Bor i et 1 1/2 plans hus med en bærende væg i stueetagen. Alle rum føles for små, så vil gerne åbne op rigtig meget, men det kræver, at en del af den bærende væg skal erstattes med en form for bærende bjælke. Har forsøgt at finde et svar her, men det ser ud til, at alle blot peger på, at man skal kontakte en konstruktør. Dog ville jeg blot ønske, at nogen kunne give en en idé om, hvilke dimensioner der kan tænkes at være nødvendige, og hvad det evt. ville koste...

Den bærende væg sidder mellem to ydervægge med 8m imellem, og den del, der skal fjernes, er ca. 7m lang. Nogen der kan give mig en idé om, hvilke dimensioner der kan være nødvendige, hvis man bruger limtræ eller bjælke i stål/jern. Jeg havde helst undgået at sætte en søjle i midten, så mit håb er, at det kan lade sig gøre alligevel.

7m er langt. Jeg skal åbne en væg som er ca. 3,6m, og vil bruge en 90x270x3600 Limträbalk. Så i dit tilfælde bliver det nok en betydeligt grovere variant, måske skulle du overveje en stålbalk eller en Kertobalk i stedet.

www.moelven.com

Der findes et beregningsprogram der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.