213 læst ·
21 svar
213 læst
21 svar
LUBONYL PVC AVL Rör - fråga om datum
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 925 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,925 indlæg
Gjutjärn höll/håller mycket bättre än äggskalsrören, men där tror jag det var omvänt. På slutet blev gjutjärnsrören tunnare och sämre, medan tidigare versioner var tjockare och höll längre. 🤓 Följer en avloppskanal i USA (killen ovan är i Sydney Australien) och där finns mängder med gjutjärnsrör fortfarande.AlfonsSnickare sagde:
Jag läste lite mer och googlade ytterligare på äggskal. Fick fram att tjocklek och standard: Röret följer standarden SIS 326, vilket innebär att det är ett godkänt, normalväggigt avloppsrör dimensionerat för att klara marktryck. Äggskalsrör förknippas oftast med tunnare, gråa eller vita rör från 60-talet som saknade denna materialstabilitet.MultiMan sagde:
Så detta är förhoppningsvis en senare version?
Finns fortfarande gott om gamla gjutjärnsrör här också. en del i utmärkt skick och kommer hålla ett par decennier till, en del gav upp för decennier sedan...misstänker att det beror på skillnader i vad som finns i vattnet som spolas ner och detaljskillnader i innehållet i gjutgodset, detta i kombination.
Installeras fö fortfarande gjutjärnsrör i vissa fall pga brandskyddskrav men fråga mig inte om detaljerna.
Installeras fö fortfarande gjutjärnsrör i vissa fall pga brandskyddskrav men fråga mig inte om detaljerna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 925 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,925 indlæg
Finns mig veterligt inga "senare versioner". De användes under 5-6 år eller något liknande och sedan blev rör de som håller i mörkare grå färg eller orange som vi använder fortfarande, utan problem.AlfonsSnickare sagde:
Jag läste lite mer och googlade ytterligare på äggskal. Fick fram att tjocklek och standard: Röret följer standarden SIS 326, vilket innebär att det är ett godkänt, normalväggigt avloppsrör dimensionerat för att klara marktryck. Äggskalsrör förknippas oftast med tunnare, gråa eller vita rör från 60-talet som saknade denna materialstabilitet.
Så detta är förhoppningsvis en senare version?
Frågar du AI ska du inte lita på allt du läser, mycket är fel.
Ja, äggskalsrören var såklart godkända när de kom och installerades. Då visste man inte om problemen än. PVC är ett fantastiskt material om det tillverkas på rätt sätt.
Fotografera rören så vet du ju om det finns några problem. Det kostar inte så mycket.
Som jag skrev så blev Lubonyl uppköpta i början av 1980-talet, så dina rör är från byggåret.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 indlæg
Vill minnas att vi har lubonyl i huset, jag grävde fram en sträcka för att justera ett bakfall. Höll för skopan fram tills jag nådde en skarv, då sprack det när jag fick tag i den.
Så jag tycker inte de var så klena, har några meter hängande på väggen i källaren med. Har inte sprungit läck.
Så jag tycker inte de var så klena, har några meter hängande på väggen i källaren med. Har inte sprungit läck.
Fotografen sagde:
Finns fortfarande gott om gamla gjutjärnsrör här också. en del i utmärkt skick och kommer hålla ett par decennier till, en del gav upp för decennier sedan...misstänker att det beror på skillnader i vad som finns i vattnet som spolas ner och detaljskillnader i innehållet i gjutgodset, detta i kombination.
okej, då var det helt fel.MultiMan sagde:
Finns mig veterligt inga "senare versioner". De användes under 5-6 år eller något liknande och sedan blev rör de som håller i mörkare grå färg eller orange som vi använder fortfarande, utan problem.
Frågar du AI ska du inte lita på allt du läser, mycket är fel.
Ja, äggskalsrören var såklart godkända när de kom och installerades. Då visste man inte om problemen än. PVC är ett fantastiskt material om det tillverkas på rätt sätt.
Någon skall komma och kolla på det men borde jag vara orolig eller fundersam? Allt spolar bra, inget stopp, vattnet rör sig bra.
Klik her for at svare