Hej!
Jeg ville sætte pris på nogle gode råd og idéer omkring en vanskelig overetage. Huset er bygget i 1939 og udbygget i 1950, hvor nyt tag går ud vinkelret fra originalen. Senere blev loftet indrettet og kvistvinduer sat ind. Der er et par ting, som jeg oplever som lidt mærkelige og måske kan forbedres.

Døren ind til det blå rum er halvt inde i murværket.
I mødet mellem de to tage er der bygget opbevaring og skabe, kan man skære dette væk for at skabe mere luft?
Kan man åbne op omkring murværket og skunkvæggen? De regler, der er i rummet, føles mest som om de bærer gipsplader og intet andet.

Originaltegning:
Enkel tegning af hus fra 1939 med tilbygning fra 1950, der viser facade og side med detaljer som døre, vinduer og tag.
Tilbygning til højre:
Skitse af husets sydlige facade fra 1939 med tilbygning fra 1950, viser to etager, trapper til indgang, garage og skorsten.
Tilbygningen går her ind til venstre. Kan man her fjerne alt, så de to tage møder hinanden?
Opbevaringen er bygget af masonit, kan der være gemt en spær der?
Overetage i ældre hus med brændeovn centralt placeret, skrå loft og dør ind til andet rum med mørk tapet på væggen. Trægulv og små opbevaringsrum. Kattvindsrum med halvåben adgang i skrånende væg, delvist åbent med træbeklædning indvendigt. Trægulv og hvid væg ses ved siden af.
Sådan ser skunkvæggen ud, bag murværket:
Loftområde med masonitvæg og træstøtter, muligvis brugt til opbevaring. Væggen er i en skrå vinkel og viser rummet bag en murstock. Skunkvæg og mursten i loftsrummet, rør strækker sig langs gulvet. Dør fører til et lysere rum i baggrunden, der ses gennem åbningen.

Der er lidt sjove vinkler, og det er ikke helt let at forstå, hvordan det hele hænger sammen. Døren ind til rummet bag åbent ildsted skal måske blive, hvor den er, da det er det højeste punkt.

En enkel tegning:
Gulvplan af en overetage, viser ruminddeling, murstock markeret som "ÖS", og beskriver dørens placering i forhold til opbevaring og eksisterende bygningselementer.
 
  • Blåt rum med trægulv, set gennem en dør halvt indlejret i en væg. Til højre ses en trækommode med en globe ovenpå.
Som jag bedömer det, är det inga bärande väggar. Kan vara åsar* och inte takstolar på huset. Kan inte se att det finns en "hanbjälke". Alternativt att man 1950 tog bort "hanbjälken", satte dit en nockbalk (vilandes på murstocken och gavelväggen) och förstärkte "överramarna"

* då borde åsarna vila på väggen in mot sovrummet. alternativt en kraftig balk i taket ovanför?

11c8ea4d76d6035199ad3e0833150b82.png
1511355803.1009.png
Tegning af et hus' tværsnit med markeringer af ås, karvel og rote på taget.
 
Senest redigeret:
Tak for svar! Ja, der findes ikke nogle hanebjælker i dag, og de har måske aldrig eksisteret. Da kvistene blev bygget, satte man sandsynligvis en mønsterbalk i. Den balk fortsætter dog ikke ind i soveværelset. Samtidig synes væggene i soveværelset at være så spinkle, at de næppe kan have nogen større funktion?

Det ville også være interessant med idéer til skråtaget og om det fungerer at fjerne den del af det gamle tag, der nu stikker ind i alrummet.
 
Den der kattvindsvæg er i hvert fald ikke bærende, den går jo ikke op til loftet!

En kattvindsvæg med træramme, markeret med rød cirkel, slutter før loftet og er ikke bærende.
 
”Ville også være interessant med idéer til tagfladen og om det fungerer at fjerne den del af det gamle tag, som nu stikker ind i alrummet.”

Du må forestille dig noget sådan her mistænker jeg.

M Marcus_R sagde:
Ville også være interessant med idéer til tagfladen og om det fungerer at fjerne den del af det gamle tag, som nu stikker ind i alrummet.
Der sidder jo en spær på begge sider af indgangen til tilbygningen, som du ikke kan fjerne. Så må du forestille dig en diagonal linje, hvor mønningen rammer det ældre tag, ned til hvor begge tagfødder mødes. Tror ikke, du får så meget ud af at udnytte det.
Skitse af en tagkonstruktion med røde markeringer på et diagonal tagområde, der viser hvor det nuværende tag møder en ny udvidelse.
forestil dig, at indgangen er mellem to spær. Spærene er der stadig og er en del af konstruktionen.
 
Senest redigeret:
Med et valmt tag på originalhuset kan man nok gå ud fra, at det er bygget med spær med hanebånd. Hvad der skete ved tilbygningen (ret ufølsomt lavet) 1950 kan man kun gætte på uden en nøje inspektion. Før du går videre, bør du tegne de øverste planer nøjagtigt, så man kan få et overblik. Normalt er vægge på overetagen ikke bærende, men støtteben er.
 
Tak for svarene, er lidt klogere nu. Har nok brug for at tage en bygningsingeniør med alligevel måske.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.