Efter lidt søgninger i forumet har jeg ikke fundet svar på netop dette spørgsmål (selvom der er meget angående skrue+pløk i gips). Så jeg tør kaste mig ud i et første indlæg.

Forudsætningerne:
- Vægmonteret hylde af typen String (ingen ben ned i gulvet)
- Den har i alt 6 fastgørelsespunkter og vejer 20 kg, jeg vil have at ophængningen skal kunne klare mindst 40 kg
- Den skal monteres i en gipsvæg (cirka 1,5-2 cm)
- Gipsskiven har et større rum bag sig, sikkert 5 cm
- Ingen regler bag gipsskiven så vidt jeg ved

Mollypløk/ekspander? Universalpløk? Sætte et eget regelsæt op og fastgøre i det?

Gode tips! Jeg har dog ingen betonvæg bagved gipsen, kun luft og så endnu en gipsplade mod et andet rum. Gips-luft-gips :)

Tror jeg må tænke om her...

"4 Molly klarer uden problemer din TV's vægt selv på enkeltgips, med god margen. Regn med ca 15-30 kg i vertikal bæreevne for hver Molly med sikkerhedsfaktor 3"

6 stk fastgørelsespunkter x 15 kg = 90 kg bare det. Som jeg tolker Thomas' indlæg fungerer det godt på enkeltgips.

Thomas 59 sagde:
Regn med ca. 15-30 kg i vertikal lastkapacitet for hver Molly med sikkerhedsfaktor 3.
Hvis du har 6 fastgørelsespunkter i enkelgips, bliver det kun 10 kg per Molly-pløk. Reglar har du nok bag gipsen, sandsynligvis med centerafstand 60 cm. Spørgsmålet er bare, om de er lavet af træ eller plade, da det kræver lidt forskellig skrue...
String-hylden, du skal sætte op, består altså af to rækker hyldeplan og tre gavlstyker? Idealet ville være, hvis du kunne fastgøre den midterste gavldel lige på en regel og bruge Molly til de fire ydre punkter.

• Synes
rockin_john
  • Laddar…
Jeg har selv et 40 kg tv ophængt i 2+2 (dvs to stk par med ca 60 cm mellemrum) Molly plugs, i enkelgipsvæg. Fungerer problemfrit.
Gips er stærkere, end man tror. Finder man desuden en regel, kan man sikkert femdoble vægten uden problemer.

Tak! Så ser det ikke helt håbløst ud alligevel. Jeg må forsøge at finde en regel bag væggen med nogle små huller.

Asgarvad: Præcis! 3 gavle, 6 hylder og i alt 140 cm bred.

Tak til alle for hjælpen!

Der findes noget, der hedder regelsøger...

Nu har jeg lidt mere styr på, hvordan væggen ser ud efter en prøveboring:

- I to af tre huller har jeg ramt en metalregel bag gipsen.
- Hullerne, jeg har lavet, har ramt heldigt/uheldigt i hullet i selve metalreglen.
- I et af disse har jeg boret op med 9mm og ramt et cirka 3,5-4mm hul i reglen, bagved virker det til, at der kun er isolering.

Hvilken type rawplug skal jeg bruge, når jeg har gips-metalregel at arbejde med?

Taknemmelig for alle tips!

Enk Projektet: Tror at dybden på gipset er cirka 20mm, ville miniplugg fungere? I et af hullerne er det allerede boret op med 9mm bor, så der ville sandsynligvis minipluggen kun sidde i metallet?

Kan en løsning være at fremskaffe en metal bor og bore igennem metal reglen og så bruge molly-plug gennem den?

I metal fungerer den ikke godt, men i gamle huller i gips, leca, letbeton, siporex og lignende materialer er de fremragende.

Hvis du har ramt midt i en metalregel, kan det måske fungere med gipsanker (molly), men det er ikke sikkert.
Hvis du kan flytte lidt til en side, tror jeg, det er lettere/bedre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.