Dette spørgsmål er blevet stillet før, men jeg får ikke de detaljer, jeg har brug for for at forstå.
Mit hus fra -36 består af plankevægge på kælderfundament, 1 ½ plan. Jeg vil lave en åbning, 150 cm, i bærende ydervæg. Ingen vinduer i direkte nærhed. Spørgsmålet er, hvordan jeg kan/skal aflaste åbningen.
Naboen, hvis hus blev bygget samtidig, rev sin facade sidste år, og der så man, at gulvbjælkelaget mellem etagerne hvilede direkte på planke væggen, altså ingen liggende bjælke, så jeg antager, det er det samme med mit hus.
Jeg gætter derfor, at jeg skal aflaste, inden jeg begynder at save. Men hvordan? Udsparring og indsætte plejer at være rådet, men hvad indebærer det i praksis? Og skal det gøres fra begge sider? Facaden består af eternit på gammel panel, så den kan jeg åbne op, men indvendigt er det renoveret, så der vil jeg gerne holde skaden så lav som muligt.
Eller lave hullet + plads til stolper og i disse indsætte en bjælke? I mellemtiden aflaste med stempler i loftet for at bære bjælkelaget? Plankevæggen er jo skråtspikret, så den burde holde godt sammen.
Aflastningsbjælken (eller tilsvarende) afhænger jo af, hvilken vægt den skal bære.
Hvis der f.eks. går en tagspær ned midt på strækningen, så bliver det jo en del belastning.
Er der bærende/afstivende indervægge i nærheden?
Hvis belastningerne er moderate, kan det f.eks. være tilstrækkeligt at sømme en 2"x8" udenpå plankevæggen over åbningen. Eller delvist indfælde en 4"x8" osv.
Belastningen skal jo fordeles ud til væggen ved siden af, så det kan være passende at forstærke de yderste planker for større stivhed.
Tak for svar. Lavede en forenklet skitse i SketchUp. Den tiltænkte åbning skal være der, hvor det ser ud til at mangle noget. Der har vi vores spisestue, og det ville være fedt at få mere lys ind og måske også bygge en udestue der. Der vil sandsynligvis gå mindst 1 hanebånd over den tiltænkte åbning.
Rummet over spisestuen er det store soveværelse. Der var tidligere en væg, som hanebåndene hvilede på (knytteloft bagved). Denne er væk og er aflastet med limtræsbjælke, så kraften går ned i gavlvæggen og den indre væg, som begge hviler på kældervæggen. Markeret rødt på billedet.
Hvordan feller man bedst en planke ind? Kan det være tilstrækkeligt at gøre det udefra?
Hvordan fælder man bedst en planke ind? Kan det være nok at gøre det udefra?
Det bør være nok at gøre det fra én side (f.eks. udefra).
Hvor tykke er plankerne i væggen?
Hvis de f.eks. er 3", så kan det være rimeligt at fælde en regel/bjælke 1" ind, så har du 2" tilbage at sømme/skruve i.
Det der indfældning, gør det virkelig så meget ekstra på bærevidden? Det er jo trods alt lidt bøvl med at fjerne 2-3 cm materiale fra en eksisterende væg.
Hvordan får man selve reglen til at bære lasten, hvis den ligger på ydersiden, kun gennem skruerne?
Kan man ikke understøtte i kælderen og derefter etagen, hvor du vil lave hul i væggen. Og så "bare" save ud over åbningen og forlænger den med 50cm på hver side og placerer en limtræsbjælke der på den stående planke (beregnet med fx moelvens program) eller en stålbjælke beregnet af en kvalificeret person.
Eller kan man ikke placere noget i spærkonstruktionen i det gamle koldloft, fx lave et hul i væggen og skyde en limtræsbjælke ind, der fordeler lasten på de omkringliggende spær.
Jeg valgte at stille nye stolper op, fordi den eksisterende væg består af moduler, der mest indeholder savsmuld. Hvis man har en planke-væg, kan man bruge den, men det er sandsynligvis nemmere at lave hullet lidt større og stille nye stolper op.
Min åbning fandtes allerede (gammel ydervæg), men manglede en bjælke til at bære den tagstol, der hviler midt i åbningen.
Ingen idé om dimension. Har mulighed for at købe limtræ 42 x 180 ganske billigt. Bliver det for spinkelt? Jeg tænker jo altså kun at tage op 1,5 meter, og det er fer og not og sømmet plankevæg.
Jeg brugte 90x225 på 2,5m spændvidde. Jeg ville absolut bruge limträ, og jeg ville ikke gå ned i dimension fra hvad jeg har brugt. Når man ikke ved sikkert, må man overdimensionere. Min bjælke virker korrekt i dimensionen, da den har antaget forventet nedbøjning efter nogle år på plads.
Talte med en snedker i weekenden som mente, at limtræ var overkill. Skruelim sammen 2 45x195 blev det nye bud.
Et underordnede men så relevant: jeg mistænker, at jeg ikke vil nå at lave hullet og montere døren samme dag. Tips til afdækning så man slipper for rimfrost på køkkenbordet om morgenen?