Som overskriften angiver, skal vi åbne et vindue og indsætte en altandør. Vinduet er i dag 120x130(bxh) og det er meningen at save ned til gulvet, så altandøren bliver 120x240. Huset er bygget i -23, teglstamme, vægtykkelse ca. 35 cm.
Spørgsmålet er, om vi har brug for at indsætte en bjælke over den kommende altandør?
Samt hvis nogen ved, hvad hullet omtrent kan forventes at koste. Huset ligger i Malmö.
Spørgsmålet er, om vi har brug for at indsætte en bjælke over den kommende altandør?
Samt hvis nogen ved, hvad hullet omtrent kan forventes at koste. Huset ligger i Malmö.
Ja du bør veje af over døren, hvis der mangler afvejning for vinduet. Det enkleste og billigste er med vinkeljern, som bliver synligt eller skjult pladejern. Hvad hulboringen koster, kan jeg desværre ikke svare på.
Er det på gavl eller langsiden?
Det er på en gavl.
Har det ikke været nogen bjælke ovenfor, når der har været vindue, ser jeg ikke hvorfor man skulle behøve en, hvis man ikke udvider mere uden kun saver ud nedad. Desuden har du ikke samme last på en gavl som på en langside. På en gavl kan man normalt set tage op huller uden at forstærke (iaf på træhus med træfacade). Nu er jeg ikke en professionel, så vent gerne, indtil nogen mere kyndig kan bekræfte det, jeg nu har skrevet 
Klik her for at svare