Hej,
Har tænkt at rive vægge i sokkeletagen for at øge garagearealet fra 25,5 til 50 kvm.

Sendte en forespørgsel til en bygningskonsulent:
1. er væggene bærende?
2. hvilke foranstaltninger er nødvendige for at erstatte væggene, hvis det er tilfældet. Bjælke og/eller søjle?

Fik svar i dag:
Tiden til at undersøge blev sat til 18 timer. Selvfølgelig ville et forslag til en løsning blive givet da.
Prisen for hele arrangementet ville blive 16875 kroner
(750 kr/time + moms)

Føles som om det var en smule dyrt?

Så nu stiller jeg spørgsmålet her i stedet:
Er væggene bærende eller kan betonpladen i sig selv være selvbærende?
Findes der en snedig tegning af netop armeringen.
Hvilken dimension på bjælken i loftet er nødvendig i så fald.
Er det nødvendigt med en søjle midt under bjælken?

TEGNINGER FINDES HER

ELLER HER HVIS LINKET OVENFOR IKKE VIRKER

Senest redigeret:
Af armeringstegningen fremgår det tydeligt, at begge væggene er bærende.
At dimensionere søjler og bjælker overlader jeg til en anden ekspert på dette område.

bengan6 sagde:
Af armeringstegningen ses tydeligt, at begge vægge er bærende.
Jeg overlader dimensioneringen af søjler og bjælker til en anden ekspert på dette område.
Ok, bærende siger du.
Hvordan ser du det?
Er det fordi de vægge, jeg vil fjerne, er med på armeringstegningen?

Det er en ret kompliceret konstruktion du ønsker dig.
Synes konstruktørens tilbud virker rimeligt.
Måske kan det blive billigere, hvis du tager det på regning i stedet?

Ja, lige præcis. Det er fordi de er bærende, at konstruktøren har tegnet dem ind.
Men jeg kan også se det på armeringen. Du kan se, at underkantsarmeringen er skødet over støtte. Så er der lagt ekstra overkantsarmering over væggene. Dette for at "optage" trækkræfter, der opstår ved belastning af pladen.

anaitis sagde:
Det er en ganske kompliceret konstruktion du ønsker dig. Synes konstruktørens tilbud virker rimeligt. Muligvis kan det blive billigere, hvis du tager det på løbende regning i stedet?
Ok, men i hvad ligger det komplicerede? Kan næppe forestille mig, at det går to arbejdsdage for at dimensionere en bjælke?

Hvis jeg husker korrekt, drejer det sig om mindst to bjælker, der skal dimensioneres samt nogle søjler.
Hvis du har bedt om en fast pris, skal konsulenten tage højde for uforudsete problemer under arbejdet.
Tror at jeg muligvis kunne have nået det på kortere tid?
Men man skal nok bruge tid på at tjekke, at tegningerne passer.
Det kan hurtigt løbe op i timer.

Der er ingen tvivl om, at alle de vægge, du vil rive, er bærende.

Om 18 timer er meget eller lidt, afhænger vel af, hvad du ville få. For bare dimensioner er det meget, men hvis det var komplette tegninger med beskrivelse af udførelse, er det rimeligt. Selve beregningen tager vel typisk nogle timer, men tegninger tager lidt tid.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.