Hej,
Vi står i begreb om at lave et lille badeværelse og overvejer at åbne en del af en bærende væg, mærket B i vedhæftet billede. En åbning til dør til det kommende badeværelse skal også laves i væggen mærket (D).

Væggen A+B er delvis "hul" for et par skydedøre, overetagens gulvbjælker hviler på væggen, som består af en spinkel "bjælke" (75mm høj) og derefter 35mm sammenføjede stående planker på hver side af åbningen for skydedørene (hvor dørene ikke løber, ser det ud til at der er klemt 50mm planker mellem væggene). Væggen mærket D består af 95mm tykke (ikke sammenføjede, men skråspikrede) planker af varierende bredde.

Hvad siger byggahus samlede ekspertise, er det en god idé at åbne sektionen B? Hvordan bør bjælken dimensioneres? Stolperne bliver nok nødt til at blive bygget ind i badeværelsets vægge, hvor grove bør de være? Det ville selvfølgelig være fint at holde dem så smalle som muligt for ikke at stjæle plads fra det lille badeværelse. Vil selvfølgelig indhente ekspertise til byggeriet, men det kunne være interessant at få en fornemmelse af, hvordan det kan blive, og om det er rimeligt.

Huset er et plankehus fra 1938. Ingen originaltegninger findes, vedhæfter tegninger fra en 3D-scanning af huset.

Plantegning af hus med markerede vægge A, B, C og D i forskellige farver og længder, der viser potentielle ændringer til et nyt badeværelse.

• En plantegning af et hus med en skrånende tag, forskellige vinduer og en indgangsdør. Huset har en terrasse på siden.
  • Facade tegning af et hus med tag, balkon og vinduer. Huset har trin på venstre side, og en afbildning viser detaljeret struktur fra en 3D-scanning.
  • Plantegning af hus fra 1938 med markerede vægsektioner B og D, hvor åbninger foreslås til nyt badeværelse. Trappe i midten, ingen originale tegninger.
  • Plantegning af et hus fra 1938 med markerede vægge A, B, C, D, som bruges til at diskutere ændringer ved renovering af et lille badeværelse.
  • Tværsnit af et hus fra 1938 viser tre etager med indre trapper og bærende vægge, markeret med B og D, relateret til renoveringsprojekt.
Bumpar tråden med et konkret spørgsmål; har et stykke bjælke som ligger og flyder, 80x235 mm. Måske kan den komme til anvendelse i dette tilfælde?

En træbjælke på 80x235 mm står oprejst mod en væg, muligvis til brug i et byggeprojekt ifølge forumdiskussion.

Har ikke observeret min nævnelse før nu. Hvordan ser den tænkte plantegning ud?

Hej!
Plantegningen er tænkt nogenlunde som det sortmarkerede i billedet nedenfor. Skydedørene bliver til en almindelig dør.

Sort planløsningsskitse med markerede mål: A (300 cm), B (130 cm), C (315 cm). Skydedør planlægges ændret til en almindelig dør.

Så er jeg med. Du kan erstatte den grønne del med en bjælke. Det bliver beskedne mål med så kort spændvidde. For at regne på det, behøves bygningens hovedmål, information om snezone og helst en sektionsplan. Et foto fra overetagen kan være tilstrækkeligt med lidt held.

• Synes
ericandersson
  • Laddar…
Snezone er 2.5 (eller på grænsen mod 2.0). Bygningens mål er 9,6m x 7,5m. Fra kældermur til kip er det 7m. Ydervæggene er omtrent 3,5m fra kældermur til forbindelse tag (undtaget tagkviste). Jeg har desværre ingen sektionstegning udover den jeg vedhæftede i første indlæg. Den er fra en 3D-scanning af huset og har måske ikke informationen der er nødvendig?

Foto fra overetagen, er der nogen særlig detalje der kan være vejledende for spørgsmålet?

Jeg fik jo en bunke med potentielle bjælker, da jeg tog op for dør i den gule væg D. De er 95mm tykke og af varierende bredde fra måske 140mm op mod 230mm. Måske kan de komme til anvendelse?

Tak!

Skal tilføje, at spændvidden er noget kortere end de 130 cm, jeg har angivet, afhængig af hvad der menes med spændvidde - det vil snarere være 110 cm mellem stolperne!

Spændvidde er det frie mål mellem stolperne, dvs. 1,1 meter. Ved så kort spændvidde er en limtræsbjælke, der er 42x180 mm, tilstrækkelig, hvilket er den mindste dimension, der findes. De mindste limtræsstolper har målene 90x90 mm. Sandsynligvis er det nemmere, hvis bjælken også er 90 mm bred.

Havde du turdet bruge, lad os sige 95x180mm, men ikke limtræ? (tænker om jeg kan genbruge plankerne fra væggen, som jeg beskrev ovenfor). Eller er det bare dumt nærig?

Du kan bruge 95x180, hvis træet ikke ser alt for skrabet ud (hvilket jeg ikke tror).

• Synes
ericandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.