Hej!

Jeg har en skråning/bakke på grunden, som jeg gerne vil "grave ind" et afslapningsrum i. Det, jeg føler mig meget usikker på, er, hvordan man gør med taget, da det vil være en masse fyld, jord og græs ovenpå og ikke nogen etage som for en "normal" kælder.

Det er vel næppe så enkelt som at støbe en plade, mure tre vægge op (fjerde væg bliver mest skydedøre) og derefter støbe et tag og genfylde, så man kun ser skydedørene i bakken?

Skal man have en masse tættende lag osv. (sammenlignet med konstruktionen af såkaldte flade tage)?

Findes der alternativer til at støbe taget?

Jeg har ledt en del på nettet nu, men finder ikke noget godt om dette. Overvejer også at lave en jordkælder ved siden af afslapningsrummet. Måske kan man bruge en af væggene til afslapningsrummet til dette.

Er der nogen, der har erfaringer og lidt forslag til en løsning (hvis det er praktisk gennemførligt...)?

Du bør nok have en form for tætningslag, da beton lader vand trænge igennem.

jeg ville nok have forsøgt med aluminiums tag, som jeg ville tætne med silikone el. dyl.

det spiller jo ingen rolle, hvordan det ser ud, bare det bliver tæt.

eller ganske enkelt plastre oven på taget, når det er klart, måske med lidt fald.

Interessant byggeri. Det er sikkert muligt at støbe beton, hvis du bygger en stabil form og alt, men jeg ville nok lede efter Y-tong elementer eller noget. Fordelen er, at de isolerer meget bedre og er lettere. Så ville jeg virkelig sørge for at tætne, men måske ikke direkte mod betonen. Jeg ville nok bruge isodränplader ovenpå betontaget og udenpå vægsiderne. Vægsiderne skal nemlig også beskyttes mod fugt, men det er meget godt hvis de kan ånde, og isodrän er fremragende. Lige ovenpå taget ville jeg bruge to lag isodrän med dobbelt lag aldersbestandig plastfolie imellem. Alternativt kan man lægge en form for simpelt plastik-/ståltag mellem isodränpladerne. Risikoen ved det er, at stålet måske ruster før plastfolien ville. Jeg ville også sørge for, at taget har en lille hældning, så vandet løber væk fra hovedbygningen og udenfor isodränpladerne på væggen. Skulle der komme en dråbe vand igennem, så er det ikke noget problem, det tørrer.
Så får du et pænt isoleret relaxrum, hvis vægge ÅNDER. Jeg antager, at du har tænkt dig at flise eller lignende, og så er det rart, hvis det ikke koster en formue at varme op, da beton leder bedst næst efter stål. Desuden indebærer betonkonstruktionen med en diffusionsåben yderside, at du kan bruge vandtætlag i dit relaxrum, men det er ikke nødvendigt, medmindre der er risiko for, at vandet i dit relaxrum vandrer ind til andre rum i hovedbygningen via gulv eller væg. Vandet tørrer fra betonen både indad og udad, super.
Se www.isodran.se for monteringsvejledninger og tal med dem om din specifikke konstruktion.

(Har netop drænet og isoleret kælder med isodrän og er meget tilfreds)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.