Jeg formåede at stramme en skrue lidt for meget, så selve skruen hovedet knækkede af (se vedhæftede billeder nedenfor). Nu sidder resten af skruen fast i en betonvæg (i en Fischer-plug).

Problemet er, at jeg skal sætte en String-hylde op, og det ser ikke særlig pænt ud kun at bore et nyt hul ved siden af, da det gamle hul vil blive synligt. Jeg vil derfor gerne fjerne den knækkede skrue og helst kunne bruge det samme hul igen.

Jeg har allerede forsøgt en enklere metode: Jeg tog en anden, mindre skrue og skruede den ind i plastikdelen af pluggen for derefter at prøve at trække hele pluggen ud. Desværre gik det slet ikke godt.

Jeg er derfor begyndt at kigge på skrueudtrækkere og har forstået, at der findes to almindelige varianter:
  1. Almindelig spiraludtrækker:
    Man borer først et hul i den knækkede skrue og skruer derefter udtrækkeren i, som griber fat i skruen og forhåbentlig skruer den ud.
    Sæt med fem skruvutdragere i forskellige størrelser i en blå opbevaringsboks.
  2. Venstredrejet bor + udtrækker:
    Man begynder med et venstredrejet HSS-bor, som køres i bakgear. I bedste fald begynder skruen allerede da at skrue sig ud, ellers har man lavet et hul til udtrækkeren.

Fire HSS skrueudtrækkere i forskellige størrelser, mærket 6542, som bruges til at fjerne ødelagte skruer fra vægge.

Jeg har også fået tippet at ignorere udtrækkeren og i stedet bruge et HSS-bor og bare bore lige igennem hele skruen, indtil den er væk.

Hvad er egentlig bedst og smartest at starte med i mit tilfælde? Skruen er ret tynd (ca. 3 mm i diameter) og sidder i betonvæggen. Jeg vil helst undgå at ødelægge hullet, da jeg gerne vil kunne bruge samme sted igen.

Modtager gerne tips og erfaringer!

• Skruvhoved brækket af i en betonvæg med Fischer-plugg synlig.
  • En ødelagt skruehoved i en Fischer-plug i en betonvæg. Skruen er gået i stykker, og pluggen er synlig i væggen.
A AZ. sagde:
Jeg lykkedes med at stramme en skrue lidt for meget, så selve skruehovedet knækkede af (se vedhæftede billeder). Nu sidder resten af skruen fast i en betonvæg (i en Fischer-plugg).

Problemet er, at jeg skal sætte en String-hylde op, og det bliver ikke særlig pænt bare at bore et nyt hul ved siden af, da det gamle hul vil kunne ses. Jeg vil derfor gerne fjerne den afbrudte skrue og helst kunne bruge det samme hul igen.

Jeg har allerede prøvet en enklere metode: jeg tog en anden, mindre skrue og skruede den ind i plastikdelen af pluggen for derefter at forsøge at trække hele pluggen ud. Desværre gik det slet ikke godt.

Jeg har derfor begyndt at kigge på skrueudtrækkere og har forstået, at der findes to almindelige varianter:
  1. Almindelig spiraludtrækker:
    Man borer først et hul i den afbrudte skrue og skruer derefter udtrækkeren i, som griber fat i skruen og forhåbentlig skruer den ud.
    [billede]
  2. Venstregående bor + udtrækker:
    Man starter med et venstregående HSS-bor, der køres i bakgear. I bedste fald begynder skruen at skrue sig ud allerede der, ellers har man lavet et hul til udtrækkeren.

[billede]

Så har jeg også fået rådet at droppe udtrækkerne og i stedet bruge et HSS-bor og bare bore lige igennem hele skruen, indtil den er væk.

Hvad er egentlig bedst og klogest at starte med i mit tilfælde? Skruen er ret tynd (ca. 3 mm i diameter) og sidder i betonvæg. Jeg vil helst undgå at ødelægge hullet, da jeg vil kunne bruge det samme sted igen.

Modtager gerne tips og erfaringer!
Jeg stødte på præcis det samme problem, da jeg monterede hylden. Løsningen var at flytte hylden en centimeter til en side og spartle og male skruehullerne, der ikke længere passede. Skruen lod jeg blive i hullet.

Jeg tror, du får svært ved at håndtere det med en slags grispitt på en så svag skrue. Jeg ville prøve at bore pluggen i stykker med et bor på måske 2 mm gentagne gange i pluggen mellem skruen og betonen.

Hvis det ikke virker, ville jeg simpelthen bore et eller flere huller ved siden af og derefter fylde det hele med husfix eller noget lignende og starte forfra.

• Synes
Thomas59
  • Laddar…
Tak fordi I tog jer tid til at svare, Dkvist og Alfredo! Jeg værdsætter virkelig jeres svar.

• Synes
Alfredo
  • Laddar…
A AZ. sagde:
Tak fordi I tog jer tid til at svare, Dkvist og Alfredo! Jeg værdsætter virkelig jeres svar.
Sjovt at høre. Glem ikke at fortælle, hvordan det gik.

Du kunne prøve at skære et spor i skruen med en lille diamantslibeskive, typ Dremel (kan fastgøres i en boremaskine) og derefter forsøge at løsne med en almindelig sporskrutrækker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.