Hej, vi har for nylig flyttet ind i et hus, og efter at have revet indbyggede skabe i et walk-in closet opdagede vi skimmel. Vi har udbedret fejlen og skal nu tørre væggen. Jeg har nu placeret en affugter i nærheden af den væg, hvor fugten er. Mit spørgsmål er nu, i hvilken retning jeg skal placere den? Skal den side, der trækker fugtig luft ind, placeres mod væggen, eller skal den side, der blæser tør luft ud, placeres mod væggen? Vedhæfter et billede, lige nu er "sugsiden" mod væggen. Taknemmelig for hjælp.
Teoretisk set kunne varm luft tørre et område lidt hurtigere. Men princippet bygger på, at luften kondenserer i affugteren, hvilket gør den tør. Den tørre luft i rummet trækker så fugten ud af væggen, da den stræber efter en højere RF.
Jeg ville placere affugteren, så den står så uforstyrret som muligt og kan bearbejde meget luft. Ingen møbler i vejen eller tæt på vægge, der forstyrrer luftstrømmen.
Jeg antager, at det er en stenvæg, og at I ikke på en enkelt måde kan fjerne så meget fugtigt materiale som muligt?
Jeg ville placere affugteren, så den står så uforstyrret som muligt og kan bearbejde meget luft. Ingen møbler i vejen eller tæt på vægge, der forstyrrer luftstrømmen.
Jeg antager, at det er en stenvæg, og at I ikke på en enkelt måde kan fjerne så meget fugtigt materiale som muligt?
Ja, det tror jeg er mere effektivt end at forsøge at rette affugteren. Brug infravarme, men sørg for, at affugteren kan arbejde optimalt.J Jonas Mellin Valden sagde:
Er det forresten en kælder? Hvis det er tilfældet, kan det være en idé at overveje, hvordan fugten kom derind fra begyndelsen. En tørrere væg vil trække mere fugt fra jorden, hvis tætningslaget er utilstrækkeligt på ydersiden.
Hej, hvordan løste I fejlen, og hvad var fejlen?J Jonas Mellin Valden sagde:Hej, vi har nyligen flyttet ind i et hus, og efter at have revet indbyggede garderober ned i en walk-in closet opdagede vi skimmel. Vi har løst fejlen og skal nu tørre væggen. Jeg har nu placeret en affugter i nærheden af den væg, hvor fugten er. Mit spørgsmål er nu, hvilken vej jeg skal vende den? Skal den side, der suger fugtig luft ind, placeres mod væggen, eller skal den side, der blæser tør luft ud, placeres mod væggen? Vedhæfter et billede, lige nu er "sugsiden" mod væggen. Taknemmelig for hjælp
Ville ikke varme overfladen op, det kan gøre det sværere for fugt dybere inde at komme ud.
Fejlen skyldtes fugt, der trængte ind via soklen. Det er blevet løst ved, at vi har fjernet organisk materiale, der lå op ad soklen, samt at vi har støbt ca. 20 cm beton på muren med et fald væk fra huset. Ovenpå dette er der varmesvejset en form for "dug", kan ikke huske, hvad den hed
. Dernæst er der sat en plade øverst over dette. Soklen står mod klippe.
Ok tak for tipset. Et andet spørgsmål. Affugteren skal angiveligt have en kapacitet på 20l / døgn. Nu har den stået tændt i et døgn, og der er mindre end 1 L i beholderen. Der er altså kraftigt øget fugtkvote i den del af væggen, så jeg troede, det ville blive mere vand, men måske fungerer det ikke sådan?
oj, nu begiver jeg mig ud på dybt vand, så du må tage dette som en ”mandgæt”. Måske finder nogen mere vidende tråden og kan give et bedre svar.J Jompa MV sagde:Ok tak for tip. Et andet spørgsmål. Affugteren skal tilsyneladende have en kapacitet på 20l / døgn. Nu har den stået tændt i et døgn, og der er mindre end 1 L i beholderen. Der er altså kraftigt øget fugtforhold i den del af væggen, så jeg troede, det ville blive mere vand, men det fungerer måske ikke sådan?
Men jeg tror ikke, du har mere fugtafgivelse i rummet, helt enkelt. Vand i beton er jo meget trægt, hvis du for eksempel sammenligner med, hvis du havde haft drivvåd åben isolering eller et andet materiale, der slipper fugt hurtigere.
Som eksempel fik jeg et skybrud ned gennem mit panoramaglastag i bilen. Indsatte en affugter og tømte nok 25-30l vand på 48h.
Samme affugter står nu i vores vaskerum, hvor den slet ikke er lige så effektiv. Kørte den også i garagen efter en vandskade, og der var det heller ikke mere end måske et par liter efter et døgn.
Det kan blive en smule bedre, hvis du stiller affugteren mere frit i rummet og lukker døre osv., så du får et lukket rum.
Tak for "mandagætning"
Jeg tror, du har ret i din gætning, og jeg resonerer på samme måde. Jeg har efter anbefaling flyttet den mere frit ud i rummet, og jeg har lukket området med byggplast. Arealet/rummet er lille, ca. 7 kvm
Tja, svært at sige. Men ikke nogen direkte mærkbar effekt. Eftersom jeg ikke har nogen direkte viden i emnet er det dog svært at afgøre om det skyldes 1. En dårlig affugter. 2. Ikke optimal placering. 3. At det helt enkelt bliver meget lidt vand/døgn når man vil tørre en betonvæg 
Klik her for at svare