Plantegning af overetage i villa med rumfordeling, mål og funktioner såsom soveværelser, bad og allrum. Vises i en renoveringssammenhæng. Grundplan af hus fra 1984 med køkken og stue. Rød markeret væg til åbning mellem køkken og stue, 550 cm, med forslag om limtræsdrager og 3 søjler. Bygningstegning af en villa fra 1984, viser sektionsdetaljer med mål og vinkler for en 1 1/2 plans hus med krybekælder, taget fra Hjältevadshus. Hej! Jeg har lige købt en 1 1/2 villa, som jeg renoverer og ordner, inden jeg skal flytte ind. Det er et hjältevadshus fra 1984.
Ska bytte køkken m.m og vil åbne op væggen mellem køkken og stue. Ville sige, at jeg er ret handy, men har ingen viden, når det gælder bærende vægge og sådant.
Væggen, jeg vil åbne op, går i midten af huset på entréplan langs med taget. Huset har krybekælder, og indervæggen er lige over en af "væggene" i grunden.
Tanken er at åbne op væggen ca. 550cm, fra den ene ydervæg, hvor køkkenet er, til enden af den eksisterende døråbning, som I ser på billedet. Er inde på Limträbalk, hvis muligt, med 3 stolper. Er det muligt? Hvilke dimensioner?

• Synes
Nijo89
  • Laddar…
At åbne væggen op og udveksle bjælkelaget er absolut muligt. Afhængigt af hvordan grundmuren er lavet, kan det også betyde, at man skal lave lidt i grunden, når man ændrer linjelaster til punktlaster. Man skal dog være opmærksom på, at det kan påvirke husets stabilitet, når man fjerner så meget af en hjertevæg. Jeg ville have forsøgt at spare et stykke nærmest ydervæggen. Væggen mellem stuen og soveværelset, hvorfor er den udeladt?

• Synes
Knight og 1 anden
  • Laddar…
Jeg er på vej til at gennemføre noget lignende med mit hus. Samme længde på den åbning, jeg kommer til at lave, men med forskellen at jeg har betonplade ved huset. Jeg kommer ikke til at have nogle søjler, mere end i yderdelene, ingen støttepunkt i midten med andre ord. Med den spændvidde var det i mit tilfælde, uden nogen midtersøjle, umuligt at have limtræsbjælke. Den ville blive et sted omkring 615 mm høj, hvilket er ret upraktisk. Min løsning var i stedet at bestille en stålbjælke. Den vil jeg så indfælde i etagedækket for at få et helt glat loft.

B bossespecial sagde:
At åbne op væggen og veksle af bjælkebaget er absolut muligt. Afhængigt af hvordan grundmuren er lavet, kan det også betyde, at man må fixe lidt i grunden, når man ændrer linjelasterne til punktlaster. Man skal dog være bevidst om, at det kan påvirke stabiliteten i huset, når man fjerner så meget af en hjertevæg. Jeg ville have forsøgt at spare en bit nærmest ydervæggen. Væggen mellem stue og soveværelse, hvorfor er den strøget?
B bossespecial sagde:
At åbne op væggen og veksle af bjælkebaget er absolut muligt. Afhængigt af hvordan grundmuren er lavet, kan det også betyde, at man må fixe lidt i grunden, når man ændrer linjelasterne til punktlaster. Man skal dog være bevidst om, at det kan påvirke stabiliteten i huset, når man fjerner så meget af en hjertevæg. Jeg ville have forsøgt at spare en bit nærmest ydervæggen. Væggen mellem stue og soveværelse, hvorfor er den strøget?
Under hus med synlig hjertemur, manglende væg, delvist belagt med plast og spredte blade, set fra kælder eller gennemgangsrum. Under hus med synlige mursten, venstre mur er hjertemuren. Blade og sten på jorden. Reparationer kunne være nødvendige.
så ser det ud under huset, venstre mur er den hjertevæggen går over.
Væggen er strøget på tegningen, for den findes ikke længere, den var væk, da vi købte huset.

S Sasoliz sagde:
[billede] [billede]
så ser det ud under huset, venstre mur er den hjertemur går over.
Muren er strøget på tegningen, for den findes ikke længere, den var væk da vi købte huset.
Grundmuren er relativt høj, så med lastspredning kan man antage, at jorden ikke vil opleve nogen spændingsforøgelse. Er det muret direkte på klippe eller muret på sål?
I og med at du har kontinuitet over midtersøjlen, bliver højden på træbjælken væsentligt lavere i forhold til, hvis bjælken kun skulle ligge på to søjler.
I og med at den strøgne mur er væk, ville jeg undgå at rive den nye mur helt ud til facaden, da det begynder at blive dårligt med mure på nederste plan, der stabiliserer huset.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Grundmuren er relativt høj, så med lastfordeling kan man antage, at jorden ikke vil opleve nogen spændingsstigning. Er det muret direkte på klippe eller er det muret på sula?
I og med at du har kontinuitet over midtersøjlen, bliver højden på træbjælken betydeligt lavere i forhold til, hvis bjælken kun skulle ligge på to søjler.
I og med at den strøgne væg er væk, ville jeg undgå at rive den nye væg helt ud til facaden, da det begynder at blive dårligt med vægge på den nedre etage, som stabiliserer huset.
Det ved jeg faktisk ikke, hvordan finder jeg nemmest ud af det? Men hvis man kun åbner op fra ydervæggen til hvor midtersøjlen skal stå så? For inden for hvor midtersøjlen er tænkt at være, løber et afløbsrør fra overetagen og lige ned, så det har jeg tænkt at bygge ind med vitrineskabe og nogle dækningsplader. Og så lade alt til højre for midtersøjlen være, altså en døråbning som det er nu og ca. 1 meter væg.

B bossespecial sagde:
Grundmuren er relativt høj, så med lastspredning kan man antage, at jorden ikke vil opleve nogen spændingsøgning. Er det muret direkte på klippegrund, eller er det muret på fundament?
Da du har kontinuitet over midtersøjlen, bliver højden på træbjælken betydeligt lavere i forhold til, hvis bjælken kun lå på to søjler.
Da den fjernede væg er væk, vil jeg undgå at rive den nye væg helt ud til facaden, da der begynder at være mangel på vægge på nederste plan, som stabiliserer huset.
Rummet viser en væg under renovering med trærammer og blå markeringer. Rød kryds over en sektion, sandsynligvis til at fjernes. Barnevogn i baggrunden. Bygge af indvendig væg med synlige trærammer og et blåt og rødt kryds markeret ovenpå, ombyggingskoncept med spand og æske i forgrunden.
ville dette være nemmere at gøre?

Bare for at kontrollere - du er vel klar over, at ændringer i bærende konstruktioner kræver byggetilladelse til kommunen, og at du ikke må foretage ændringerne, før du har fået startbesked? Jeg har forstået fra nogle tidligere indlæg, at ikke alle kommuner kræver materiale fra en bygningskonstruktør, men jeg gætter på, at det er det mest almindelige - og en god investering i din og din families sikkerhed.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 sagde:
Bare for at kontrollere - du er vel klar over, at ændringer i bærende konstruktion kræver byggemelding til kommunen, og at du ikke må lave ændringerne, før du har fået startbesked? Jeg har forstået fra nogle tidligere indlæg, at ikke alle kommuner kræver dokumentation fra en bygningskonstruktør, men jeg gætter på, at det er det mest almindelige - og en god investering i din og din families sikkerhed.
Ja, jeg er klar over byggemelding, men vil bare tjekke lidt her først for at få lidt info og en opfattelse af, hvordan det kan og bør foregå.

Satte en 270x90 limtræsbjælke som er 2500mm havde rakt med en 225x90 men holdt op for margin!
Krybekælder med betonbjælke på pæle. Fungerede godt!

du har jo alligevel afløb fra overetage så lige så godt stille en søjle ved siden af den og bygge ind!

BirgitS
Når det gælder dimensioner, så afhænger det af f.eks. tagvinkel, tagmateriale, hvor i landet man bor, dvs. i hvilken snezone. Så man kan ikke tage en andens dimensioner direkte.

S Sasoliz sagde:
Men om man bare åbner op fra ydervæg til hvor midterstolpen skal stå da?
Når det gælder stabilisering, handler det meget om at sikre, at ydervæggene ikke begynder at vige, og der er det netop væggene, som holder fast i ydervæggene, der er nødvendige. Medmindre bossespecial siger noget andet.

Byggeår 1975, snezone 3 Norrbotten. 38 graders taghældning. Så kan du kigge på dimensioneringsprogram. 90x90’limtræsøjle.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.