Skal lægge nye lægter på et gammelt skråtag og sætte træinderpanel i stedet for. (Det er Moelvens inderpanel, for øvrigt)
Lægterne jeg har tænkt at bruge er 45x45.
Skråtaget har i dag not-og-fjerdede brædder under en 3mm plade, der dækker skråtaget.
Jeg tænkte at lægge med c/c 60. Et muligt problem er, at jeg tror ikke, jeg rammer
taglæggene hvis jeg lægger med c/c 60.
Holder det, hvis jeg sætter lægterne op som tænkt, d.v.s. kun i de not-og-fjerdede brædder som så sidder i læggene? Eftersom der sidder plade over de not- og fjerdede brædder er det heller ikke helt enkelt at finde læggene.
Nogle har jeg lykkedes med at finde og mærke af, men ikke alle.
Skal man måske fæstne i nogle taglægter og ignorere c/c-målene? Det må blive som det bliver i så fald?

Hvordan ville I have gjort? Hvad er normalt?
Huset er fra 40'erne og med tanke på hvordan skillevæggen i skunken (som vi har taget ned) var fæstnet, så gætter jeg på, at de not-og-fjerdede brædder i skråtaget sidder med solide søm.

Jeg er begyndt på lægningen, men blev lidt i tvivl, så tænkte jeg spørger her inden jeg fortsætter.
Hvor mange skruer bør man fæstne i de nye lægter for at det bliver siddende?
Skråtaget er 195 cm.

Tak på forhånd.

• Snedtag med træramme monteret langs kanterne over en baggrund af brune plader under renovation.
E eddiw sagde:
Skal lave et gammelt skråtag op og sætte træindepanel i stedet. (Moelvens indepanel er det i øvrigt)
Reglerne, jeg har tænkt mig at bruge, er 45x45.
Skråtaget har i dag fer og not brædder under en 3mm plade, der dækker skråtaget.
Jeg havde tænkt mig at lave regler med c/c 60. Et eventuelt problem er, at jeg ikke tror, jeg rammer tagreglerne, hvis jeg laver regler med c/c 60.
Holder det, hvis jeg sætter reglerne op som tænkt, dvs. kun i de fer og not brædder, som igen sidder i reglerne? Eftersom der er plade over de fer og not brædder er det heller ikke helt enkelt at finde reglerne.
Nogle har jeg lykkedes at finde og markere, men ikke alle.
Skal man måske fastgøre i en eller anden tagregel og skide i c/c-målene? Det må blive, som det bliver i så fald?

Hvordan ville I gøre? Hvad er brugeligt?
Huset er fra 40'erne, og med tanke på, hvordan skunkvæggen (som vi har taget ned) var fastgjort, gætter jeg på, at de fer og not brædder i skråtaget sidder med store søm..

Jeg har påbegyndt regelarbejdet, men blev lidt betænkelig, så jeg tænkte, jeg spørger her inden jeg fortsætter.
Hvor mange skruer bør man fastgøre i de nye regler, for at det skal blive siddende?
Skråtaget er 195 cm.

Tak på forhånd.
Sætter du reglerne i de fer og not brædder, så er det nok.
Du behøver ikke lede efter tagreglerne.

P Pappa1986 sagde:
Sætter du reglarne i de spontede brædder så er det nok.
Du behøver ikke lede efter tagreglarne
Ok så godt. Har jeg held så rammer jeg måske en tagregel.
Hvor mange skruer bør man fastgøre reglarne med typ?
3-4?

E eddiw sagde:
Ok så bra. Har jeg held så måske jeg rammer en tagregel.
Hvor mange skruer bør man fastgøre reglerne med typ?
3-4?
Ja 3 stk er nok.
:D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.