jeg har tænkt lidt over, hvad der er "normen" for montering af 90Gips med c-c60 mellem reglarne?
jeg vil have liggende OSB bagved, er det "stabilt" nok til at sammenføje gipsen imod med hensyn til at spartelmassen ikke skal revne? Og omvendt, de vertikale samlinger mellem OSB, kan disse betragtes som sammensatte, når jeg skruer gipsen på begge sider af OSB-samlingen?
I de huse jeg har bygget, har jeg skruet gipsen i den underliggende træplade og ignoreret helt, hvor stolperne sad. Jeg sørgede dog altid for at forskyde gipssamlingen mindst nogle cm i forhold til den underliggende træplades samling.
Din plan vil fungere godt, men sørg for at skrue lidt ekstra skruer i, da OSB'en har lidt ringere holdfasthed end reglar. Jeg plejer at skrue skruer i to rækker i midten af pladen, når jeg skruer i OSB...
Hej, så ser det ud til at være "norm" at gøre, og dette fungerer også efter spartling og maling, dvs. fugerne/samlingarna revner ikke på grund af blødere underlag?
Det går som sagt udmærket at skrue i OSB. Du behøver heller ikke skrue mere end normalt. Både gipsen og skruen har meget lavere holdfasthed end holdfastheden i OSB'en.
Jeg har ikke rigtig besluttet mig for 90 eller 120 endnu, men der er 330cm i loftshøjde, så har ikke rigtig besluttet mig for opstilling endnu. 120 plader er jo ret besværlige at håndtere, så jeg overvejer mulighederne for øjeblikket.
90 plader kan ellers også monteres liggende. Jeg mener at nogle af disse plader også tilbydes med alle kanter faset. Fordelen er, at der bliver minimalt med spild, du behøver heller ikke tage højde for højden ved valg af pladelængde, lettere montage på grund af lavere vægt, og at du kan hvile pladerne på hinandens samlinger. Jeg tror, de også kaldes Ergo-plader af netop den grund. Sørg for at forskyde samlingerne bare.
Held og lykke
Det går fint at montere gips på OSB uden at der er nogen regel bagved. Jeg skruede liggende gipsskiver på stående regel og OSB på loftet, det har fungeret indtil videre.