Har et hus bygget i 50'erne vi skal renovere overetagen og så tænkte vi, at hvorfor ikke åbne op til kip og få det lidt mere luftigt. Isoleringen i dag består af savsmuld eller lignende. Hvordan løser man det med ventilationsspalte, isolering osv. Forstår at spær ikke var lavet til at blive set, når de blev lavet, men det ser jeg ikke som det største problem. Taknemmelig for information og visdomsord.

/Ecke

Jeg antager, at I har et almindeligt 1 1/2-plans hus på ca. 115 kvm boligareal. Et sådant hus har en rammeknæstol. De dele, der kan se grimme ud, er de såkaldte hanebånd. Det er muligt at udskifte dem med smukkere og slankere varianter.

Når det kommer til isolering langs ydertaget, findes der to varianter afhængigt af, hvordan tagdækningen er udført. Hvis ydertaget er dækket med undertagspap, skal I sørge for et luftspalte på et par cm langs tagbræddernes inderside. Luftspalten skal have ventilationsåbninger ved tagskægget og helst også ved kippen. Den nemmeste måde at arrangere dette sidstnævnte på er at sætte ventiler øverst på gavlspidserne og ikke helt gå op med isoleringen, så der dannes en lille ventilationskanal. Den anden variant er, at ydertagets tætsluttende lag består af en diffusionsåben dug (mindre almindelig, men bliver mere populær). Så kan I undlade luftspalte og få et mere kompakt tag.

Uafhængigt af metode bør isoleringens inderside dækkes med en diffusionstæt plastfolie. Hvor meget isolering I bør få plads til, er et spørgsmål om afvejning. At komme op til dagens nybygningsstandard er ikke rimeligt og heller ikke motiveret i betragtning af, at husets andre dele holder et meget lavere niveau. Det er muligt at beregne sig frem til, hvad der er optimalt.

Ja 1.5 planshus, det er papp under tagstenene, så skal der være en ventilationsspalte. Hvor meget isolering bør man have? Ville det se sådan ud, hvis man går igennem konstruktionen:
Råspont i ydertagen
Luftspalte
Isolering
Vindduk?
Glespanel
Gips/indendørspanel

/Ecke

Det bør være et diffusionstæt lag (f.eks. plastfolie), ikke vinddug. Når det kommer til tykkelse på isoleringen tror jeg, at omkring 200 mm kan være passende. Husets ydervægge har kun 100 mm mineraluld. At øge til 300 mm giver kun en marginal forbedring af husets samlede u-værdi, som ikke står i forhold til et betydeligt merarbejde.

Huset er bygget i betonhullsten og letbeton/blåbeton i væggene. Har ingen ventilation i tagskægget som det ser ud i dag. Kun en på hver side højt oppe på gavlspidsen i det rum over loftet. Hvordan ville man løse ventilation i tagskægget, bore gennem væggen og ind i fremtidig luftspalte? Eller en slags skimmelstopper oppe og nede i hvert rum?

Man kunne måske bruge kattvinduerne som ventilationskanaler via gavlventiler? Læg gerne tegninger ud.

Ja skunk er der på hver side, du mener da, at man skulle have en åbning i nederst kant i hvert fag gennem isoleringen til skunken og oppe ved kip en slags moldstopper eller hvad de hedder, ved ikke rigtig om jeg har nogen tegning på dagens tagkonstruktion. Skunkene i dag har ingen ventilation overhovedet, kun i rummet mellem loftet og kippen.

E Ecke16 sagde:
man skulle ha en öppning i nerkant i varje fack
Ja, og tilsvarende øverst til en lille luftkanal.

Var oppe og kiggede på tagspærene i dag, har jo ældre dimensioner ca 140x75. Behøver man så meget som 200mm isolering? For at få det til med luftspalte skal man jo bygge på næsten en decimeter, føles som det stjæler meget da...

Det burde være 75x150, da man brugte rigtige tommemål, når det gjaldt tværsnit på den tid.

Ingen tvinger dig til at have tykkere isolering, end hvad du har plads til. Hvis du har 150 mm sav- eller kutterspån i dag, svarer det til ca. 75 mm mineraluld. Det meste, du kan sætte der, vil altså være en forbedring. Luftspalten bør være ca. 25 mm høj.

Tak for svaret, så har jeg lidt kød på benene. Og lidt at tænke over.

/Ecke

Luftspalten går det godt at lave den af type strølekt samt en oliehærdet board eller bare en hård board?

Ja, strølekt bliver rigtig godt. Du behøver ikke bruge oliehærdet board men det fungerer selvfølgelig.

Vækker gamle tråd. Kommet til skud nu og river overetagen. Tænker isolere mellem tagspærene med iCell plader 120mm plus ventilationsspalte er hvad jeg har plads til uden at skulle bygge indendørstaket ned. Hvordan præsterer sådan en plade sammenlignet eksempelvis med glasuld 120mm? Et spørgsmål til, vil nu isolere hele vejen ned til væggene hvordan skal man gøre med ventilation i skakte vil være i kontakt med eksisterende kipventil i hver ende af huset men behøver jeg at slippe luft ind i bunden af hver skakt med?

/Ecke16

E Ecke16 sagde:
Vækker gamle tråd. Er nu gået i gang og river overetagen. Overvejer at isolere mellem spær med iCell plader 120mm plus luftspalte, da det er det, jeg kan få plads til uden at skulle sænke loftet. Hvordan præsterer sådan en plade sammenlignet med f.eks. glasuld 120mm? Endnu et spørgsmål, jeg kommer til at isolere hele vejen ned til væggene; hvordan skal man gøre med ventilationen i fagene? De vil være i kontakt med den eksisterende rygventil i hver ende af huset, men skal jeg også lukke luft ind i bunden af hvert fag?

/Ecke16
Jeg vækker din gamle tråd igen og undrer, hvordan det er gået, og om du har billeder, da det lyder meget interessant, plus at vi overvejer det samme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.