Hej. Jeg overvejer at lave et lille "vindue" i denne bærende væg. (Jeg antager i hvert fald, at den er bærende, da den går tværs gennem huset vinkelret på gulvbjælkelaget, og at der går en kældervæg under den) Åbningen tænkte jeg mig til at være lige under en meter bred og 70 cm høj eller noget i den stil. Det er et gammelt hus, og væggene har meget træ i sig, så at sige, hvilket jeg antager kan være interessant i denne sammenhæng.

Dog er der en skydedør til venstre, som man kan se på billedet, så måske er væggen ikke så kraftig, som man skulle tro.

Åbningen skal være mellem skabet og der, hvor skydedøren slutter i væggen. Hvordan bærer jeg mig ad? Behøver jeg at forstærke med en form for bjælke osv.? Jeg har aldrig beskæftiget mig med sådan noget, så gerne detaljerede beskrivelser. Jeg kan tilføje, at der er en døråbning i kældervæggen lige under, hvor jeg har tænkt mig at lave hullet.

Upraktiske råd om at kontakte konstruktører og kommunen frabedes. :D

• Rum med spisebord og stole, skab til venstre, skydedør til stue med rød sofa og TV. Lys lampe hænger fra loftet over spisebordet.
Du må nok snarere tænke på, hvad der hviler på væggen ovenover. Gulvbjælkelag? Spær? Hvad er opdelingen på det, der hviler på væggen? c-c 600 eller c-c 1200 eller andet? Det bør ikke være noget problem at overføre belastningen fra det, der hviler ovenpå. I amerikansk tradition bruger man noget, der kaldes "jack studs" til at bære overførslen. Det føles seriøst. Jeg har en bog, der hedder "Graphic guide to frame construction" fra The Taunton Press. Det er min bibel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.