Hej! Svært at vælge den rette overskrift..
Men har en gammel bygning på grunden, byggeår ukendt. Har gennem årene været en smedje, værksted, garage og lokale til at partere dyr efter jagt og snart været i familien i 100 år for unødvendig viden :)

Det, der altid mangler, er en bil-lift derinde af en eller anden slags, men har to bjælker lige over i ca. 2 meters højde som er i vejen uanset om en lift skal stå der eller ej.
Kiggede i dag hvordan det så ud længere op mod kip og så da, at der sidder hanebjælke(?) i alle tagspær.
Billede af de bjælker jeg gerne vil have væk er også med.
Er der nogen måde at bygge om for at få dem væk, eller få dem i en højere højde?
Indvendigt mål på bygningen ca. 8*4m om det kan have nogen betydning.
Loftet af en gammel bygning med træbjælker, støvede gulve og rør. En garageinteriør med bjælker i loftet, værktøj på væggen, en blå bil, en grøn skab og en rød taburet på hjul. Sort bjælke i en gammel bygning med spindelvæv, der er en del af en diskussion om at fjerne eller ændre bjælker for loftshøjde.

Taghøjden i øvrigt osv er ikke optimal heller, men går det at forbedre ved at få fjernet bjælkerne så duger det fint så man slipper for at bygge nyt..
Mvh Emil

Formålet med de bjælker er nok at holde væggene sammen.

D Daniel 109 sagde:
Formålet med de bjælker er nok at holde væggene sammen.
Ja, det er jeg nok også kommet frem til, spørgsmålet er, om det kan gøres på en anden måde...

Fjerner du dem, trykker spærfødderne væggene ud.

Det eneste alternativ, jeg kan se, er en eller anden form for svejsede buer eller to sakstagspær af jern, der er tilstrækkeligt stive og holder huset sammen.

Teoretisk set kan de forskydes sidelæns, hvis du samtidig forstærker tømmermurene øverst. Det gøres passende med stålbjælker og stænger. heimlagas idé med to sakstagstoler af jern er også tænkelig efter min mening.

J justusandersson sagde:
Teoretisk set kan de forskyde dem sidelæns, hvis du samtidig forstærker tømmervæggene ovenfor. Det kan man passende gøre med stålbjælker og stålstænger. heimlagas idé med to saksespær af jern er også tænkelig efter min mening.
Alle idéer er gode idéer, flytte på dem tænkte jeg på med men troede de skal sidde på de afstande som de gør for at optage alle kræfter jævnt.
Måske kombinere de to, saksespær i stål med lidt længere afstand ville nok være det bedste hvis det går.
Men billigst og nemmest er måske at flytte på de eksisterende eller sætte nye op i træ..

Hvis bygningen har et indvendigt mål på ca. 4x8 meter, hvor er de eksisterende reglar placeret? Hvor meget ville du skulle flytte dem?

Ca 2.5m mellem dem i dag, og der er lidt kortere afstand mellem den venstre og væg end den højre og den højre væg, men har ikke taget noget mål på det. Tanken fra starten var at lave ny indkørsel på kortsiden, så bilerne er langs med garagen, og da skulle de flyttes en del for at kunne løfte lidt ordentligt, så i det tilfælde ville det være bedst, hvis de kunne komme op med fx sakstagstoler. I dag er der to porte på langsiden, hvoraf en er mellem de to bjælker, og en passende 2-søjle lift ville havne midt i bjælkerne, men i det tilfælde kan det ligeså godt være på grund af de sparsomme fire meter i dybde og at muligvis en lille sakselift monteres for at lette lidt bare.

Håber jeg kan finde en løsning, så det fungerer nogle år, vil selvfølgelig helst bygge større egentlig, men må nok prioritere lidt andet først :rolleyes::p

Du har brug for en disponibel plads på ca. 3x5 meter midt i huset. Så duer det ikke at flytte tværstiverne. Det enkleste er nok at erstatte dem med to stålkonstruktioner. Er du handy med at svejse, fixer du det selv. Det kan også gøres i træ, men det bliver mere klodset. Omtrent ifølge følgende principskitse:
Principskitse af tagekonstruktion med tværgående bjælke forrum til at skabe fri plads i midten. Viser mulige stålkonstruktioner til renovering.

Svejse og ombygge er ikke noget problem, men hvordan det skal konstrueres og valg af materialer er ikke noget, jeg springer ud i, før noget bliver gjort.
Ved du om noget billede fra en bygning, hvordan det kan se ud ifølge dit billede? For at få en bedre forståelse af, hvordan det kan se ud.

Det ville jo fungere at lægge en bjælke eller anden struktur langs med væggene, som holdes sammen i enderne.

D Daniel 109 sagde:
Det ville jo fungere at lægge en bjælke eller anden struktur langs væggene, som holdes sammen i enderne.
Lidt sent svar, men det er ved at være tid til at planlægge videre for en mulig ombygning nu.
Hvordan præcist mener du?

Er der nogen andre, der har en god idé?
Taget skal alligevel udskiftes, ligeså godt at rive hele tagkonstruktionen ned og bygge en ny bedre op?

Opdaterer denne tråd igen.
Hvis man på højde med de eksisterende bjælker sætter fx limtræsbjælke langs væggene kant til kant, og derefter samme slags limtræ mellem de andre. Enten langs med kortvæggene eller måske en meter ind, hvis det ville hjælpe. Som en indvendig ramme, der blev foreslået tidligere, men måske tilføje nogle støtter ned til gulvet langs væggene for at hjælpe med at bære vægten. Jeg vil forsøge at tegne en skitse, så det måske er lettere at forstå, hvad jeg mener... Men hvis nogen måske forstår, hvad jeg mener, kunne det fungere?:thinking::)

Måske overveje at tilføje en eller to trekantkonstruktioner i stål eller limtræ i midten, der følger spærene, for at gøre det endnu mere stabilt, hvis det ville hjælpe og er nødvendigt.

Plager videre i denne tråd og håber på svar, har nu efter lidt tid begyndt at kigge på det her igen.
Da jeg fjernede en af portene og satte en dør i stedet, opdagede jeg, at den ene bjælke, den som er mest i vejen desuden, ser ud til at sidde helt løst i den ene ende.
Sandsynligvis blevet løs og eventuelt en fastgørelse fjernet, da de monterede den garageport, jeg nu fjernede; den port har siddet der i mindst 20 år.
Forsøgte at filme, hvor løs den er:

Efter min mening gør den nu altså ingen nytte overhovedet bortset fra at være i vejen, og hvis der ikke er sket noget med taget eller væggene i alle disse år, burde jeg lige så godt kunne fjerne den helt?
Eller overser jeg noget i min tænkning?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.