1,466 læst ·
26 svar
1k læst
26 svar
Hur bygga vägg med plywood och gips?
Vi har byggt ovanpå parketten, men syllen är skruvat ner i undergolvet av betong. Det mesta har gått bra, men dörrkarmen funkade inte alls bra att fästa med Essves karmskruv. Karmen sprack på flera ställen. Tips?
Jag kommer gå till bygghandeln i veckan och kolla vad vi gjort fel. För grova skruvar???
Jag kommer gå till bygghandeln i veckan och kolla vad vi gjort fel. För grova skruvar???
Medlem
· Stockholm
· 2 268 indlæg
Är det karmskruv? Om jag skruvar in karmhylsorna för långt blir det så där. Men om det är karmskruv, överväg att byta till hylsor istället.
Är det att nyckeln inte fått korrekt grepp i skruven tro? Att den då börjar slira när skruven kommit in en bit och möter motstånd, och att den således börjar rotera karmhylsan?
Eller är det något som bottnar? Är det färdigborrade karmhål hela vägen eller har du behövt borra igenom med karmborr själv?
Eller är det något som bottnar? Är det färdigborrade karmhål hela vägen eller har du behövt borra igenom med karmborr själv?
Är hålen i karmen helt igenomborrade? Våra var förborrade men inte hela vägen igenom, var så att säga en botten i hålet som jag ändå var tvungen att borra upp.
Orsaken till jag frågar är att det inte borde ha betydelse om hylsan är för lång, den borde bara gå igenom karmen, ta stopp mot väggen och sen börja förflytta karmen när den snurrar på plats och kör sönder skruvgängan i väggen.
Tycker det är väldigt märkligt. Alternativt att karmnyckeln inte sitter ordentligt på tappen i karmskruven och att det således är hylsan som trycker in skruven i väggen istället för att skruvens gänga gör det.
På dina två bilder så har ju träet verkat spricka isär åt olika håll, ena bakåt och andra frammåt.
Orsaken till jag frågar är att det inte borde ha betydelse om hylsan är för lång, den borde bara gå igenom karmen, ta stopp mot väggen och sen börja förflytta karmen när den snurrar på plats och kör sönder skruvgängan i väggen.
Tycker det är väldigt märkligt. Alternativt att karmnyckeln inte sitter ordentligt på tappen i karmskruven och att det således är hylsan som trycker in skruven i väggen istället för att skruvens gänga gör det.
På dina två bilder så har ju träet verkat spricka isär åt olika håll, ena bakåt och andra frammåt.
Ska de vara helt genomborrade? Ja då förstår jag vad som är fel. Lite oklart på Essves hemsida:
Jag tror inte heller att jag har någon borr på 14 mm. Måste ändå dit och köpa mer gipsskruv, den hade jag räknat snålt på.
Jag tänkte att vår karm var förborrad och att det då bara var att köra.
Jag tror inte heller att jag har någon borr på 14 mm. Måste ändå dit och köpa mer gipsskruv, den hade jag räknat snålt på.
Klik her for at svare