Nu når kassetten er installeret i kælderstuens pejs, skal jeg lave huller i et par af væggene til varmefordeling. Den ene væg er garanteret bærende (løber langs hele husets længde samt med betonplade på tværs), mens jeg ikke er sikker på, om den anden er bærende (løber langs med betonpladen).
Jeg er ingen bygningsingeniør og har ikke stor erfaring med hensyn til styrke, så nu henvender jeg mig til forumets samlede ekspertise for råd.
Er der nogle "no-no's" og regler, som jeg skal være opmærksom på? Jeg tænker på afstand til samlingen væg mod loft og væg mod væg, placering i forhold til betonsamlinger osv. Selvfølgelig er jeg klar over, at jeg skal passe på rør og elledninger, så der har jeg styr på det. Det er mere de strukturelle aspekter, jeg har brug for hjælp med.
Vedhæftet er en lille tegning, jeg har lavet til ventilationssystemet. De røde pile viser, hvor jeg vil lave hullerne. Systemet skal være baseret på 125 mm spirorør.
Kan ikke se nogen problemer overhovedet, selv i en bærende væg plejer man at have døre, så et hul på nogen eller nogle dm synes helt uden betydning for bæreevnen.
Det eneste er vel at tage hullet mindst en sten ned fra "loftet" (hjemmefixer)
Så gjorde jeg, og det virkede fint
Det er lidt i de baner, jeg tænker. Er "en sten fra loftet (eller anden samling som væg/gulv)" nogen form for regel, eller er det mest i stil med "lige så godt at gøre det for at være sikker"?
Et lille problem er, at jeg ikke ved, hvor store stenene er. Væggene er pudset, og jeg har ikke haft held med at finde et sted, hvor stenens form kan identificeres. Eftersom dette er et varmeflyttningssystem, vil jeg gerne have gennemføringen så tæt på loftet som muligt, varm luft stiger jo som bekendt...
Så ved jeg ikke, om det kun er hele sten lagt, har noget "standardhus" nogensinde været bygget med typ halve sten øverst mod bjælkelaget?
Min mavefornemmelse siger mig, at det ikke er noget problem overhovedet. Især hvis du tager hul så tæt på ydervægge som du har tegnet ind på billedet, så bør der blive en del støtte fra ydervæggene. Jeg tror ikke, at du engang behøver at holde dig noget specielt nedenunder loftet. Men det kan jo være en idé at alligevel gøre det.
Vil du sikre dig rigtig meget, så støber du mellemrummet mellem rør og hullet i væggen bagefter. En rund form som et rør bliver utrolig stærk og bærende i sig selv, hvis den ikke kan udvide sig i nogen retning (presses sammen).
Det er lidt i de baner jeg tænker. Er "en sten fra taget (eller anden samling som væg/gulv)" en slags regel eller er det mest i stil med "lige så godt at gøre det for at være sikker?
Et lille problem er, at jeg ikke ved, hvor store stenene er. Væggene er pudset, og jeg har ikke fundet et sted hvor stenens form kan identificeres. Eftersom dette er et varmetransportsystem så vil jeg gerne have gennemføringen så tæt på loftet som muligt, varm luft stiger jo som bekendt...
Så ved jeg ikke om det kun er hele sten lagt, har noget "standardhus" nogensinde været bygget med typ halvsten øverst mod bjælkelaget?
Jeg ræsonnerede at overkant hul bør være 20cm ned. Hullet er rundt og bør ikke påvirke bæreevnen nævneværdigt.
Tip er at købe et billigt sæt med hulsav hos jula. Så borer du hullet, banker ud alt inden for boring og så borer igen osv
Hulsaven kan man smide væk bagefter, men det bliver et rundt fint hul
Tak skal I have alle sammen, nu føler jeg mig ganske tryg ved at bore hullerne, hvor jeg selv vil have dem. Dog tror jeg ikke, at jeg går så langt, at jeg murer op rundt om rørene, jeg tror, at jeg gør mere skade end gavn, da jeg ikke har en anelse om, hvordan muring foregår. Noget slags fugemateriale må jeg smøre på for at fastgøre røret samt mindske risikoen for evt. vibrationer, men det må jeg prøve at finde ud af, når tiden er inde.
Tjekkede Jula, de har et rigtig billigt sæt til træ, spånplader og gips med 127 mm, men da det koster 129 kr, føles det ikke som om, det er nogen videre kvalitet. Spørgsmålet er, om den overhovedet klarer at komme igennem den første betonhulsten, før den er slidt op...og så er det jo 129 kr ud af vinduet...ellers ville det jo være rigtig fedt at få et perfekt rundt hul. Tror, at min partner ville sætte pris på det mere, end hvis jeg gik løs med boremaskinen og almindeligt betonbor!
Kiggede Jula, de har et rigtig billigt sæt til træ, spånplader og gips med 127 mm men eftersom den koster 129 kr, føles det ikke som om det er nogen videre kvalitet. Spørgsmålet er om det overhovedet klarer at komme igennem den første betonhulsten inden den er slidt op... og så er det jo 129 kr i søen... ellers ville det jo være rigtig nice at få et perfekt rundt hul.
Jeg tvivler stærkt på, at du overhovedet kommer igennem dit første hul med den der, inden tænderne er helt væk. Skal du save hul i beton/leca/betonhulsten osv, så skal det nok være noget i den her stil i stedet. http://www.jula.se/halsagsats-for-betong-189210