Hej,
Jeg er ved at undersøge afløbsrørene i huset og har en overvejelse om tidslinien for tidligere renoveringer. Ifølge dokumentationen blev gulvvarmen installeret her i 2003.

Når jeg nu inspicerer afløbsrørene, ser jeg at mærkningen på et af plastrørene er følgende, som tager al spildevandet??:

⁠LUBONYL PVC AVL 100 SIS 326 - 0436 N 9⁠

Da betegnelsen 0436 indikerer, at røret blev fremstillet uge 36, 2004, opstår der nogle overvejelser om, hvordan arbejdet er udført. Det virker jo logisk, at man ikke lægger nye rør efter at have støbt gulvvarme ind i samme rum.

Mine spørgsmål til jer er:

Er det en almindelig situation, at man udskifter afløbsrørene under jorden/pladen på et tidligere tidspunkt, og at det rør jeg ser fra 2004, er en del af den resterende installation (f.eks. opstående stamme eller tilslutninger over jord), som blev udført efterfølgende?

Samt hvordan skal resten af datobetegnelsen på røret tolkes? Hvad står eksempelvis mærkningen ⁠N 9⁠ for i denne sammenhæng, og bekræfter standarden ⁠SIS 326⁠, at det drejer sig om et specifikt godkendt jord- eller indendørsafløbsrør fra den tid?

Taknemmelig for jeres ekspertise og hjælp til at afklare dette!

• PVC-rør med påskriften "LUBONYL PVC AVL 100 SIS 326 - 0436 N 9" set mod en lyseblå baggrund.
  • Gul informationsplade om varmekabelanlægning med specifikationer og installeret i 2003 af Emil Lundqvist. Placering ved sikringsskab.
Røret på dit billede er aldrig fra 2004, men meget ældre. Hvornår er huset bygget?

• Synes
13th Marine
  • Laddar…
M -MaH- sagde:
Røret på dit billede er aldrig fra 2004, men meget ældre. Hvornår er huset bygget?
Hej!
Huset er bygget ca. 1972.
Hvordan læser man datoen?
Mvh

Så er rørene meget sandsynligt originale fra byggeåret, såkaldte "äggskalsrör".

M -MaH- sagde:
Då er rørerne meget sandsynligt originale fra byggeåret, såkaldte "æggeskalsrør".
Men hvordan ser du det eller dato?

MultiMan
Farven og mærkningen med Lubonyl PVC AVL gør det meget sandsynligt, at det er æggeskalrør fra tidligt 1970-tal. Byggeåret viser jo det også. Lubonyl blev opkøbt i begyndelsen af 1980-tallet så senere end det kan det ikke være alligevel.

Edit: Her har du det samme (dog i 70mm) bygget i 1967: https://www.byggahus.se/forum/threads/avloppsror.403497/

Der er nok ingen dato i betegnelsen. Men lysegrå PVC-rør er første generation afløbsrør i plast og blev brugt indtil begyndelsen af 70'erne. Derefter kom PP-rør i mørkere grå plast, og markrør som er orange.

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Ifølge hvad jeg kan finde, er det ikke muligt at aflæse et årstal. N stod for "normal", men hvad der blev set som normalt, har jo varieret over tid. Da disse rør kom, mente man åbenbart, at meget tynde rør var tilstrækkelige for N-rør.

• Synes
AlfonsSnickare
  • Laddar…
Æggeskalsrør
Står ingen dato på dem.

• Synes
AlfonsSnickare
  • Laddar…
Hvis alt er godt lige nu, er der ingen grund til bekymring?

MultiMan
Jeg er ingen blikkenslager, men som jeg har forstået det, var der problemer dels med, at de var for tynde, men især at blødgørerne ikke blev i PVC-plasten, men vandrede ud, hvilket gør rørene meget skrøbelige, og selv mindre påvirkning eller vibrationer kan få dem til at sprække.

Hvis du har tænkt dig at blive boende, kunne en relining måske være noget at overveje, mens rørene stadig er hele?

MultiMan MultiMan sagde:
Jeg er ikke VVS-mand, men som jeg har forstået det, var der problemer dels med at de var for tynde, men frem for alt at blødgørerne ikke blev i PVC-plasten, men vandrede ud, hvilket gør rørene meget skrøbelige og endda mindre påvirkning eller vibrationer kan få dem til at revne.

Hvis du tænker at blive boende, kunne en relining måske være noget at overveje, mens rørene stadig er hele?
Jo, vi overvejer det. Typisk at de ikke fikset rørene, da de installerede gulvvarmen i 2003. Havde håbet på at de fik ordnet alt under jorden dengang… Kan man tjekke og se, om dette er løst eller ej?

Relining overvejer vi, tage alt under kun og intet over jord. Hvad plejer det at koste?

Undrer hvordan rørene går, om det er under hele pladen ud mod vejen, eller hvordan plejer det at fungere? Hvis det er ud mod vejen, er der meget lidt, der er under, måske 2-3 meter i kælderen.

MultiMan
Det er muligt at sende et kamera ned og se, hvordan det ser ud. Enten skaffer du et selv, eller lejer nogen til det.

Jeg kan ikke sige noget om prisen. Der er sikkert mange forskellige faktorer, der afgør det.

• Synes
AlfonsSnickare
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sagde:
Det er muligt at sende et kamera ned og se, hvordan det ser ud. Enten skaffer du et selv eller hyrer nogen.

Kan ikke sige noget om prisen. Der vil være mange forskellige faktorer, der afgør det.
Skal bede nogen kontrollere rørene senere, intet problem nu, så tænker ”rør” intet som fungerer, indtil vi har besluttet os. Kan altid begynde at ringe rundt for tilbud, men hvis det ikke er støbejern, er jeg tilfreds.

MultiMan
En af mine yndlingskanaler på YouTube, som er meget populær. Her indgår bl.a. kontrol med kamera, så du kan se, hvordan det fungerer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.