Forudsætninger:
Kælderplan i nyligt drænet skrånende villa. Skal indrettes som boligrum. Sålunden er armeret ca. 80mm, ligger på 0-8 sand.
Sålunden indvendigt er frilagt og alt er nu knastørt efter en vellykket drænering, men jeg vil have livrem og seler, så jeg tænker på at lægge:
Platon multi med opbuk og passivt ventileret med åbne sokler, 200mm S100 celleplast, kludepapir (mod knirk), sporet spån med gulvvarme, masonit, tapetseret heldækkende tæppe.

Der er 3 rum á ca. 10kvm.

Problemet - betongulvet er meget ujævnt.
Vi har desuden bilhamret op og trukket ny kloak og fyldt igen med sand og leca.
For at få gulvet stabilt og jævnt nok til Platon skal vi jævne ud. Flyd er udelukket da der er tale om dels meget ujævn overflade og dale på op til 30mm.
Forsøgte at slibe med en HTC, men den klarede ikke opgaven (6000 kroners ned i afløbet)

Spørgsmål - Bliver det godt at spartle med finbeton?
Overfladen behøver jo ikke at være æstetisk pæn og eventuelle revner vil næppe betyde noget...

Spørgsmål 2 - hvor længe skal den hærde, inden vi dækker med Platon?

• En person i beskyttelsesudstyr bruger en gulvslibemaskine på et ujævnt betongulv i en kælder under renovering.
Det er jo ikke store arealer, og 30 mm er jo ikke meget i højde, så hvorfor udelukke flyd?

Jeg er ingen tømrer, men jeg ville have støbt hullerne igen. Spartlet op de værste dale og slebet ned de toppe, der stikker op, med en håndholdt betonfilt. Det burde vel blive jævnt nok, eller hælder hele gulvet?

Derefter på med Platon og gøre som du har tænkt.

Spørgsmål: Har du plads til så meget (200mm) isolering i kælderen?!

Hvis det hælder og er ujævnt, kan Nivell muligvis være et alternativ. Jeg ved dog ikke, hvor meget det bygger. Eller om det er noget godt.

At flytte bliver ret dyrt. 30 kvm x 20 mm = 40 sække = ca. 9000 kr
Nivell har jeg fået tilbud på. Ca. 14000 kr per rum (!).
Hvis man skal "spartle" med beton, fungerer det med almindelig finbeton? Prumer? Vanding før/efter? Hærdningstid?

Ang. højde på isoleringen... nej egentlig ikke. Men gulvvarme kræver mindst 200 for ikke at risikere omvendt fugtvandring.
Jeg overvejer 150 mm cellplast og radiator i stedet. Har 242 cm sula til loft. Så det bliver stramt...
Hvad ville I have gjort?

Jeg testede nu at spartle med finbeton. For at få bort de værste huller og dermed få mindre forbrug af flydespartel.
Overfladen bliver ca. 10-20mm tyk.
Hvornår kan jeg flyde?
Anbefalet RF er vel 90%. På en så tynd overflade, hvad kan jeg regne med i tid?

M minitusen sagde:
Jeg testede nu at spartle med finbeton. For at få væk de værste huller og dermed få mindre forbrug af flydespartel.
Overfladen bliver ca. 10-20mm tyk.
Hvornår kan jeg flyde?
Anbefalet RF er vel 90%. På en så tynd overflade, hvad kan jeg regne med i tid?
Hej minitusen, hvordan gik det med dette projekt, hvordan løste du det til sidst?
Jeg har lignende besvær med ujævn plade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.