Jeg bor i et lille hus bygget i 1928, og gennem husets to etager løber der en relativt bred murstock. Det, jeg gerne vil gøre, er at lave en stor åbning lige gennem murstocken og lave en pejs "inde i" murstocken, så man kan se den fra rummene på hver side af murstocken. Er det muligt? Det andet alternativ er at installere en kamin, men så tager den gulvplads, og rummene er så små, at jeg vil undgå det.
Jeg har ingen kamin, pejs, kakkelovn osv., så murstocken bruges ikke til andet end emhætten i køkkenet (som ikke fungerer og nok bør erstattes af elektrisk emhætte). Den gamle olie- og elpande har jeg koblet fra, så den behøver jeg ikke bruge nogen skorsten i murstocken længere.
Jeg spurgte en murer, om det var muligt at lave et hul lige gennem murstocken for at lave en pejs indeni, men han vidste det ikke.
Med håb om at nogen på Byggahus.se kan svare på mit spørgsmål!
Susanne
Jeg har ingen kamin, pejs, kakkelovn osv., så murstocken bruges ikke til andet end emhætten i køkkenet (som ikke fungerer og nok bør erstattes af elektrisk emhætte). Den gamle olie- og elpande har jeg koblet fra, så den behøver jeg ikke bruge nogen skorsten i murstocken længere.
Jeg spurgte en murer, om det var muligt at lave et hul lige gennem murstocken for at lave en pejs indeni, men han vidste det ikke.
Med håb om at nogen på Byggahus.se kan svare på mit spørgsmål!
Susanne
Din skorsten består sikkert af en 6 kanaler eller lignende. Måske ville det være synd at fjerne alle disse ved at sætte en pejs "inde i" skorstenen. Dels som du sagde, imkanalen bruger den sikkert, og måske en eller anden ventilation i kælderen?
Under alle omstændigheder, at lave huller er ikke svært. Men det svære er at få helheden bærende af den tunge egenlast. Jeg ville aldrig turde påtage mig dette projekt, dermed ikke sagt at det er umuligt
Under alle omstændigheder, at lave huller er ikke svært. Men det svære er at få helheden bærende af den tunge egenlast. Jeg ville aldrig turde påtage mig dette projekt, dermed ikke sagt at det er umuligt
Skal ildstedet ligge midt i murstammen?
Et alternativ er jo at bygge et gennemgående ildsted i væggen ved siden af murstammen og bruge en kanal i skorstenen fra den side?
/Ingeniøren
Et alternativ er jo at bygge et gennemgående ildsted i væggen ved siden af murstammen og bruge en kanal i skorstenen fra den side?
/Ingeniøren
Du kan jo også indsætte en brændeovnskassette direkte i murværket, det har vi tænkt at gøre.
Tak for svarene. Jeg kan sætte en kamin ved siden af skorstenen, men det føles dels ikke som om der er en god plads til kaminen og så tager den gulvplads.
Thomas, hvordan vil I gøre, når I sætter indsatsen i skorstenen? Hvor meget skal man have tilbage på siderne som "bærende"? Min skorsten er 105 cm bred, har ikke målt hvor dyb men måske 50 cm. Skal man specialbestille en indsats?
Hvor kan man henvende sig for at få hjælp med sådan en ting, kan man henvende sig til en bygningsingeniør eller arkitekt eller...?
Thomas, hvordan vil I gøre, når I sætter indsatsen i skorstenen? Hvor meget skal man have tilbage på siderne som "bærende"? Min skorsten er 105 cm bred, har ikke målt hvor dyb men måske 50 cm. Skal man specialbestille en indsats?
Hvor kan man henvende sig for at få hjælp med sådan en ting, kan man henvende sig til en bygningsingeniør eller arkitekt eller...?
Vi kommer nok til at køre med en almindelig fritstående kamin foran, da den giver mere varme end en indbygget kassette. Havde en murmester her og kiggede og diskuterede lidt, så vi opgiver idéen med indbygget kassette i murstokken.
I Seneste Gør Det Selv viser de, hvordan man indsætter en kassette i en åben pejs, og der står også information om, hvordan man indsætter en kassette direkte i murstokken.
I Seneste Gør Det Selv viser de, hvordan man indsætter en kassette i en åben pejs, og der står også information om, hvordan man indsætter en kassette direkte i murstokken.
Tak for svarene. Jeg er meget interesseret i at lave hul lige gennem skorstenen men jeg må se...
Som jeg sagde to indlæg ovenover dit, så stod det i Gør Det Selv hvordan man gør, så selvfølgelig kan det lade sig gøre.para sagde:
http://www.gds.se/Shared/bildbank/se_pdf/SVGDS172007_4984_Pejs.pdf
Senest redigeret:
Tak for det, jeg fandt ikke artiklen selv!
Ja, på side 27 står der jo, at man kan montere den direkte i skorstensstocken, og at man da skal have en ekstra forstærket kassette, som monteres i en dobbelkåbe af stål.
Ja, på side 27 står der jo, at man kan montere den direkte i skorstensstocken, og at man da skal have en ekstra forstærket kassette, som monteres i en dobbelkåbe af stål.
Klik her for at svare