Hej!

Jeg skal skifte indvendige døre samt karme (3 stk.), og jeg har et spørgsmål om, hvorvidt jeg bør ændre målet på "hullet" mellem rummene.

Jeg har lige revet de gamle dørkarme ud og skal sætte nye ind. 60'er lejlighed med skæve mål; bredden er 100 cm og højden 207-208 cm. Jeg vil sætte 9x21 døre ind (det virker til at være standard?), men min højde tillader det ikke.

Spørgsmål: skal jeg save i letbetonen for at få højden til 2100 mm, så jeg kan få ind 21 karme, eller skal jeg satse på 20 karme? Sidstnævnte virker almindelige på lofter og i kældre.

Har du mulighed for at tilpasse døråbningen til 2100 (med en rimelig arbejdsindsats) synes jeg du skal gøre det, altid nemmest at holde sig til standard. Så kan man presse en 9x21 karm ind i et lidt lavere hul. Du kan skære 1-2cm af overstykket på karmen, og hvis du undlader tærsklen, kan du også skære højden af tærsklen (9mm) fra bunden af karmens sider.

Tak. Må nok have en tærskel da der er en sprække mellem parketgulvet i rummet samt udenfor rummet. Skal købe 9x21 karm og se om jeg først får den ind, derefter save. Letbeton er ikke det nemmeste, men også ikke superkrævende. Tænker at jeg sætter 70x45mm reglar på hver side af karmen for at udfylde hullet. Sikkert nemmere at fastgøre karmen i dem i stedet for betonvæggene.

Jeg havde bestilt døre som passer i hullerne!
Så, er der ingen armeret overdør-murblok over dørhullet? Jeg er elnisse, ikke murermester, men jeg ville passe på med at save over døren i en muret væg?

• Synes
MVJK
  • Laddar…
Vi bestilte for nylig måltilpassede døre fra Swedoor. Kan gøres med alle deres massive døre. Koster 1-2kkr ekstra pr. dør.

Kan bestilles hos f.eks. XL byg

• Synes
MVJK
  • Laddar…
Fotografen Fotografen sagde:
Jeg havde bestilt døre som passer i hullerne!
Så, der er ingen armeret over-dør-murblok over dørhullet? Jeg er elnisse, ikke murer, men jeg ville passe på med at save over døren i en muret væg?
Overvejede det, men vil gerne sætte en "standardkarm" ind i tilfælde af, at døren skal skiftes i fremtiden.

Standard og standard - Udvalget på 10x21 er ikke lige så stort som 9x21, men der er en del, hvis man leder. 10x21 er lige så meget en "standard" som 9x21, men det mest almindelige er nok alligevel at bruge 9 modul.
Jeg ville nok vælge at indsætte en 10x21 mest for at det bliver mere luftigt og undgå at skulle ændre flere dørhuller.
At afkorte karm og dør med 1 cm i bunden vil løse problemet med højden glimrende.

En 21 karm er normalt 2085mm høj.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kort opdatering:

Savet ca 2-3 i overkant af "hullerne". Let med fukssvans da det er letbeton. Noget armering jeg måtte save over men ingen større problemer.

Derefter 45x70 reglar på hver side som jeg skruede (med plug) samt limede på hver side. Skal nu skrive ind selve karmen.

Overordnet set rimelig let.

• Revne over en døråbning med trærammer på hver side i letbetonvæg. Forberedelse til indsættelse af ramme i et byggeprojekt.
  • Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu ser det ud til, at du allerede har fået styr på det, men det var nok standard 10*21-karme du havde. Svært at tro, at de ville have brugt noget specielt så sent som i 60'erne. Men måske har huset sat sig lidt.

Muligvis. Vi lagde også parketgulv på linoleumsmatten, der lå under laminatgulvet, vi rev væk, så det påvirkede nok også højden.

Nu er 2/3 døre på plads. Burde ikke have været helt så generøs med sprækken over døren, men tror det bliver godt efter listværket kommer på plads.

• Hvid dør monteret i rå væg med synlige trærammer og en glippe over døren; foder mangler stadig at blive monteret.
Spalten ovenover dækkes godt uden problemer af foderet, men hvordan gør du på siderne? Så brede er foderne vel ikke, at de dækker hele reglen?

• Synes
MVJK og 1 anden
  • Laddar…
S Snappahaneklanen sagde:
Sprækken ovenover dækkes vel uden problemer af foderet, men hvordan gør du på siderne? Så brede er foderne vel ikke, at de dækker hele reglen?
Tak, jeg tænker at sætte en strimmel over samlingerne og derefter bredspartle over, når jeg spartler væggen. Maler så alt og sætter almindelig foder på. Tror det fungerer, da væggen er 70 mm og også reglen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.