2,084 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Åbning i bærende kernevæg. Kan jeg regne sådan her?
Hej alle.
Sidder og regner på en åbning i en bærende kernevæg af Leca i den kommende kælder.
Det, jeg prøver at finde ud af, er om en Lecabjælke er tilstrækkelig at have over en åbning.
Åbningen er 1800 mm
Lecabjælken, der er af type 200x200x2400 mm, har en tilladt belastning for langtidspåvirkning på 11 kN/meter
Belastninger per meter har jeg regnet således. (CC er 600 mm mellem etageadskillelsen ovenover. (Ingen tagbelastninger går ned i kernevæggen)
Inddata:
Egenvægt etageadskillelse 0,85 kN/m2
Nyttig last etageadskillelse 2,5 kN/m2 (køkken/stue uden indervægge)
Belastning per bjælke kN/meter: (OBS enhed)
Af egenvægt 0,6x0,85 = 0,51 kN/meter
Af nyttig last 0,6x2,5=1,5 kN/meter
Total belastning 1,5+0,51= 2,01 kN/meter
Bjælken kan klare 11kN/meter ved spændvidde på 1800 mm
Så burde jeg være rigtig sikker. Med en faktor over 5
Hvis man kan regne som jeg har gjort?
Der kommer I ind.
Kommentarer? Har jeg regnet rigtigt?
Tak!
Sidder og regner på en åbning i en bærende kernevæg af Leca i den kommende kælder.
Det, jeg prøver at finde ud af, er om en Lecabjælke er tilstrækkelig at have over en åbning.
Åbningen er 1800 mm
Lecabjælken, der er af type 200x200x2400 mm, har en tilladt belastning for langtidspåvirkning på 11 kN/meter
Belastninger per meter har jeg regnet således. (CC er 600 mm mellem etageadskillelsen ovenover. (Ingen tagbelastninger går ned i kernevæggen)
Inddata:
Egenvægt etageadskillelse 0,85 kN/m2
Nyttig last etageadskillelse 2,5 kN/m2 (køkken/stue uden indervægge)
Belastning per bjælke kN/meter: (OBS enhed)
Af egenvægt 0,6x0,85 = 0,51 kN/meter
Af nyttig last 0,6x2,5=1,5 kN/meter
Total belastning 1,5+0,51= 2,01 kN/meter
Bjælken kan klare 11kN/meter ved spændvidde på 1800 mm
Så burde jeg være rigtig sikker. Med en faktor over 5
Hvis man kan regne som jeg har gjort?
Der kommer I ind.
Kommentarer? Har jeg regnet rigtigt?
Tak!
Hej
Du har regnet på en aspekt af 3.
og tror, at den er forkert, og uden billede bliver det svært.
vedlægger en enkel skitse på, hvordan man overfører en flade til en bjælke.View attachment ladda upp.pdf
total last bliver fladen, i mit tilfælde 3x1,8 = 5,4 kvm. belastning på bjælken er fast + nyttig last.
fast er ca. 50kg / m2 og fri ca. 200kg/m2 dette giver 2,5kN/m2 og det gange fladen bliver 2,5 x 5,4 = 13.5 kN
Når man har al last, så frilægger man bjælken og lægger de laster ind, man har.
smid lidt værdier ind i et beregningsprogram for træbjælker, og har man en limtræ 115x180 så udnytter man den til 36%. så sammenlign din leca bjælke med en limtræ i bøjningsstyrke.View attachment ladda upp.pdf
så skal dine understøtninger klare ca. 1,2 ton / styk. og det, som understøtningerne står på, skal klare en del.
håber det hjalp en del.
Du har regnet på en aspekt af 3.
og tror, at den er forkert, og uden billede bliver det svært.
vedlægger en enkel skitse på, hvordan man overfører en flade til en bjælke.View attachment ladda upp.pdf
total last bliver fladen, i mit tilfælde 3x1,8 = 5,4 kvm. belastning på bjælken er fast + nyttig last.
fast er ca. 50kg / m2 og fri ca. 200kg/m2 dette giver 2,5kN/m2 og det gange fladen bliver 2,5 x 5,4 = 13.5 kN
Når man har al last, så frilægger man bjælken og lægger de laster ind, man har.
smid lidt værdier ind i et beregningsprogram for træbjælker, og har man en limtræ 115x180 så udnytter man den til 36%. så sammenlign din leca bjælke med en limtræ i bøjningsstyrke.View attachment ladda upp.pdf
så skal dine understøtninger klare ca. 1,2 ton / styk. og det, som understøtningerne står på, skal klare en del.
håber det hjalp en del.
Tusind tak for eksemplet! Var bange for at det ikke var så enkelt som min regnemåde 
Skal kigge over din beregning og beregne om med en skitse.
Tak!
Skal kigge over din beregning og beregne om med en skitse.
Tak!
Klik her for at svare