Jeg bor i et 1,5-planshus fra smålandsvillan og skal til at bygge overetagen til sommer. For at få lidt ekstra loftshøjde, vil jeg gerne ændre lidt på spærrene. Hvad tror I om mit forslag ud fra et holdbarhedssynspunkt?
Oprindelig spær:

Forslag til ændret spær:

Naturligvis skal både krydsfinerpladen og 45x95 reglarne, som forstærker spærbjælkerne, limes på plads. Det ses lidt dårligt, men 45x170 bjælken, som jeg har flyttet op, sidder i nederkanten af krydsfinerpladen.
Taknemmelig for meninger.
Oprindelig spær:

Forslag til ændret spær:

Naturligvis skal både krydsfinerpladen og 45x95 reglarne, som forstærker spærbjælkerne, limes på plads. Det ses lidt dårligt, men 45x170 bjælken, som jeg har flyttet op, sidder i nederkanten af krydsfinerpladen.
Taknemmelig for meninger.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 indlæg
Jeg tvivler på, at krydsfineren giver nogen nævneværdig forbedring. Det, der kan være et problem, er jo nedbøjning og evt. knækning af 45x195 bjælken, som med din løsning får en spændvidde på 3m i stedet for 1,75m. Jeg tror, at det i sin tur øger belastningen på det korte støtte ved katteloftet og kan give øget nedbøjning af hanebåndet. Men den teori kan også være forkert.
Jeg ville som lægmand gætte på, at dimensionen er tilstrækkelig, men du må hyre en byggeingeniør, der kan beregne det. Det er sandsynligvis ret enkelt for den rette person, så jeg ville tro, at du kan få en beregning for et par timers honorar.
Jeg ville som lægmand gætte på, at dimensionen er tilstrækkelig, men du må hyre en byggeingeniør, der kan beregne det. Det er sandsynligvis ret enkelt for den rette person, så jeg ville tro, at du kan få en beregning for et par timers honorar.
Jeg tror også, at det største problem er spændviddeændringen på 45x195 bjælken.
Derimod indtastede jeg mine mål i dimensioneringsprogrammet på Beijers hjemmeside, med hensigten at have en limtræsbjælke i rygningshøjden i stedet. Da påstår programmet, at det ville være tilstrækkeligt med 45x220 som tagbjælker, og ved denne konstruktion bliver spændvidden på dem hele 7m!
Min tagstol må jo blive betydeligt stærkere end enkelte 45x220 tagbjælker!?
Derimod indtastede jeg mine mål i dimensioneringsprogrammet på Beijers hjemmeside, med hensigten at have en limtræsbjælke i rygningshøjden i stedet. Da påstår programmet, at det ville være tilstrækkeligt med 45x220 som tagbjælker, og ved denne konstruktion bliver spændvidden på dem hele 7m!
Min tagstol må jo blive betydeligt stærkere end enkelte 45x220 tagbjælker!?
Hej!
Hvordan gik det med dine spær?
Hvordan gik det med dine spær?
Klik her for at svare