Hej!

Infør kommende køkkenrenovering vil vi undersøge, om det er muligt at åbne op væggen/udvide døråbningen mellem køkkenet og spisestuen. Vi vil altså ikke tage ned hele væggen, men udvide dørhullet med cirka 10 centimeter til begge sider. Villaen er bygget i 1979 og er etplans. Vægsektionen står modsat retning af tagspær, hvilket jeg har forstået kan indikere, at det er bærende. Jeg har også forstået, at visse typer af tagspær er selvbærende.

Kan nogen venlig sjæl vurdere, hvilken type tagspær vi har?

Tagspær:

Loft med træspær og elektriske ledninger, belysning oplyser området. Gulvet er dækket af isoleringsmateriale. Loft med synlige træspær og isolering, central støvsuger monteret på en bærende bjælke, elektriske kabler strakt mellem spær, belysning i loftet.

Teknisk beskrivelse:

Tegning viser sektioner af indervægge med gipsplader og reglar, samt bjælkelagsstruktur og materialer som letklinkerblok og isolering.

Tegning med rød pil, der viser, hvor vi vil udvide dørhullet:

Plantegning af hus fra 1979 med pil, der viser hvor køkkenvæggen ønskes udvidet; indikerer placering i renoveringsdiskussion.

Taknemmelig for al vejledning jeg kan få (y).

Uden en sektion bliver det kun gætteri, men den væg kan meget vel være bærende, da den 1. diagonal på venstre halvdel ser lidt grovere ud og har mindre hældning end på den tilsvarende side. Mål tagspær og åbningen, så har I måske heldet med jer, at åbningen havner mellem to tagspær.

Ifølge beskrivelsen er bærende indervægge 5 cm dybere (bredere?) end ikke-bærende. Passer det, at I har to forskellige dybder/tykkelser på indervæggene? I så fald burde det vel være let at afgøre, hvad der er bærende. Selv gætter jeg på, at den væg, I vil lave større åbning i, er bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.