Halløj.
Sidder og planlægger lidt i forhold til isolering og indretning af overetagen i et Älvsbyhus.

Ved en tilfældighed har jeg et antal (rækker fint til hele taget) 3-4mm 1200x2400 plexiglasskiver liggende, som jeg ikke har nogen direkte nytte af...

Bortset fra den unødvendige omkostning ved at bruge disse (som allerede er betalt og afskrevet for længe siden), er der nogle ulemper ved at bruge dem som luftspalts plader? For tætte, for tunge, for stor risiko for revner osv. osv.? :thinking:
Alternativt er jo ellers oliebord, eller jeg overvejer at bruge 12-15 mm krydsfiner i stedet for at øge stivheden i den ellers måske noget ustabile tagkonstruktion, især risikoen for at træde igennem taget og beskadige tagpapiret og dermed eventuelt indersiden af taget ved fremtidige tagarbejder... :thinking: Måske overanalyserer jeg for meget... ;)

Modtager gerne andre tips og idéer også, fx hvordan man opnår mindst muligt spild uanset valg af luftspalts plader, da cc mellem hver tagspær ligger på mellem 130 & 140 cm... :surprised:

Overvejer også ulemperne ved at bruge for eksempel 45x120 regler mod spær til luftspalten, i stedet for de anbefalede 45x45, for at på den måde undgå at skulle sammensætte og rode med plader. Så kan man jo i alle "fag" skrue 1220x2440 plader op uden besvær. Jeg tjekkede målene mellem spær nu, og de måler fra 134cm til 141cm, hvor de fleste ligger på 138-139cm.:thinking:
Det bliver både billigere og meget mindre arbejde at købe bredere regler end at save og få 30-40% spild på hver plade, der skal derop. ;)
Det er mere regel (120mm i stedet for 45), der ligger mod den armerede tagplast, men hvis en 45 regel kan klare det, burde en 120 regel også kunne det, mener jeg. Luftspalten bliver godt nok tilsvarende 15 cm smallere i alt, men har det nogen betydning? :thinking:

• Håndtegnet skitse af tagkonstruktion på ternet papir, viser dimensioner 45x45 og 45x120 reglar, taglægter og luftspalte.
  • Synes
Jiji Josefsson
  • Laddar…
Ingen problemer efter min mening! Kør på, ville dog forsøge at klemme fast skiver i stedet for at skrue netop på grund af risikoen for revner, som du skriver.
Med venlig hilsen, fremax

• Synes
JoKalle
  • Laddar…
Jeg synes, det lyder meget tæt! Her vil man vel have et diffusionsåbent materiale? Stor risiko for, at evt. fugt lukkes inde mellem akrylen og dampspærren på indersiden.

• Synes
JoKalle
  • Laddar…
Jeg rodede videre lidt i emnet, og som du siger, vil man jo selvfølgelig have mindre dampspærre på ydersiden end på indersiden, så plexiglas, der er helt tætte, går ikke. ;)
Krydsfiner eller andet diffusionsåbent materiale skal dog være fint. (y) (bliver også betydeligt mere stabilt for tagkonstruktionen i sig selv)
Liggende 45x120 reglar til luftspalten skulle heller ikke være noget problem, andet end omkostningen, og at man ikke vil fastgøre dem gennem tagplasten. Det bliver lange skruer at skrue i tagbjælkerne.
Ifølge Älvsbyhus skal man derefter bruge anbefalede diagonale trækbånd i stål til spærene, selvom man kraftigt stiver konstruktionen op med skruet 12-15mm krydsfiner som luftspalteplader, men der gætter jeg på, at de ikke "kan" sige andet?
Pladeeffekten bliver jo betydeligt stærkere end 2x20mm stålbånd på tværs.

• Synes
Jiji Josefsson
  • Laddar…
Ja, oliehærdet masonit er nok blandt det mest almindelige at bruge. Og 45 x 120 mm lyder meget overkill og vanskeligt at håndtere. Almindelig lægte tror jeg er mest almindeligt at bruge der, og det bliver meget lettere at arbejde med, sådan en kan du jo let holde med én hånd :)

J j.sjodelius sagde:
Ja, oliehærdet masonit er nok blandt det mest almindelige at bruge. Og 45 x 120 mm lyder meget overkill og sværthåndterligt. Almindelig lægte tror jeg er mest almindeligt at bruge der, og det bliver meget nemmere at arbejde med, sådan en holder du jo let med en hånd :)
Årsagen til 120 reglar var jo at undgå at skære og få masser af spild af alle pladerne, da målene mellem spær er mellem 135-140cm, og pladerne omkring 1220x2440... Rækker ikke på bredden, og på længden får man jo 45% tilbage af pladen som bliver for smal til at bruge overhovedet.
Fik dog tips om, at masonit findes i målene 1220x2740, hvilket ville række til at skære på midten og få to passende stykker til at montere liggende, men finder ikke meget om, hvor man kan købe i disse mål...
Årsagen til at vælge krydsfiner i stedet for masonit/board var at få en mere stabil tagkonstruktion i tilgift, spærene bliver faktisk kun holdt på plads af lægterne og nogle midlertidigt monterede skråstivere, som så skal erstattes med diagonale stålbånd når etagen indrettes.

Undskyld, havde ikke læst dine tidligere indlæg så grundigt. Men nu forstår jeg, hvordan du tænker omkring materialer og dimensioner! Ja, det er jo unægtelig lidt besværlige mål at forholde sig til :) Så er 120 mm måske alligevel motiveret. Du kan sikkert bore ud halvdelen af bredden af reglen med ca. 15 mm, så behøver du ikke have så lange skruer. Måske en vinkeljern også, men det sidder nok godt alligevel.

Plan af konstruktion med dimensioner: 145x45 mm, 120x45 mm; 6x100 mm skrue; 60x12 mm og mulig vinkelbeslag angivet.

• Synes
JoKalle
  • Laddar…
J j.sjodelius sagde:
Undskyld, jeg havde ikke læst dine tidligere indlæg så nøje. Men nu forstår jeg, hvordan du tænker omkring materiale og dimensioner! Ja, det er jo unægtelig lidt besværlige mål at forholde sig til :) Så måske er 120 mm alligevel berettiget. Du kan sikkert bore halvdelen af bredden af reglen ud med ca. 15 mm, så behøver du ikke have så lange skruer. Måske en vinkeljern også, men det sidder nok godt alligevel.

[billede]
Det var et godt tip! (y)

Det blev 120x45 reglar (havde en høj imprægneret lav, så det fik blive sådan) forborede 20mm og skruede med 6x140mm skruer.

12mm krydsfiner føles i hvert fald som en solid tagkonstruktion. Måske overkurs og unødvendigt dyrt, men sparer en del på afstivning og besvær i hvert fald...:thinking:

Byggede en enkel "pladeline" til at køre alle krydsfinerplader op via tagfoden. Løsnede 2 planker under..
Tog en lille time at sende 45 plader op. (y)

Lidt billeder
Byggeprojekt med en stige under nyligt installerede 12mm krydsfinerplader, som udgør en tagkonstruktion med synlige bjælker. En stor plade af 12mm plywood ses med en grøn målebånd på langs af kanten, placeret på en trækonstruktion indendørs. Takkonstruktion af trærammer med monterede krydsfinerplader under opførelse. Trækonstruktion med 120x45 reglar og 12mm krydsfiner under et tag, synligt sammen med en del af isolering og afdækningsmateriale. Træramme med installeret 12mm krydsfinerplader i et loft, der viser forbindelse af træbjælker og en boremaskine på gulvet. Takkonstruktion med 12mm plywood plader monteret på 120x45 reglar. Trækonstruktion ses fra indersiden af loftsrummet. En enkel konstruktion af træregler mod en rød trævæg under et tag med røde tegl, bruges til at flytte plywoodplader via tagfoden. Rød bygning med soloplyst tag og en skrå trærampe til loftskonstruktion. Paller med byggemateriale foran.

At bruge trykkimprægneret træ indendørs er vel alligevel et stort nej, ikke?

plåtrickard plåtrickard sagde:
Att använda tryckt virke inomhus är vel ändå nejnej eller?
Har fået høre det også, men undskylder mig med at det er på den ventilerede side af taget :cool:

J JoKalle sagde:
Det blev 120x45 reglar (havde en bunke imprægneret låg, så det fik blive sådan) forboret 20mm og skruet med 6x140mm skruer.

12mm krydsfiner føles i hvert fald som en solid tagkonstruktion. Måske overkill og unødigt dyrt, men sparer en del på reglar og besvær alligevel...:thinking:

Byggede en enkelt "pladelinje" til at køre alle krydsfinerplader op via tagefoden. Løsede 2 planker under..
Tog en lille time at sende 45 plader op. (y)

Lidt billeder
[billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede]
Hej, har I flere billeder? hvordan gjorde I nederst ved tagefoden.. samt isoleringen?

120x45 klodser mod vægliv (vi har forhøjet vægliv), hæfte op vindspærren og så skrue plader... Væglivet bygger jo en del, så pladerne dækker egentlig kun åbningen ud mod tagfoden. Har taget omkring, tror det var ca. 45 cm fra en plade, så rækker det resterende (ca. 200x120), plus en hel plade (240x120) til at skabe luftspalte for et "rum".
Luftspalte pladerne går ca. 25 cm udenfor vægliv og strækker sig godt op mod nakken for 50 cm isolering i taget derefter...

Det sidste billede er gavlen isoleret 3 gange med de gulvisoleringsruller, som älvsbyhus har sendt med. Påbegyndt udsalning i loftsperre til indpakning og sprøjteisolering i taget, ned i tagfod...

Bemærk de fjernede støtteben i loftsperre for at skabe et større "rum". Er udtaget på begge sider af denne gavl, limtræsbjelke mellem loftsperrernes støtteben samt en i taget her for at styrke loftsperren, som nu mangler støttebenene.

• Trækonstruktion med vindspærre i et tagspær, synlige metalbeslag og vægplader, set fra en vinkel, der viser åben isolering og detaljer af byggestruktur.
  • Tagkonstruktion med skråtstillede træstøtter, isoleringsmateriale og luftspalte under tagplader. Fjernede støtteben til større rum i gavlen.
  • Loftkonstruktion med isolerede vægge og træbeklædning, synlige tagspær og åbne vinduer. Indgang til isoleret gavl og luftspalter.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.