Vi har haft en større renovering, hvor vi har lukket et tidligere rum, der gik op til kip med nyt gulvbjælkelag. Vi har også tilføjet et rum på den plads, hvilket har betydet, at vægge er blevet sat op. Jeg står nu med den sidste dør og dens karm, hvor den nye væg møder dørkarmen i en vinkel på 45 grader. Hvordan i alverden skal jeg håndtere dette? Se billede. Årsagen til, at væggen møder der, er på grund af tilpasning til den nye trappeopgang.
Prøv at sætte den lodrette del først, så forskubber du den vandrette. Skær den først i 67.5 grader (lodret altså), og følg derefter kanten med kniv og sav.
Ved ikke om det bliver godt, men sådan ville jeg have prøvet.
Det normale ville jo være, at det øvre foring fortsætter ud over den stående foring og gærer 45 grader. Gør det samme nu, med den forskel at man skal skære det øvre foring præcis før 45-graders gæringen og tilpasse til væggens vinkel.
Det normale ville jo være, at den øverste liste fortsætter ud over den stående liste og gerves 45 grader. Gør det samme nu, med den forskel at man skal skære den øverste liste lige før 45-graders geringssnittet og tilpasse til væggens vinkel.
Givet de ikke optimale forudsætninger tror jeg, at det der kan blive godt.
Vil du gøre det lidt mere luksuriøst, så prøv at sammenføje de to øverste dele på en eller anden måde, måske fræse nogle spor, der gør, at limningen mellem delene sidder bedre.
De rigtige snedkerfyre her på forummet har sikkert nogle bedre tips omkring det.