Hej,

Vi skal sætte vores ikea-køkken op i løbet af ugen, hvor vi planlægger at sætte overskabene direkte mod væggen, dvs. ingen skinne.

Jeg var hos Beijer og spurgte om råd vedrørende skruer og plugs, og blev anbefalet at bruge Fischer Lätbetongskruv, uden plugs.

Er der nogen, der har erfaring med dette?
Det er jo meget vægt, det skal holde med alt porcelænet og mere.

Fyren hos Beijer virkede kompetent og sikker på sin sag og sagde, at han selv havde bygget sådan tidligere.

//David

Sidder meget godt. Sammenlign specifikationerne på en nylonplugg eller tilsvarende i letbeton, så vil du se....

Ossian K Olsson
David.B. David.B. sagde:
Hej,

Vi skal installere vores ikea-køkken i denne uge, hvor vi planlægger at sætte overskabene direkte mod væggen, altså ingen skinne.

Jeg var hos Beijer og spurgte om råd vedrørende skriv og plug og blev anbefalet at bruge Fischer Lätbetongskruv, uden plug.

Nogen der har erfaring med dette?
Det er jo meget vægt, det skal kunne holde med alt porcelæn og mere.

Fyren hos Beijer virkede kyndig og sikker på sin sag og sagde, at han havde bygget sådan selv tidligere.

//David
Hvorfor har I valgt ikke at bruge en skinne? Den er utroligt god at have!

Det vigtigste er ikke at overtrække dem, så får du 0 i udtræksværdi.

• Synes
hapazard
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson sagde:
Hvad kommer det sig at I ikke skal sætte skinne? Den er utroligt god at have!
Vi vil kunne sætte overskabene så højt som muligt mod loftet, hvilket ikke fungerer med skinnen.

Alle underskabe sættes på skinnen.

MathiasS MathiasS sagde:
Sidder rigtig godt. Sammenlign spec på en nylonplugg eller tilsvarende i letbeton så ser du….
Har du nogen erfaring med at montere køkken med dem? Kan det holde tror du, eller findes der bedre alternativer?

tommib
Hvorfor kan du ikke bruge skinne? Selv hvis du skal sætte skabene klods op mod loftet, hvilket jeg ikke anbefaler, så kan du bruge skinnen. Det du gør er, at du først hænger skinnens beslag op, derefter sætter du skabet på beslaget.

Grunden til ikke at sætte skabene klods op mod loftet er, at det kun kræver en lille ujævnhed for at gøre det svært at åbne dørene.

I øvrigt mener jeg, at Fischer GB letbetonpløk er toppen. Dem eller Tox Ytox. Almindelige nylonpløkker er nærmest meningsløse i letbeton. Ingen erfaring med letbetonskruer.

tommib tommib sagde:
Hvorfor kan du ikke bruge skinne? Selvom du skal sætte skabene klos op mod loftet, hvilket jeg ikke anbefaler, kan du stadig bruge skinnen. Det du gør da er, at du hænger skinnens beslag op først, så trækker du skabet på beslaget.

Årsagen til ikke at sætte skabene klos op mod loftet er, at det kun kræver en lille ujævnhed for at gøre det svært at åbne dørene.

I øvrigt mener jeg, at Fischer GB letbetonplug er fantastisk. Dem eller Tox Ytox. Almindelige nylonplugs er næsten meningsløse i letbeton. Ingen erfaring med letbetonskruer.
Spændende! Dette vil jeg undersøge, det ville være fantastisk at kunne bruge skinnen.

Jeg vil efterlade tilstrækkelig plads til at indsætte en dækkeside mellem skab og loft, så de ikke bliver klos op.

• Synes
tommib
  • Laddar…
tommib
Så kan du hænge skabene på skinnen som beskrevet ovenfor. Det hjælper at være to ved montage. Jeg kan ikke huske, om jeg satte et lille stykke malertape på beslagene også, eller om det var sådan, at jeg satte dem med en skrue løst i skabet og derefter strammede, når de var på plads.

Lettebetonskruv sidder bedre end skrue og rawlplug. Fremfor alt slipper du for at holde op skabet/ skinnen markere/ bore for derefter at tage alt ned for at montere rawlpluggen.

David.B. David.B. sagde:
Har du nogen erfaring med at sætte køkken op med dem? Kan det holde tror du, eller findes der bedre alternativer?
Jeg har fx hele garageindretningen (som er køkkenskabe) fikseret i væggen med letbetonskruer. Holder fremragende flere år senere trods overlæssede skabe. Har også brugt til at montere tungere døre og det går også fint.

Jeg ved ikke hvad der holder bedre - du ender hurtigt i en situation, hvor det er letbetonstenen selv der sætter begrænsningen, ikke selve fastgørelsen i den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.