Hej!

Vi har haft en større renovering, hvor vi har lukket et tidligere rum, der gik op til kip med nyt gulvbjælkelag. Vi har også tilføjet et rum på den plads, hvilket har betydet, at vægge er blevet sat op. Jeg står nu med den sidste dør og dens karm, hvor den nye væg møder dørkarmen i en vinkel på 45 grader. Hvordan i alverden skal jeg håndtere dette? Se billede. Årsagen til, at væggen møder der, er på grund af tilpasning til den nye trappeopgang.

En hånd peger på en hvid dørkarm med en træbeklædning, der møder en væg i en 45 graders vinkel. Dørkarmen er under renovering.

Behøver du have det brede foder? Måske er det nok med en mindre liste?

• Synes
Daniel Barnaniel og 3 andre
  • Laddar…
Prøv at sætte den lodrette del først, så forskubber du den vandrette. Skær den først i 67.5 grader (lodret altså), og følg derefter kanten med kniv og sav.

Ved ikke om det bliver godt, men sådan ville jeg have prøvet.

Hammarskallen Hammarskallen sagde:
Behøver du have det brede foder? Måske er det nok med en mindre liste?
Har det foder på de øvrige 12 døre i huset, så ville gerne fortsætte med det, hvis det går, selvom det kræver lidt pilleri ☺️

M -MH- sagde:
Prøv at sætte det lodrette stykke først, så forstøge det vandrette. Skær det først i 67.5 grader (lodret altså), og så følg kanten med kniv og sav.

Ved ikke om det bliver godt, men sådan ville jeg have prøvet.
Kan være værd at prøve! Fuge kan jo fikse det meste.

Hvis du har brug for fugemasse, har du gjort noget forkert 😆

11000. opslag. Hvad har jeg gjort med mit liv?!?!

• Haha
Klass0n og 1 anden
  • Laddar…
M -MH- sagde:
Behøver du fuge har du gjort det forkert 😆

11000:e indlæg. Hvad har jeg gjort med mit liv?!?!
Haha i dette tilfælde måske man kan unne sig lidt fuge 🤩

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Fra en som også har haft brug for at bruge fugemasse til tricky snedkermanøvrer: Brandtætning gulner ikke 👍

Det normale ville jo være, at det øvre foring fortsætter ud over den stående foring og gærer 45 grader. Gør det samme nu, med den forskel at man skal skære det øvre foring præcis før 45-graders gæringen og tilpasse til væggens vinkel.

Dvs

En hånd peger mod et dørkarm med gul og lilla markering, der viser, hvordan det øvre og stående foder skal geres i en 45-graders vinkel.

• Synes
YuGi og 2 andre
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Det normale ville jo være, at den øverste liste fortsætter ud over den stående liste og gerves 45 grader. Gør det samme nu, med den forskel at man skal skære den øverste liste lige før 45-graders geringssnittet og tilpasse til væggens vinkel.

Dvs

[billede]
Den løsning kan jeg lide! Tak!

For den nysgerrige så kommer resultatet her. Det skal naturligvis skæres til med korrekt vinkel og uden flisning. Vil takke for løsningen @MathiasS

En hånd holder en ufuldstændig monteret dørkarm med synlig samling. Arbejdet skal finpudses med korrekt vinkel og uden flisning.

• Synes
Hybro og 4 andre
  • Laddar…
Æh, lidt fugemasse så bliver det godt som det er!👍

• Elsker
Sthlm_
  • Laddar…
Givet de ikke optimale forudsætninger tror jeg, at det der kan blive godt.

Vil du gøre det lidt mere luksuriøst, så prøv at sammenføje de to øverste dele på en eller anden måde, måske fræse nogle spor, der gør, at limningen mellem delene sidder bedre.

De rigtige snedkerfyre her på forummet har sikkert nogle bedre tips omkring det.

Sådan blev slutresultatet. Lidt fugemasse og farve på det, så synes jeg, det blev rigtig godt!
Tak igen!
Dør monteret i en nymalet væg, sammen med en ny trægulv. Væggen er i lysegrå farve, og dørkarme tilstødende en lysere gang. Hvidmalet dørkarm med finish af fuge og maling. Visning af hjørnedetaljer omkring dørens øvre del.

• Synes
Hybro og 5 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.