Hej!
Jeg ville sætte pris på nogle gode råd og idéer omkring en vanskelig overetage. Huset er bygget i 1939 og udbygget i 1950, hvor nyt tag går ud vinkelret fra originalen. Senere blev loftet indrettet og kvistvinduer sat ind. Der er et par ting, som jeg oplever som lidt mærkelige og måske kan forbedres.
Døren ind til det blå rum er halvt inde i murværket.
I mødet mellem de to tage er der bygget opbevaring og skabe, kan man skære dette væk for at skabe mere luft?
Kan man åbne op omkring murværket og skunkvæggen? De regler, der er i rummet, føles mest som om de bærer gipsplader og intet andet.
Originaltegning:
Tilbygning til højre:
Tilbygningen går her ind til venstre. Kan man her fjerne alt, så de to tage møder hinanden?
Opbevaringen er bygget af masonit, kan der være gemt en spær der?
Sådan ser skunkvæggen ud, bag murværket:
Der er lidt sjove vinkler, og det er ikke helt let at forstå, hvordan det hele hænger sammen. Døren ind til rummet bag åbent ildsted skal måske blive, hvor den er, da det er det højeste punkt.
Som jag bedömer det, är det inga bärande väggar. Kan vara åsar* och inte takstolar på huset. Kan inte se att det finns en "hanbjälke". Alternativt att man 1950 tog bort "hanbjälken", satte dit en nockbalk (vilandes på murstocken och gavelväggen) och förstärkte "överramarna"
* då borde åsarna vila på väggen in mot sovrummet. alternativt en kraftig balk i taket ovanför?
Tak for svar! Ja, der findes ikke nogle hanebjælker i dag, og de har måske aldrig eksisteret. Da kvistene blev bygget, satte man sandsynligvis en mønsterbalk i. Den balk fortsætter dog ikke ind i soveværelset. Samtidig synes væggene i soveværelset at være så spinkle, at de næppe kan have nogen større funktion?
Det ville også være interessant med idéer til skråtaget og om det fungerer at fjerne den del af det gamle tag, der nu stikker ind i alrummet.
”Ville også være interessant med idéer til tagfladen og om det fungerer at fjerne den del af det gamle tag, som nu stikker ind i alrummet.”
Du må forestille dig noget sådan her mistænker jeg.
MMarcus_R sagde:
Ville også være interessant med idéer til tagfladen og om det fungerer at fjerne den del af det gamle tag, som nu stikker ind i alrummet.
Der sidder jo en spær på begge sider af indgangen til tilbygningen, som du ikke kan fjerne. Så må du forestille dig en diagonal linje, hvor mønningen rammer det ældre tag, ned til hvor begge tagfødder mødes. Tror ikke, du får så meget ud af at udnytte det.
forestil dig, at indgangen er mellem to spær. Spærene er der stadig og er en del af konstruktionen.
Med et valmt tag på originalhuset kan man nok gå ud fra, at det er bygget med spær med hanebånd. Hvad der skete ved tilbygningen (ret ufølsomt lavet) 1950 kan man kun gætte på uden en nøje inspektion. Før du går videre, bør du tegne de øverste planer nøjagtigt, så man kan få et overblik. Normalt er vægge på overetagen ikke bærende, men støtteben er.