Hej,

leder efter anbefalede dimensioner af spær/tagbjælker til vores lille tilbygning. Men jeg har ikke fundet nogen for lige denne type tag. Er der nogen, der ved, hvordan man gør?

Havde tænkt mig at bruge 45x220 til både spær og rum (..hedder det det?),
men jeg undrer, om det kan lade sig gøre at bruge 45x195 i stedet?
Eller dobbelte 45x195 i spærene og enkelt til rummene?
Skal man bruge k24 træ?
Eller måske tykkere limtræskonstruktioner?

Årsagen til, at jeg ønsker en så lille dimension som muligt, er, at der er et vindue over tilbygningen, så tykkelsen skal holdes nede så meget som muligt for at få et godt fald.

De stående regler er 45x170. Ydermålene (inkl. reglerne) er 2,9m x 6,9m.

Tagets hældning er ca. 28 grader.

Når det gælder sne og sådan, så bor vi uden for Stockholm.

Lægger op billeder for mål og sådan.

Jeg ville være rigtig glad, hvis nogen har nogle besked!

• Byggetegninger af et hus med en tilbygning og høje vinduer, set fra to vinkler. Viser tagkonfiguration og dimensioner.
  • Ritning af tagkonstruktion, set ovenfra, viser dimensioner 2,9m x 6,9m med bjælkedetaljer og skråstivere. Markeret med "cc 60" og "ovanifrån".
stålbjælke måske?

bliver jo lidt dyrere iøvrigt.

Ja, stål har jeg ikke engang overvejet, men jeg håber, at det er nok med almindeligt træ?

Før sad der en lignende tilbygning på huset, da var det 55x170 i tagkonstruktionen.

(huset er fra 1910, og tilbygningen var sandsynligvis fra 1936)

Helt taget ud af luften: Taget er jo ikke specielt stort (max 2.90m spændvidde), så der vil 45x195 nok være tilstrækkeligt. Når det kommer til bjælkerne, vil der derimod være en større kraft (ca. 85% af al kraft) på en lidt længere afstand (ca. 4m). Bjælkerne bør altså være lidt kraftigere, men da den største belastning er i midten af bjælken, kan du save den kileformet ved tagfoden, så holder du byggehøjden lidt nede.

Lyder godt Larsa! Jeg bør jo kunne sætte nogle slags stolper i en væg, som skal dele rummet under taget. Måske kan man så komme ned i 170?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.