Undrer om jeg kan sætte 6mm gips på et eksisterende loft?
Det er sådan, at jeg har papspændt loft i stuen, og i soveværelset har jeg typisk rektangulære plader i loftet, og det er i soveværelset, jeg tænkte at sætte gips på det eksisterende loft og så sætte syp en væv, så det ligner et papspændt loft!
Så nu undrer jeg om det er muligt at sætte 6mm gips på det eksisterende loft?
Er lidt ny til sådan noget!
Det er sådan, at jeg har papspændt loft i stuen, og i soveværelset har jeg typisk rektangulære plader i loftet, og det er i soveværelset, jeg tænkte at sætte gips på det eksisterende loft og så sætte syp en væv, så det ligner et papspændt loft!
Så nu undrer jeg om det er muligt at sætte 6mm gips på det eksisterende loft?
Er lidt ny til sådan noget!
Jeg kan ikke forestille mig, at det ikke skulle gå, forudsat at du har noget at skrue fast pladerne i. Men kan du ikke sætte væv direkte på de eksisterende plader? Måske med en form for easy cover under, hvis der er for meget struktur på pladerne.
Nej, jeg kan ikke sætte væven på det eksisterende, bliver meget spartelmasse før i så fald antager jeg!
Kan man ikke både lime og skrue?
Få dem op hele, jeg tænkte at låne en gipshiss!
Hvad kan der ske med gipsen, hvis jeg sætter den op?
Kan man ikke både lime og skrue?
Få dem op hele, jeg tænkte at låne en gipshiss!
Hvad kan der ske med gipsen, hvis jeg sætter den op?
6mm gips har en tendens til at bøje sig, hvis man ikke er meget forsigtig.
Samme ting når man skruer, er der stor risiko for, at skruerne går igennem.
Samme ting når man skruer, er der stor risiko for, at skruerne går igennem.
Jeg satte det i et af mine rum, det blev ikke godt! Kan ane en svag revne to steder. Sandsynligvis har jeg fået for lidt spartel i kortenderne trods skråskæring.
(Sandsynligvis har jeg fået ind for lidt spartelmasse i kortenderne trods skråskæring)Hvordan mener du nu?verktygsgurun sagde:
Er lidt ny på dette som sagt!
Satte 6 mm gips i alle rummene på overetagen i det forrige hus, ingen problemer overhovedet. Det gælder bare om at tage det lidt roligt og metodisk, så går det godt, brug støtter, når du sætter gipsen op i loftet. Så er det bare at skrue det fast ordentligt.
Det kan være en god idé at rive det papspændte loft ned for at sikre dig, at der ikke sidder nogle store ujævnheder over paploftet, som kan sprække gipspladerne.
Når gipspladerne er på plads, skal du bare sætte samlingsremser og spartle grundigt 2-3 gange. Væv i loftet kan være lidt overkill efter min mening, det er ret meget arbejde med det, hvis man er uvant, og udseendemæssigt adskiller det sig ikke så meget fra at male direkte på gipsen, medmindre du vælger et strukturvæv.
Den store fordel med væv er, at du får et ekstra armeringslag mod eventuelle revnedannelser mellem gipspladerne.
Held og lykke!
Det kan være en god idé at rive det papspændte loft ned for at sikre dig, at der ikke sidder nogle store ujævnheder over paploftet, som kan sprække gipspladerne.
Når gipspladerne er på plads, skal du bare sætte samlingsremser og spartle grundigt 2-3 gange. Væv i loftet kan være lidt overkill efter min mening, det er ret meget arbejde med det, hvis man er uvant, og udseendemæssigt adskiller det sig ikke så meget fra at male direkte på gipsen, medmindre du vælger et strukturvæv.
Den store fordel med væv er, at du får et ekstra armeringslag mod eventuelle revnedannelser mellem gipspladerne.
Held og lykke!
Når man gipser og støder gipspladerne mod hinanden bliver der en samling - denne samling skal spartles - for at få spartelmasse ind, skal man affase pladerne, så sprækken bliver større og derved kan man få spartelmasse ind.Jensa1 sagde:
Jeg vil nok lægge en microlit eller noget på mit loft og male det om igen.
Man lærer af sine fejl...
Et tip er også at male de faset/skårne kanter med en oliebaseret grundmaling efter opsætning. Så minimeres risikoen for, at kanterne rejser sig, når man spartler/maler. Jeg har sat renoveringsgips i loftet uden nogen som helst problemer. Brugte en pladeløfter, og skruede ret tæt i træloftet, der sad under den spændte papir, som jeg ville skjule.
Fantastisk tak for alle tips, der bliver ingen væv i loftet, men jeg vil bare sætte samlebånd og spartle og male det. Jeg vil bruge en gipshiss og leder efter et skruestop til min skruemaskine, eller om jeg kan leje en, hvor skruerne sidder på bånd, lidt magasineret (så jeg slipper for at fumble med skruerne fra lommen)! Er der noget andet, jeg bør tænke på, inden jeg monterer gipsen i loftet, såsom vinkler osv. hvor starter man med sådant?klingstrom sagde:Satte 6 mm gips i alle rummene på overetagen i det tidligere hus, ingen som helst problemer. Det gælder bare om at tage det lidt roligt og metodisk, så går det fint, brug stivere når du sætter gipsen op i loftet. Derefter er det bare at skrue fast ordentligt. Det kan være en god idé at rive det papspændte loft ned for at sikre, at der ikke sidder nogle store ujævnheder ovenover paploftet, som kan sprænge gipspladerne.
Når gipspladerne er på plads, er det bare at sætte samlebånd og spartle omhyggeligt 2-3 gange. Væv i loftet kan være lidt overkill efter min mening, det er ret meget arbejde, hvis man er uerfaren, og udseendemæssigt er der ikke så meget forskel i forhold til at male direkte på gipsen, medmindre du vælger en strukturvæv. Den store fordel med væv er, at du får et yderligere armeringslag mod eventuelle revnedannelser mellem gipspladerne.
Held og lykke!
Mange tak for alle svar
Ja, det tænkte jeg også på, hvor begynder jeg, når jeg skal sætte op den første gipsplade?
Nu er det sådan, at jeg vil beholde de eksisterende loftlister, så jeg sætter gipsen mod dem, skal jeg bruge latex til eventuelle sprækker, der opstår mellem gipspladen og listen?
Nu er det sådan, at jeg vil beholde de eksisterende loftlister, så jeg sætter gipsen mod dem, skal jeg bruge latex til eventuelle sprækker, der opstår mellem gipspladen og listen?
Sørg for at have en skåret kant (langsiden på gipspladen) mod loftlisten, så du ikke får en "dal" der, som du skal spartle for at få det plant. Latex mod loftlisten fungerer godt. Jeg ville også sætte microlith i loftet, men nogle synes, det er overkurs 
Med microlith mener du fiberstrimlen, som man sætter over samlingen, ikke sandt? Hvis det er tilfældet, har jeg tænkt mig at gøre det, hvilke kanter bør man fasede af?
Endnu en gang tak for al hjælpen indtil videre!
Endnu en gang tak for al hjælpen indtil videre!