Jag behöver lite hjälp att spåna fram en lösning för att enkelt kunna lossa/sätta tillbaka en plankbit i vår altankjol. Innanför kjolen bor filterpumpen till vår lilla pool, och när filtret behöver backspolas så måste plankan på bilden tas bort för att få på slangen som leder bort det smutsiga vattnet.
Som syns på bilden sitter plankan med fyra normala trallskruv idag. Jag gillar inte den lösningen, eftersom trägängad skruv som skruvas i och ur trä kommer förr eller senare göra sina hål för stora. Det kräver också att jag hämtar skruvdragare med rätt bit varje gång jag vill ta loss plankan.
Jag känner att det måste finnas ett bättre sätt att fästa plankan så den sitter som den ska, men som ändå gör det enkelt att ta bort den. Magneter har föreslagit mig, men det är knepigt att hitta rätt styrka och de har en tendens att rosta, så det lockar inte så mycket.
Jag behöver lite hjälp att spåna fram en lösning för att enkelt kunna lossa/sätta tillbaka en plankbit i vår altankjol. Innanför kjolen bor filterpumpen till vår lilla pool, och när filtret behöver backspolas så måste plankan på bilden tas bort för att få på slangen som leder bort det smutsiga vattnet.
Som syns på bilden sitter plankan med fyra normala trallskruv idag. Jag gillar inte den lösningen, eftersom trägängad skruv som skruvas i och ur trä kommer förr eller senare göra sina hål för stora. Det kräver också att jag hämtar skruvdragare med rätt bit varje gång jag vill ta loss plankan.
Jag känner att det måste finnas ett bättre sätt att fästa plankan så den sitter som den ska, men som ändå gör det enkelt att ta bort den. Magneter har föreslagit mig, men det är knepigt att hitta rätt styrka och de har en tendens att rosta, så det lockar inte så mycket.
Någon som har någon bra idé?
[billede]
Vagnsbult ut från insidan och vingmutter på framsidan?Borde gå att hitta i rostfritt på någon båttillbehörsfirma killgissar jag? 🤔
Jag vill helst ha lösningen så diskret som möjligt, och utan att något står ut. Det är en passage precis förbi den där delen av altanen, och man vill inte riskera att fastna i något som inte är "flush" med brädorna.
Och vagnsbult med (ving)muttrar känns väl overkill. 😁 Den här brädan väger ju inte mycket, och den bidrar ingenting till konstruktionens styrka.
Jag vill helst ha lösningen så diskret som möjligt, och utan att något står ut.
Jag har gjort liknande på min altan och använde mig av magneter, typ till gamla köksskåp. de är tillräckligt kraftiga för att hålla den biten på plats!
Kanske svår att greppa men bara peta ut brädan med en skruvmejsel eller kniv.
Bra tanke med hängblecken...men jag tror att det kommer vara i princip omöjligt att få till exakt placering av dem och deras korresponderande skruvar och få plankan helt linjerad med de fasta plankorna. Det är rätt viktigt att linjerna hålls precisa, annars kommer det se illa ut.
Jag har gjort liknande på min altan och använde mig av magneter, typ till gamla köksskåp. de är tillräckligt kraftiga för att hålla den biten på plats!
Kanske svår att greppa men bara peta ut brädan med en skruvmejsel eller kniv.
Magneter till gamla köksskåp...🤔 Vad är det för magneter? De rostar inte?
Bra tanke med hängblecken...men jag tror att det kommer vara i princip omöjligt att få till exakt placering av dem och deras korresponderande skruvar och få plankan helt linjerad med de fasta plankorna. Det är rätt viktigt att linjerna hålls precisa, annars kommer det se illa ut.
[link]
Den här typen menar jag. Mina har inte rostat men de sitter lite skyddade.
Känner mig mycket tveksam till att de inte skulle rosta där jag behöver ha mina...men magnetspåret är ändå lockande av flera anledningar. Man borde väl kunna spraya lite rostskyddsfärg på magneter. 🤔
Jag hade gjort en mini-dörr av alla 3 plankor i höjd och satt en hasp, dörrlås eller liknande som stängningsanordning.
Bad AI skissa lite men det vart väl lite sådär.
Hehe..ibland misslyckas AI ganska kapitalt. 😂
Mazen sagde:
Ranpamuff etc.
Jag söker en verktygslös lösning.
Det här går att lösa på enkla sätt, men som kanske inte blir så snygga. Jag är en sån som inte alltid söker enklaste lösning, utan gärna lite mer eleganta/invecklade...för att det är kul. 😃
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.