Hej,

Overvejer at lave en åbning i en beton bjælkelag. Åbningen er 2x3 meter til en trappe og ligger i midten af bjælkelaget. Konstruktøren anbefaler et par stolper. Men efter forskning overvejer jeg at lave en beton/armeringsjern krave i stedet (lavere spændinger). Foretrækker dette fremfor kulfiber.

Kravens armeringsjern skal svejses mod "stumperne" eller bjælkelagets armering. Har læst en del om, at armeringen svækkes ved svejsning. Er dette ok? Overvejer også at skrue den nye armering mod betonen.

Der findes bærende vægge under bjælkelaget ca. 1-2 m rundt om åbningen, så jeg er ikke specielt bekymret. Åbningen vil reducere belastningen på bjælkelaget med over 1000 kg (fjernet betondel).

Er der noget specielt, jeg skal tænke på?

Taknemmelig for input...

Senest redigeret af en moderator:
BirgitS
Hvorfor hører du ikke med den byggkonstruktør, som du allerede har kontakt med?
Hen har jo set, hvordan det ser ud i virkeligheden, og du skal vel desuden bruge beregninger fra konstruktøren i byggeanmeldelsen.

BirgitS BirgitS sagde:
Hvorfor hører du ikke med den byggekonstruktør, som du allerede har kontakt med?
Hen har jo set, hvordan det ser ud i virkeligheden, og du har vel desuden brug for beregninger fra konstruktøren i byggeanmeldelsen.
Absolut! Skal gøre det. Undrede mig bare, om der var nogen i forummet, der havde nogle synspunkter.

BirgitS
Der var tidligere en bygningskonstruktør, som besvarede mange spørgsmål om f.eks. afvekslinger og lignende, men han er ikke længere her.

• Trist
Alfredo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.