347 læst ·
21 svar
347 læst
21 svar
LUBONYL PVC AVL Rör - fråga om datum
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 143 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7,143 indlæg
Støbejern holdt/holder meget bedre end æggeskalsrørene, men der tror jeg det var omvendt. Til sidst blev støbejernsrørene tyndere og dårligere, mens tidligere versioner var tykkere og holdt længere. 🤓 Følger en afløbskanal i USA (fyren ovenfra er i Sydney Australien) og der findes masser med støbejernsrør stadigvæk.AlfonsSnickare sagde:
Jeg læste lidt mere og googlede yderligere på æggeskal. Fandt ud af tykkelse og standard: Røret følger standarden SIS 326, hvilket betyder, at det er et godkendt, normalvæggigt afløbsrør dimensioneret til at klare jordtryk. Æggeskalsrør associeres oftest med tyndere, grå eller hvide rør fra 60'erne, som manglede denne materiale stabilitet.MultiMan sagde:
Så dette er forhåbentlig en senere version?
Der findes stadig masser af gamle støbejernsrør her også. Nogle i fremragende stand og vil holde et par årtier mere, nogle gav op for årtier siden... Jeg mistænker, at det skyldes forskelle i, hvad der er i vandet, som skylles ned, og detaljeforskelle i indholdet af støbejernet, dette i kombination.
Installeres stadig støbejernsrør i visse tilfælde pga. brandbeskyttelseskrav men spørg mig ikke om detaljerne.
Installeres stadig støbejernsrør i visse tilfælde pga. brandbeskyttelseskrav men spørg mig ikke om detaljerne.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 143 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7,143 indlæg
Findes mig bekendt ingen "senere versioner". De blev brugt i 5-6 år eller noget lignende, og så blev rørene dem som holder i mørkere grå farve eller orange som vi stadig bruger, uden problem.AlfonsSnickare sagde:
Jeg læste lidt mere og googlede yderligere på æggeskal. Fik frem at tykkelse og standard: Røret følger standarden SIS 326, hvilket indebærer at det er et godkendt, normalvægget afløbsrør dimensioneret til at klare jordtryk. Æggeskalrør forbindes oftest med tyndere, grå eller hvide rør fra 60'erne som manglede denne materialestabilitet.
Så dette er forhåbentlig en senere version?
Spørger du AI skal du ikke stole på alt du læser, meget er forkert.
Ja, æggeskalrørene var selvfølgelig godkendte da de kom og blev installeret. Dengang vidste man ikke om problemerne endnu. PVC er et fantastisk materiale, hvis det fremstilles på den rigtige måde.
Fotografer rørene så ved du jo om der findes nogle problemer. Det koster ikke så meget.
Som jeg skrev så blev Lubonyl opkøbt i begyndelsen af 1980'erne, så dine rør er fra byggeåret.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 089 indlæg
Jeg husker, at vi har lubonyl i huset, jeg gravede en strækning frem for at justere et bagfald. Holdt for skovlen, indtil jeg nåede en samling, så revnede det, da jeg fik fat i den. Så jeg synes ikke, de var så svage, har nogle meter hængende på væggen i kælderen også. Har ikke sprunget læk.
Fotografen sagde:
Der er stadig mange gamle støbejernsrør her også. Nogle er i fremragende stand og vil holde et par årtier endnu, mens andre gav op for årtier siden... Mistænker, at det skyldes forskelle i, hvad der er i vandet, der skylles ned, og detaljeforskelle i indholdet af støbejernet, dette i kombination.
Installeres stadigvæk støbejernsrør i visse tilfælde pga. brandsikringskrav, men spørg mig ikke om detaljerne.
okay, så var det helt forkert.MultiMan sagde:
Der findes mig bekendt ingen "senere versioner". De blev brugt i 5-6 år eller noget lignende, og derefter blev rørene dem, der holder i mørkere grå farve eller orange, som vi stadig bruger uden problemer.
Spørger du AI, skal du ikke stole på alt, du læser, meget er forkert.
Ja, æggeskalsrørene var selvfølgelig godkendt, da de kom og blev installeret. Dengang vidste man ikke om problemerne endnu. PVC er et fantastisk materiale, hvis det fremstilles på den rigtige måde.
Nogen skal komme og kigge på det, men bør jeg være bekymret eller tænke over det? Alt skyller godt, ingen stop, vandet bevæger sig fint.
Klik her for at svare