Behøver at hæve halvdelen af mit gulv i et rum, hvor jeg har støbt en hel beton sokkel. I soklen har jeg også gulvvarme, så hvordan fastgør jeg gulvreglerne? (Ønsker ikke at bore eller sømme på grund af gulvvarmen). Skal jeg derefter bruge noget pap mellem tømmeret og betonen?
 
Skal du bygge en scene, eller?

Jeg ville have lagt ud en syll som en ramme (på syllisolering) og på disse syller derefter fastgjort bjælkelaget. For at forankre det hele fastgøres de yderste reglar i væggene (der er sikkert væggreglar et sted at finde). En bjælke på tværs foran og en bag i bjælkelaget, hvoraf den bageste også forankres i en væggregel.
 
Bygger et biografrum. Og alle andre vægge i dette rum er af letbeton/ytong men det er ingen problemer med at skrue fast reglarne i væggen.
Må jeg ikke have imprægneret mod betong soklen eller noget pap under syllen hvis jeg nu lægger den? Tror vel at gulvvarmen i sig holder fugt væk.
 
Nej, er enig, intet trykket indendørs. Syllisoleringen tænkte jeg mest for at tage op evt. ujævnheder og undgå knirken, men den er måske unødvendig.
 
Har du gulvvarme så hav i tankerne, at du nok bør have det ret åbent under opbygning, så du får udbytte af den varme, som gulvet bidrager med i hele rummet, så den ikke bliver indelukket under gulvet.
 
Min syllram kunne måske begrænse sig til to reglar, 45*95, på højkant som fastgøres i væggene og så bjælkelaget, typ 45*195 eller noget afhængigt af bredden, på tværs på disse. Så ventileres varmen let ud.
 
Snuttjulle sagde:
Har du gulvvarme, så husk at du nok bør have ganske åbent under opbygningen, så du får den varme, gulvet bidrager med, ud i hele rummet og ikke bliver indelukket under gulvet.
Hmm, ja må nok tænke lidt over dette. Det mest akutte med dette rum lige nu er at få lagt et tag, så jeg behøver egentlig bare at lave en væg, der skal opdele rummet i et biograf- og et server/IT-rum. Så jeg tænkte mig følgende...
Tag en 45x95 som skal være i bunden og skrue de to yderste regler fast i denne, rejs så det hele op og skrue de to yderste regler fast i de to ytongvægge, derefter tage en liggende øvre regel og sømme fast i etageadskillelsen...? Uforståeligt? Men dette burde give en stabil væg uden at jeg må fastgøre den i gulvet. Det eneste problem er, at den ene ytongvæg er en ydervæg (365 mm tyk), så her bør jeg nok have en slags pap imellem før ...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.