Hej!
Jeg overvejer at jævne det gamle garagegulv (betonplade) ud, men kan ikke finde et passende brug i de almindelige byggemarkeder. De fleste afretningsmasser kræver en slags belægning, men jeg vil male gulvet i stedet. Derfor overvejer jeg om rep.beton kan bruges til formålet, fx fin reparationsbeton (10mm-50mm, præcis inden for den tykkelse jeg har brug for). Alternativet er spartelmasse til industrigulve, men jeg gætter på, at jeg kan bygge en ny garage for de penge, det koster :).

Ja, det fungerer rigtig godt, har selv støbt på betonplader (også udendørs) med det uden problemer. 0-4 mm er dejlig, da det flyder godt ud, minder lidt om grov flydespartel. Sørg blot for, at pladen er ordentligt rengjort for støv, salt, fedt og olie, ellers vil det ikke hæfte. Især vigtigt, hvis det er gammel beton, som der har stået biler på. Nogle gange er det nemmest at leje en HTC-sliber med de groveste slibeskiver og tage gulvet med.
Det kan også være værd at prime gulvet først, så det ikke trækker vandet ud af betonen og støvbinder. Eller hvis du har mulighed for, forvande gulvet rigeligt dagen inden for samme effekt.

Hvis man tager og støvbinder, hæfter betonen så på det?

tydeligvis skal man bruge gulvslamningsmørtel for bedste vedhæftning af rep.mørtel, så det må nok blive sådan. Industrispartel ligger på ca. 20000kr i omkostning for 25kvm, kan ikke rigtig afgøre om det er meget eller rimeligt.

Grovslib og prime i stedet, så slipper du gulvslamningsmassen (som også i sig selv kræver en helt ren/slibet overflade). 25 kvm tager maksimalt et par timer at slibe, så lejeomkostningerne bliver ikke så store.

Jeg ville vælge reparationsbeton før spartel, da det er mere slidstærkt for pigdæk og mere saltbestandigt. Med spartel bør man ofte bruge en overfladebehandling med f.eks. epoxy for at få god slidstyrke og beskyttelse.

fik lige at vide, at man er stoppet med at producere slamningsmørtelen for en tid siden (alligevel anbefaler de det i deres instruktioner). Gulvarealet er allerede meget groft, men støvet og har kun været brugt som opbevaring (biler har aldrig været parkeret der, så olie og salt forekommer ikke). Jeg vil prøve at rense med en slags kemikalie til fjernelse af cementrester og eventuelt prøve at støbe 1 kvm for at teste. Ifølge deres (Weber) instruktioner er der ingen slamning nødvendig, hvis overfladen er grov og ren - men sådan noget er jo relativt :)

Hvis der aldrig har stået biler på overfladen, er det tilstrækkeligt at højtryksrense overfladen. Hvis du har mulighed for at leje en hedvandsrenser, så er det endnu bedre. Kemikalie til fjernelse af cementrester er nærmest saltsyre, og derfor er det bedre at slibe eller hedvandsrense med højt tryk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.