Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Så sidder og tegner på en carport, som jeg skal bygge, og det viser sig, at tagspærene bliver syv meter lange for at dække hele indkørslen. Så mit spørgsmål er - hvor får jeg fat i sådan træ overhovedet? Eller skal jeg kigge på limtræsbjælker til den længde? Limtræsbjælker er jo typisk ti gange dyrere dog, så jeg håber ikke.
Hvad har I for råd?
Skitse:
Hvad har I for råd?
Skitse:

Senest redigeret:
Der findes ingen stammer i skoven, der saves længere end 5,5 m
Færdigt tømmer er højest 5,4 m
Så det bliver nødvendigt at sammensætte.
Færdigt tømmer er højest 5,4 m
Så det bliver nødvendigt at sammensætte.
Der findes skarvede reglar, så længden er ikke noget problem. De plejer at kunne købes på et almindeligt trælast eller byggemarked.
Spændvidden bliver jo dog meget lang, som du sikkert selv indser. Kan dog ikke udtale mig om, hvilke dimensioner der er passende der.
Spændvidden bliver jo dog meget lang, som du sikkert selv indser. Kan dog ikke udtale mig om, hvilke dimensioner der er passende der.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
Bliver nok svært at få til det der uden oplag på midten........men der er jo nemt plads til to biler der, så støtte på midten er måske ikke umuligt at få til?
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 12 291 indlæg
Det virker urealistisk. Man skal jo også tage højde for snelast. De fire lodrette pinde vil heller ikke kunne klare det.SandmanNet sagde:
Så sidder og tegner på en carport som jeg skal bygge, og det viser sig at tagspærene bliver syv meter lange for at dække hele indkørslen. Så mit spørgsmål er - hvor får jeg fat i sådan træ i det hele taget? Eller skal jeg kigge på limtræsbjælker for den længde? Limtræsbjælker er jo typisk ti gange dyrere dog, så jeg håber ikke.
Hvad har I for råd?
Skitse: [bild]
Carporten ser ud til at sidde mod en væg. Er der mulighed for at fastgøre bæreliner fra spærenes midte til huskroppen længere oppe? Som en hængebro.
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Her er en lidt bedre skitse af, hvordan carporten tilslutter til huset og garagen

Her er et bedre link, hvor du kan indtaste dine værdier og få anbefalede bjælker. Jeg ville dog have bygget en form for sadeltag med denne spændvidde. Kontakt en konstruktør eller tagspærfabrikant, der kan beregne og give dig et tilbud på, hvad det kan forventes at koste.