P
Hej,

Jeg forsøger at få en planke 10x20 cm 1 cm tyk med 45° vinkel langs siderne. Men håndoverfræseren gør det ikke lige, da jeg gør det lidt kluntet. Nogen der har en idé om, hvordan jeg kan lave en stabil, lige fræsning af siderne?

Forklar lidt mere. Skal hele kanten være i 45 grader, eller vil du kun fasedele af den?
Har du ikke noget modhold, altså kører du helt på frihånd?
Et modhold af en lige så lang bræt, som du kører efter, burde fungere, men også det, som normalt findes til fræserne, ville give en lige kant. Hvis det er hele kanten, der skal være 45 grader, har du brug for et modhold, hvis det kun er en del af kanten, så er det nok med en fræser, der har kugleleje, som følger siden.

AndersS sagde:
...Er det hele kanten der skal blive 45 grader, behøver du et modhold, er det kun en del af kanten, så er det nok med en fræser, der har kugleleje, der følger siden.
Hvis du skal fræse hele kanten 45 grader, kan du sætte en lige stykke affaldstræ parallelt med emnets (din planke) kant med nogle tvinger og lade fræsejernets kugleleje følge stykke affaldstræet i stedet. Ved at lade kuglelejet følge stykke affaldstræet skærer jernet i hele planken.

I
Der er tre måder at gøre det på:
1. Lad kuglelejet på 45 graders fræsejern følge den lige kant og kør fræseren væk fra dig på højre side af planken og på venstre side træk den mod dig. Ellers kaster knaster i træet fræsejernet ud af kurs, og det bliver ikke lige. (Dårligste måde.)
2. Brug et anlæg, monteret på fræseren, sammen med kuglejet 45 graders fræsejern. (Straks lidt bedre ligehed, men en sikker hånd i slutningen er et must, når anlægget er uden for plankens ende i den forreste del.)
3. Brug en Festofræser med styreskinne (eller andet fabrikat med styreskinne). Så er du ikke afhængig af, om kanten er lige eller ej. Fræseren løber efter et spor i styreskinnen. (Absolut bedste måde.)

P
Tak alle sammen for svar, er kommet tilbage i snickaboden og skal teste en styreskinne i løbet af weekenden :)

En opgave som lavet til en fræsebord. Har du ikke et, så lav et! Giver en helt ny dimension til fræsningen...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.