Måske virker det helt op ad væggene det her. Men jeg er ude efter en følelse af en amerikansk bjælkehytte med mørk bejdset overflade.

Fasede paneler synes jeg ser pjuskede ud. Man ser simpelthen, at det er tynde brædder. Skal man desuden ikke have en plade af en slags bagved for at kunne fastgøre tunge ting i væggene?

Så tænkte jeg 220-regler som liggende panel. De giver et passende råt udseende, da de ikke er helt glatte som finkantede paneler er. Det kan bestemt fastgøres tunge ting i dem. Det er heller ikke meget dyrere per m2 end hvad fasede paneler er.

Problemet bliver vel selve sprækken mellem reglerne. At træet kan arbejde med tiden og en sprække opstår.

Hvad tænker I? Er det idiotisk, eller kan jeg lykkes med projektet?

P
Interessant om man kan løse hvordan de skal fastgøres, så de kan følge med sammen, når de tørrer ligesom en tømmermur...

Burde vel være løsbart synes jeg.

/ATW

• Synes
jonjoh
  • Laddar…
I så fald er det bedre med udendørspanel af gran, 23x220 mm. Du kan vende den finsavede eller den dimensionshøvlede side udad. 45x220 (som er høvlet på alle sider) bliver klodset og øger ikke ophængsmulighederne nævneværdigt. Begge varianter vil krympe betydeligt i bredden. Du skal sætte asfaltpap eller lignende bagved for at få skyggeeffekt. Jeg har testet 23x220 varianten ret meget, men det holder sig dårligt med tiden. Hvis man vil have et bestående godt resultat, skal man bruge fer og not og/eller facade tørret panel af fyr. Ønsker man meget brede brædder, kræver det som regel bestilling på et specialtømreri. Vælger man ikke knastrent træ, bliver det ikke så frygteligt dyrt alligevel.

• Synes
Tallguy196 og 1 anden
  • Laddar…
Tak alle for gode svar.
Da tid og økonomi sætter grænser, så bliver det nok en spånpladepanel alligevel.

Spørgsmålet er dog stadig, om der er brug for en plade bagved for ophængning af tv osv.?

Ikke hvis du rammer reglarne, når du skruer panelet op. Men hvis det er gips i dag, er det jo nemt at fælde et stykke krydsfiner ind.

22 mm råspont er tilstrækkelig til at skrue et meget tungt TV op i.

Sådan gjorde jeg i vores stue, der var allerede sat 12mm spånplade op, så jeg malede den sort. Derefter købte jeg ukantede 1-tomme brædder fra et nærliggende bonde-savværk, det kostede ikke mange penge. Desuden fik jeg dobbelt så meget, som jeg ville have, men så kunne jeg vælge de fineste stykker. Derefter bejdsede jeg dem brune. Jeg skruede dem bag fodlisten på den ene side og lavede en råsavskåret lille liste på 6mm til den anden side fra gulvsokkelen til loftlisten, som møder tapetet. Nu har de siddet i ca. 5 år, det eneste negative er, at det bliver et godt sted, hvor støv samler sig, men ellers synes jeg, det blev godt Mørk bræddebeklædning i stue med to vægmonterede lysestager og en høj plante ved siden af et vindue, tapet med blomsterdesign.

• Synes
Happifejz og 8 andre
  • Laddar…
Wow, det ser fantastisk ud!

Er de brædder dyrere end de almindelige, man køber i byggemarkedet?

Nej jeg husker ikke rigtig, hvad de kostede, men hvis du spørger nogen, der har en gammel bondsåg, plejer de ikke at tage så meget, hvis de alligevel skal save, skov plejer de at have rigeligt af. Ved ikke om du har nogen i nærheden, men jeg har cirka 50m til nærmeste savværk. Mange som har bondsågar plejer at kunne save rigtig fint tømmer og plejer at være billigere end byggemarkederne, det negative er at mange ikke har en høvl, hvis man er ude efter det. Men i dette tilfælde var jeg ikke ude efter det.

Hej igen. Det virker urimeligt svært at få fat i godt ukantet træ, der er egnet til panelering her. Hvad tror I om, at jeg køber 195 træ, som jeg høvler kanten på? Det vil tage lidt tid, men jeg har tid til det.

Jeg købte fyrretrægulv på Byggmax, som jeg fasede kanterne "sjusket" med elhøvl. Det blev ret pænt og ingen problemer med sprækker.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Hvorfor ikke bestille det, som du vil have det fra din lokale trælast i stedet? En seriøs forhandler kan skaffe det uden problemer, uden at det koster meget mere end noget, der er på lager. Så kan du få det færdigmalet og i passende længde også, hvis du vil. Med en seriøs forhandler mener jeg ikke byggmax, men firmaer hvor personalet kan noget andet end at fylde hylderne op.

Furugulv lyder jo interessant. Dog bliver det meget dyrt, hvis det skal være brede planker. Altså over 170mm.

Men hvis jeg skulle tage almindelige brædder, hvilken vej skal kernetræet vende, mod væggen eller udad? For at det skal krumme sig den rigtige vej. For det vil det jo gøre før eller senere.

Kernen bevæger sig mindre end periferien, så kernen mod rummet bør give en rundere profil, når det tørrer. Men man ved aldrig rigtig med træ. Det sikreste er at tage det ind og tørre det, inden du monterer.

• Synes
prdoucenten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.