægges, så dørtrinnet ryger under alle omstændigheder.

Tips om, hvordan man gør med vandrørene for at gøre dem pænere, modtages også med taknemmelighed.

:)

Åsa Lund
Jeg ville absolut ikke have malet murstenen grå. Hellere filtet eller sækkrabbet overfladen med gråt mørtel, foreslået hydraulisk kalkmørtel, som plejer at have en fin nuance og passer meget godt til den type murværk, der findes i din kælder.
"Facade: Puds huset med tyndpuds | Gør Det Selv" https://gds.se/hus/fasad/fasad-putsa-huset-med-tunnputs

Hvis væggen ikke er bærende, kan du fjerne al mursten over døråbningen og lade rørene hænge frit i luften.
Vær blot opmærksom på, om der er asbest i isoleringen omkring varmerørene. Det plejer primært at findes i bøjningerne, som et gråt pulver. Ikke noget at spøge med.

• Synes
Huddingebo og 1 anden
  • Laddar…
Tak for svaret.
Jeg var nok uklar. Når jeg siger at male "den" grå, mener jeg selvfølgelig karmen. Murstenene skal forblive som de er (bare vasket).
Spørgsmålet er altså hvad jeg skal gøre med karmen; Fjerne eller male grå?
Din tanke om at fjerne mursten over åbningen er også interessant, det vil dog stille lidt flere krav til justeringen af tagene (hvilket allerede er rodet som det er). Men vil helt sikkert have det med i overvejelserne.

Godt tip om asbesten der, havde jeg ikke tænkt på!

B
Hvis du f.eks. skulle pudse hele overfladen på væggen glat eller lignende, kunne du overveje at fjerne karmen og pudse et flot hjørne og få overgangen mellem rummene god. Men hvis du ikke skal gøre det, tror jeg, at du vil få svært ved at få et pænt resultat. Bag listerne er der garanteret en afslutning på murstenen, som ikke er helt pæn, da det oprindeligt har været en dør.

Åsa Lund
B BSOD sagde:
Hvis du f.eks. Skulle pudse hele overfladen på væggen glat eller lignende, kunne du overveje at fjerne karmen, og pudse et pænt hjørne og få overgangen mellem rummene god. Men hvis du ikke skal gøre det, tror jeg, du vil have svært ved at få et pænt resultat. Bag listerne er der garanteret en afslutning på murstenen, som ikke er helt pæn, eftersom de havde en dør fra starten.
Eller også er det en lige og pæn afslutning, eftersom de skulle montere en karm der

B
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Eller så er det en lige og pænt afslutning fordi de skulle montere en karm der
Plus minus nogle cm, kan være hugget sten osv. Det skjules af karmen i hvert fald. Hvorfor skulle mureren bruge mere tid end nødvendigt?
Men det bemærkes vel først når/hvis man river karmen.

• Synes
Åsa Lund
  • Laddar…
Sådan ser det ud uden liste. Tror jeg beholder det sådan og maler det gråt.

• Døråbning uden lister ved murstensvæg, med udsigt til vaskerum med vaskemaskine og tørrestativ.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.