Hejsa,

jeg har tænkt lidt over, hvad der er "normen" for montering af 90Gips med c-c60 mellem reglarne?
jeg vil have liggende OSB bagved, er det "stabilt" nok til at sammenføje gipsen imod med hensyn til at spartelmassen ikke skal revne? Og omvendt, de vertikale samlinger mellem OSB, kan disse betragtes som sammensatte, når jeg skruer gipsen på begge sider af OSB-samlingen?

Diagram med gipsmontering mellem reglar med c-c 60, liggende OSB bag gips, og skarvepunkt mellem gipsplader angivet.
 
Normen er vel at køre på 120cm plader ved cc60 på reglarne ;)

Tror ikke det er nogle som helst problemer med 90cm plader, da du har osb bagved.
 
I de huse jeg har bygget, har jeg skruet gipsen i den underliggende træplade og ignoreret helt, hvor stolperne sad. Jeg sørgede dog altid for at forskyde gipssamlingen mindst nogle cm i forhold til den underliggende træplades samling.
 
Din plan vil fungere godt, men sørg for at skrue lidt ekstra skruer i, da OSB'en har lidt ringere holdfasthed end reglar. Jeg plejer at skrue skruer i to rækker i midten af pladen, når jeg skruer i OSB...
 
Hej, så ser det ud til at være "norm" at gøre, og dette fungerer også efter spartling og maling, dvs. fugerne/samlingarna revner ikke på grund af blødere underlag?

Med venlig hilsen Henke
 
Er der nogen særlig grund til, at du vil bruge 90-gips? Den er dyrere og der bliver mere at spartle.
 
Det går som sagt udmærket at skrue i OSB. Du behøver heller ikke skrue mere end normalt. Både gipsen og skruen har meget lavere holdfasthed end holdfastheden i OSB'en.
 
Jeg har ikke rigtig besluttet mig for 90 eller 120 endnu, men der er 330cm i loftshøjde, så har ikke rigtig besluttet mig for opstilling endnu. 120 plader er jo ret besværlige at håndtere, så jeg overvejer mulighederne for øjeblikket.
 
90 plader kan ellers også monteres liggende. Jeg mener at nogle af disse plader også tilbydes med alle kanter faset. Fordelen er, at der bliver minimalt med spild, du behøver heller ikke tage højde for højden ved valg af pladelængde, lettere montage på grund af lavere vægt, og at du kan hvile pladerne på hinandens samlinger. Jeg tror, de også kaldes Ergo-plader af netop den grund. Sørg for at forskyde samlingerne bare.
Held og lykke:)
 
Det går fint at montere gips på OSB uden at der er nogen regel bagved. Jeg skruede liggende gipsskiver på stående regel og OSB på loftet, det har fungeret indtil videre.
 
Hvis der er 330 i loftshøjde og TS skal have 90-plader liggende, så skal den sidste plade løftes op 2,7 meter. Den skal også kløves på længden.

En måde kan være at have en række med liggende loftsgips (60 cm) nederst, og derefter stående 270 ovenover. Det bliver ikke så højt at løfte.
 
andersmc sagde:
Om det er 330 i loftshøjde og TS skal have 90-plader liggende, så skal den sidste plade løftes op 2,7 meter. Den skal også kløves på længden.

En måde kan være at have en række med liggende loftgips (60 cm) nederst, og derefter stående 270 ovenover. Det bliver ikke så højt at løfte.
det var en smart idé! da slipper man jo præcis som du siger for høje løft, hellere et tungt løft kort strækning end et højt løft med lidt vægt.

smart!

Med venlig hilsen HEnke
 
andersmc sagde:
En måde kan være at have en række med liggende loftsgips (60 cm) nederst, og derefter stående 270 ovenover. Det bliver ikke så højt at løfte.
Lyder som ekstra arbejde, er det ikke lettere at bruge 90x360 plader og stille dem direkte på gulvet så?
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
Fra et spartelsynspunkt er hele 90-plader på længden at foretrække frem for kortsidesamlede 120. Det er krævende at spartle kortsamlinger.
 
  • Synes
toolman77
  • Laddar…
WTF, findes der 360 skiver?`troede max var omkring 270-280?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.