Hej!!
Jeg skal bestille en dobbelt skydedør, der skal monteres indbygget i en eksisterende ikke-bærende væg i gammel beton (sandsynligvis forgængeren til blå beton) i en lejlighed bygget i 40'erne. Skydedørskarmen kan bestilles med 70mm regler eller 95 mm regler. Håndværkeren, der skal udføre arbejdet, er på ferie og kan ikke kontaktes. Da der er op til 8 ugers leveringstid, vil jeg gerne bestille så hurtigt som muligt. Men, hvilken skal jeg bestille? med 70 eller 95 mm regler? Hvad betyder forskellen i mm i praksis? Altså, hvordan påvirkes konstruktionen?
Tusind tak på forhånd for al den hjælp, jeg kan få!!
/Alejandra

Heij83
Hvor tyk er væggen?

Heij83 Heij83 sagde:
Hvor tyk er væggen?
Heij83 Heij83 sagde:
Hvor tyk er væggen?
Hej Heij 83!
198 mm inklusive et lag tapet på hver side af væggen.
/Alejandra

Rickard.
Eftersom din væg sandsynligvis er tykkere end begge alternativer, gør det ikke så stor forskel, da intet passer direkte, og der vil være brug for en form for forskalling.

Heij83
Det skal siges, at jeg ikke er tømrer. Men jeg ville have bestilt den bredere karm, hvis du skal beholde den eksisterende væg, da bliver der mindre materiale at bygge på karmen for at nå ud til væggen.

P
Det der adskiller er bredden på brættet/listen, som døren lukker imod og listerne på siden af pocketkarmen.

Gætter på, at med en så bred væg, så vil man ikke bruge anslagsbrættet, men sætte en egen..
Og havde det været mig, der byggede, så ville jeg bare have købt en skinne og et dørblad for derefter at bygge det ind selv.

• Synes
Alejandra L. og 2 andre
  • Laddar…
En ikke-bærende væg på 198 mm? Det lyder da vel rigeligt. Er der ikke en afløbsstamme eller noget i væggen?

P PappasHammare sagde:
Det som adskiller er bredden på brættet/listen som døren lukker imod, og listerne på siden af pocketkarmen.

Gætter på, at med en så bred væg vil man ikke bruge anslagsbrættet, men sætte en egen..
Og havde det været mig, der byggede, så havde jeg bare købt en skinne og et dørblad for at bygge det ind selv.
Ja.

A Alejandra L. sagde:
Hej!!
Jeg skal bestille en dobbelt skydedør, der skal monteres indbygget i en eksisterende ikke-bærende væg i gammel beton (formentlig forgængeren til blå beton) i en lejlighed bygget i 40'erne. Pocketkarmen kan bestilles med 70mm reglar eller 95 mm reglar. Håndværkeren, der skal udføre arbejdet, er på ferie og kan ikke kontaktes. Da der er op til 8 ugers leveringstid, vil jeg gerne bestille så hurtigt som muligt. Men, hvilken skal jeg bestille? med 70 eller 95 mm reglar? Hvad indebærer forskellen i mm i praksis? Dvs, hvordan påvirkes konstruktionen?
Tusind tak på forhånd for al den hjælp, jeg kan få!!
/Alejandra
Overvej, at pocketkarmen måske skal lægges uden på eksisterende reglar. Køber du løs skinne og dørblad, er det meget nemmere at indfælde en tynd konstruktion.

• Synes
Alejandra L.
  • Laddar…
P PatrikJo sagde:
En ikke-bærende væg på 198 mm? Det lyder vel rigeligt. Ikke sådan at der går en afløbsstamme eller noget i væggen?
Hej Patrik Jo,
Du har helt ret. Jeg tog mål igen, nu med et meget bedre værktøj (til formålet) og konstaterer at væggen er 100 mm tyk.
/Alejandra

Rickard.
A Alejandra L. sagde:
Hej Patrik Jo,
Du har helt rätt. Jeg tog mål igen, nu med et meget bedre værktøj (beregnet til sådant) og konstaterer at væggen er 100 mm tyk.
/Alejandra
Så skal du selvfølgelig vælge 70mm.

• Synes
Alejandra L.
  • Laddar…
H hapazard sagde:
Ja.

Tænk på, at pocketrammen eventuelt skal lægges udenpå eksisterende reglar. Køber du løs skinne og dørblad, er det meget nemmere at indfælde en tynd konstruktion.
Hej Hapazard,
Dit forslag lyder interessant. Hvis jeg går efter det, hvor meget tykkere skal reglarne være i forhold til skinnen?
/Alejandra

Rickard. Rickard. sagde:
Eftersom din vägg lär vara tjockare än båda alternativen spelar det inte så jättestor roll då inget passar rakt av utan kommer behövas någon form av salning.
Hej Rickard,
Hvad er salning?
/Alejandra

A Alejandra L. sagde:
Hej!!
Jeg skal bestille en dobbelt skydedør, som skal monteres indbygget i en eksisterende ikke-bærende væg i gammel beton (sandsynligvis forgængeren til blå beton) i en lejlighed bygget i 40'erne. Pocketkarmen kan bestilles med 70mm reglar eller 95 mm reglar. Håndværkeren, der skal udføre arbejdet, er på ferie og kan ikke kontaktes. Da der er op til 8 ugers leveringstid, vil jeg gerne bestille så snart som muligt. Men, hvilken skal jeg bestille? med 70 eller 95 mm reglar? Hvad betyder forskellen i mm i praksis? Dvs, hvordan påvirkes konstruktionen?
Tusind tak på forhånd for al den hjælp jeg kan få!!
/Alejandra
A Alejandra L. sagde:
Hej Hapazard,
Dit forslag lyder interessant. Hvis jeg går efter det, hvor meget tykkere skal reglarne være i forhold til skinnen?
/Alejandra
De kan være tynde, typ dørbladets tykkelse + et par cm for lidt margen rundt om.

• Synes
Alejandra L.
  • Laddar…
P PappasHammare sagde:
Det som skiller er bredden på brættet/listen, som døren lukker imod, og listerne på siden af pocketkarmen.

Jeg gætter på, at med en så bred væg vil man ikke bruge anslagsbrættet men sætte sit eget..
Og hvis det var mig, der byggede, ville jeg bare have købt en skinne og en dørblad for derefter at bygge det ind selv.
Hej HappasHammar,
Dit forslag lyder interessant. Hvis jeg følger det, hvor tykke skal reglerne være i forhold til skinnen?
/Alejandra

A Alejandra L. sagde:
Hej Rickard,
Hvad er salning?
/Alejandra
Foder mm rundt karmen.

• Synes
Alejandra L.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.