Hej

Jeg bygger en trappe, der skal belægges med klinker.

Den bygges i en trappeopgang med vangstykker på begge sider, der følger væggen, altså ikke fritbærende.

Så er det jo cc105 osv., det ville jeg ikke turde belægge med klinker.
Hvis jeg indsætter et vangstykke i midten, som så bliver fritbærende, bliver det jo ca. cc55. Hvis jeg indsætter to, bliver det cc35 eller noget i den stil.

Lidt dimensioner:

Trappen er 10 trin lang og er ca. 160 cm høj, og et vangstykke er 280 cm langt.
Træet er 45 x 145.

Trappetrinnet laves af 15 krydsfiner, der limes i tre lag (45mm).

Så, tror vi på en fritbærende vang i midten, eller to?

Det føles som om det er klogest at bruge to, men jeg har ingen fornemmelse af, hvor meget nedbøjning et trappetrin af dette materiale faktisk har, så måske er det en helt overdrevet dimensionering?

Billeder findes på facebooksiden, som måske kan være lidt vejledende i, hvordan tingene ser ud.

Tak!

Senest redigeret:
Med tre stykker 15mm krydsfiner limet til et 45mm tykt trin, kan du nok helt roligt nøjes med to vange i siderne, og have trinene helt selvbærende.

Begynd med at fremstille et trin, og prøv på skråningen, så opdager du det.

• Synes
Trollskidan
  • Laddar…
Ja jeg må nok give thomasx ret, men det afhænger lidt af hvilken klinker du skal have, en større flise hjælper, selv om det ikke er så meget.
Hvad limer du krydsfiner med, almindelig trælim?
Lav et trin og læg det op på klodser og træd på det. Måske er det muligt at bygge en pladejern ind i trinene på en eller anden måde, hvis det svajer. Et vangebræt til i midten må nok være tilstrækkeligt ellers.

Hvis du skal have sættrin, vil de jo også stabilisere ret meget, når de er korrekt monteret.

Interessant, så det i midten er måske ikke vigtigt? Jeg er en typisk overdimensionerer, men det er jo altid rart at høre, at man måske kan springe et trin over.

Klinker er 30x30-fliser. Byggmax har en flise med "riller" på (en variant i serien terass), som føles lidt ekstra tryg at have i en trappe.

Hvordan monterer man stødtrin, der stabiliserer? Jeg mistænker, at grundtanken er, at den skal sidde fast i både trinnet under og over for at stabilisere korrekt?

Tak for alle tips, nu har jeg lidt at tænke over i dag, mens jeg afmåler alle "trekanter", der skal bære plantrinene, som skal sættes fast efter vangstykket.

Hvor stiv du end gør trappen vil træet bevæge sig lidt med temperatur og fugtighed, jeg tror at du bør have noget dødt materiale på trappetrinene som du så fastgør klinker på

Sættrinnet fastgør du på bagsiden af det nederste trin og under det øverste. Skru og lim.

Og som nævnt, læg gips mellem klinker og træ.

Er ikke krydsfiner ret så dødt? Jeg valgte krydsfiner i stedet for 45x220 på nogens anbefaling, jeg mindes, at argumentet var netop, at pladen var død. Men krydsfiner har måske andre styrker.

Så tænkte jeg finde noget superstærkt lim mellem pladerne. Måske er almindelig byggelim nok, men ellers køber jeg noget ekstremt.

Hvis gips er nødvendig, må jeg rive et lag krydsfiner, da højden nemlig er nøjagtig. :)

Senest redigeret:
OK, efter at have søgt lidt rundt, så ser det ud til, at det er lidt risikabelt at teste uden gips.
Er almindelig gips til væg nok, eller skal jeg skaffe gulvgips? Jeg har væg-gips hjemme, gulvgips skal jeg ellers købe.

Det er altså til trin, der er ca. 110 x 24 cm.

Tak for tips!

Senest redigeret:
Jeg ville satse på gulvgips, limet med ardex s48, så får du ekstra sikkerhed

At lægge klinker i en trætrappe tror jeg er at bede om problemer helt ærligt.
En trappe i træ bevæger sig hele tiden, dels fordi man går på den, dels fordi træet bevæger sig som nævnt tidligere.
Havde jeg fået en forespørgsel på at gøre dette, ville jeg bestemt have sagt nej, men nu gør du det selv.
Det lyder måske negativt, men jeg ser kun kommende problemer.
OM du nu vil gennemføre dette alligevel, så ville jeg lægge 9mm renoveringsgips i stedet for almindelig gips, limet med et godt fliselim.
Så har du også sparet lidt højde, almindelig gips plus s48 bygger mindst 16-18mm eller mere.
Så ville jeg også sætte fliserne i fliselim.
Fliserne kan du ofte få til at sidde rimelig godt, uanset underlag, men fugerne kræver helst gips for ikke at revne.

Så findes der vel fugemasse som tillader lidt bevægelse uden at sprække?

Jörgen Ö sagde:
At lægge klinker på en trætrappe tror jeg er at bede om problemer helt ærligt. En trappe af træ bevæger sig hele tiden, både fordi man går i den, og fordi træet bevæger sig som nævnt tidligere. Havde jeg fået en forespørgsel om at gøre dette, ville jeg bestemt have takket nej, men nu gør du det selv. Måske lyder jeg negativ, men jeg ser kun kommende problemer. HVIS du nu skal gennemføre dette alligevel, så ville jeg lægge 9mm renoveringsgips i stedet for almindelig gips, limet med et godt montagelim. Da har du desuden sparet lidt højde, almindelig gips plus s48 bygger mindst 16-18mm eller mere. Så ville jeg også sætte fliserne i montagelim. Fliserne kan du ofte få til at sidde nogenlunde godt, uanset underlag, men fugerne kræver helst gips for ikke at sprække.
Hej

Tak for dine tanker. Jeg forstår dig, jeg er ikke hundrede på, at det vil fungere, men jeg vil give det et godt forsøg og en god indsats. Det er lidt derfor, jeg bruger krydsfiner også, fordi det bevæger sig mindre end almindeligt træ. Vangstykket er skruet og limet virkelig stabilt, og jeg har endda forkortet trappen med tre trin (fra 13 til 10 trin) og lavet de tre nederste i leca, for ekstra stabilitet (og fugtsikring fra garagen). Jeg er jo endda parat til at sætte et fjerde vangstykke, så det bliver typ cc35, så burde det være lige så stabilt som et hallgulv - som folk gerne klinker.

Absolut findes der flexfuge,(i de fleste nu om stunder) dog tager de ikke hvor store bevægelser som helst, de er stadig cementbaserede.
Derimod kan man fuge med blød fuge, lidt mere arbejde, men det kan det være værd i dette tilfælde :-)

Jeg har svært ved at se, at dette skulle bevæge sig mere end enhver anden klinket overflade. Der er meget lille overflade på hvert trin og betydelige dimensioner.

Det er vel i så fald overgangen mellem stødtrin og plantrin, hvis stødtrinet også skal klinkes. Der kan det måske være en idé at bruge en fliselist.

• Synes
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.